Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Buren
Begroting 2018
    • Algemene beschouwingen
    • Financiële beschouwingen
    • Wat is een thema?
    • Ontgroening en Vergrijzing
    • Versterking Eigen Kracht
    • Duurzaamheid
    • Inwonerszaken
    • Ruimte
    • Bedrijfsvoering
  • Taakvelden
    • Lokale Heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Overzicht van baten en lasten in de begroting
    • Overzicht nieuw beleid 2018-2021
    • Overzicht vervangingsinvesteringen 2018-2021
    • Overzicht reserves en voorzieningen
    • Financiële analyse
    • Balans 2018-2021
    • Emu saldo
    • Algemene uitkering
    • Subsidiestaat 2018-2021
    • Specificatie overhead
    • Overzicht economische categorieën 2018-2021
    • Uitgangspunten begroting 2018
  • Home
  • Paragrafen
  • Verbonden partijen

Verbonden partijen

  • Verbonden partijen

    Inleiding

    Inleiding
    Gemeenten werken vaak samen bij de uitvoering van taken. Dat doen ze met verschillende organisaties. Als gemeente een financieel belang heeft (er geld in steekt) én rechtstreeks invloed heeft op de besluiten van een organisatie, noemen we dat een "verbonden partijen". Een organisatie die alleen subsidie ontvangt, is dus geen verbonden partij.

    Ontwikkelingen

    1. Gemeenten voeren steeds meer taken uit. De rol van verbonden partijen wordt daarin belangrijker.
    1. Met de verbonden partijen is afgesproken dat zij hun begrotingen en jaarrekeningen  tijdig aanleveren. De regiocoördinator draagt zorg voor de interne advisering hierover.
    1. In 2017 zijn de mogelijkheden van een regiobreed eenduidig aansturingskader onderzocht. Daaruit bleek dat het de voorkeur heeft om per gemeente maatwerk te leveren. In 2018 werken we dit voor Buren uit.

    Risico's

    De gemeente blijft beleidsmatig en bestuurlijk verantwoordelijkheid houden ten aanzien van deze partijen. De middelen die de gemeente ter beschikking stelt, gaan verloren in geval van faillissement van de verbonden partij. Bij financiële problemen van de verbonden partijen is de gemeente aansprakelijk.

    De verbonden partijen vormen geen direct risico. Mogelijke risico's staan in de begroting van de verbonden partijen. Hiervoor reserveren ze vaak zelf middelen. De gemeente Buren reserveert € 110.000,- voor in het weerstandsvermogen, mocht een verbonden partij een beroep doen op middelen van de gemeente.

  • Verbonden partijen

    Regio Rivierenland

    Regio Rivierenland

    Portefeuillehouder

    J.A. de Boer

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Tiel

    Samenstelling

    Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.

    Jaar van deelname

    1986

    Verplichte deelname

    Ja, op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en de gemaakte afspraken. De gemeente kan uitstappen maar dat is geen reële optie.

    Bestuur en andere overlegorganen

    De regeling heeft een  Algemeen bestuur waarin elke gemeente een vertegenwoordiger heeft. De stemverhoudingen in het Algemeen Bestuur zijn gebaseerd op inwonersaantallen. Gemeente Buren heeft 11/100 stemmen in het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden die maximaal 45% van de stemmen in het algemeen bestuur hebben.

    Andere overlegorganen binnen de regio zijn  de 3  speerpuntberaden en de portefeuillehoudersoverleggen op deelterreinen zoals wonen, ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer. Er wordt vooral vergaderd op regiodagen. De Regio Rivierenland is vooral een afstemmingsplatform.
    Nieuwe initiatieven worden met een startnotitie aan de gemeenteraden voorgelegd. DIt kan leiden tot een nieuwe samenwerkingsvorm. Een voorbeeld hiervan is de verzelfstandiging van de AVRI.

    Ontwikkelingen

    Op 25 mei 2016 is het ambitiedocument door het Algemeen bestuur vastgesteld. Daarin zijn 3 speerpunten benoemd (Agribusiness, Logistieke hotspots en Recreatie en toerisme) met 8 regionale opgaven.
    Het uitvoeringsprogramma 2016-2020 wordt nu gerealiseerd. Een aantal ontwikkelingen zijn:

    • Regionale omgevingsvisie toegespitst op de drie speerpunten;
    • De aanleg van een glasvezelnetwerk;

                 In december 2017 wordt de aanleg van een glasvezelnetwerk in de
                gemeenten ter besluitvorming aan het AB voorgelegd.

    • De doorontwikkeling van de uitvoering van de WMO- taken (inkoop cs.) in een vast organisatieonderdeel krijgt in 2018 definitief vorm. De eisen van de uitvoering worden in een "Dienstverlenings-overeenkomst vastgelegd.

    De taken

    Taken

    De Regio Rivierenland behartigt de (gezamenlijke) belangen van de gemeenten en voert gemeenschappelijke taken uit, o.a. van provinciaal- en rijksbeleid. Ook ondersteunt de regio de gemeenten in bestuurlijk, beleidsmatig en strategisch opzicht.
    Vanuit het visiedocument van 25 mei 2016 worden taken uitgevoerd.

    De regio voert voor de gemeente ook een aantal specifieke(contract gestuurde) taken uit:

    • Inkoop;
    • Leerplicht
    • Sociale recherche

    Doelen

    Indicatoren

    1. speerpunt recreatie en toerisme: we bereiken een jaarlijkse omzetgroei van 5 %.
    2. speerpunt economische hotspots: we komen in de top 3 logistieke hotspots van Nederland.
    3. speerpunt Agribusiness: Onze tuinbouw wordt nóg meer toonaangevend in Europa.
    4. inkoop: op een effectieve  en doelmatige manier begeleiden en waar nodig uitvoeren van (gezamenlijke)gemeentelijke aanbestedingen.
    5. leerplicht: Het voorkomen van verzuim van leerplichtige jongeren.
    6. sociale recherche: het voorkomen en bestrijden van misbruik van voorzieningen binnen de Participatiewet.
    1. recreatie en toerisme: barometer Regio Rivierenland:
    2. speerpunt econonomische hotspots: barometer Regio Rivierenland:
    3. speerpunt Agribusines; barometer Regio Rivierenland:
    4. de minderuitgaven door inkoop
    5. aantallen vroegtijdige schoolverlaters
    6. het bedrag dat bespaard wordt aan uitkeringsgelden

    Taakvelden

    Activiteiten van de Regio Rivierenland vinden plaats binnen de taakvelden Onderwijsbeleid en leerlingenzaken; Bestuur; Verkeer en vervoer; Economische ontwikkeling; Economische promotie; Wonen en bouwen; Inkomensregelingen

    Financiën

    Vermogenspositie

    01-01-2017: € 2.406.000,-
    01-01-2017: € 2.203.000,-
    01-01-2018: € 1.981.000,-

    Risico's

    In de Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersingvan de begroting  van Regio Rivieren zijn de risico’s beschreven. De weerstandscapaciteit van de regio is voldoende om de risico’s die we lopen op te vangen.

    Tabel met kengetallen:

    Toelichting bij de tabel met kengetallen:

    De netto schuldquote verbetert aanzienlijk vanaf het begrotingsjaar 2017. Dit is het gevolg van de toename van de baten door de uitvoering van Versis/Basismobiliteit vanaf 1 januari 2017.
    De solvabiliteitsratio blijft redelijk constant. De afbouw van de reserves houdt gelijke tred met de verwachte afname van het balanstotaal, waardoor de bestaande (gezonde) solvabiliteitspositie, uitgedrukt in de ratio, in stand blijft.
    De structurele exploitatieruimte komt vanaf 2017 uit op 0%, omdat we uitgaan van structureel evenwicht in de begroting. Het saldo van de structurele baten en lasten en de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves bedraagt in onze begroting nihil, waardoor ook het percentage van de structurele exploitatieruimte uitkomt op 0%. We kunnen het (structurele) budget voor onvoorziene uitgaven van € 20.000 inzetten voor het opvangen van tegenvallers binnen de exploitatie.

    Gemeentelijke bijdrage

    Werkelijk 2016:      € 183.229,-
    Begroot 2017:      € 177.595,-
    Begroot 2018:      € 170.547,- + € 79.000 voor het Reg. invest. fonds

  • Verbonden partijen

    Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

    Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

    Portefeuillehouder

    J.A. de Boer

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Nijmegen

    Samenstelling

    De 16 gemeenten in de regio Rijk van Nijmegen en regio Rivierenland vormen samen de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

    Jaar van deelname

    1 januari 2013

    Verplichte deelname

    Ja, op basis van de wet op de Veiligheidsregio's

    Bestuur en andere overlegorganen

    Algemeen bestuur waarin de burgemeester vertegenwoordigd is met één stem. En een dagelijks bestuur bestaande uit de eigen directie.

    Ontwikkelingen

    In 2018 gaat de VRGZ zich bezighouden met het jaarthema 'continuïteit'. Hierbij wordt met oefeningen, trainingen en samenwerkingsbijeenkomsten gericht op de uitval van vitale infrastructuur zoals elektra, gas, telecom en drinkwater. En ook: Welke gevolgen dit heeft voor bewoners en de crisisbeheersing.

    De taken

    Taken

    Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, crisisbeheersing

    Doelen

    • Versterken proactief handelen.
    • Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
    • Verbeteren risicocommunicatie.

    Indicatoren

    Voor bovenstaande doelen zijn nog geen indicatoren opgesteld. Wel hebben we als indicatoren de normen van opkomsttijden voor ambulance en brandweerzorg.

    Taakvelden

    Openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing en brandweer

    Financiën

    Vermogenspositie

    01-01-2017:      € 4.629.000,-
    01-01-2018:      € 4.395.000,-
    01-01-2019:      € 3.377.000,-
    01-01-2020:      € 2.239.000,-
    01-01-2021:      € 1.101.000,-

    Risico's

    De kosten 2018 van de VRGZ zijn fors hoger. Deze stijging wordt wel uitgelegd in de begroting. De gemeente Buren wenst echter dat de VRGZ duidelijke beleidskeuzes maakt voor geschikte bezuinigingsvormen. De bijhorende consequenties voor de dienstverlening moeten daarbij duidelijk naar voren komen.

    Gemeentelijke bijdrage

    Werkelijk 2016:       € 1.809.048,-
    Begroot 2017:         € 1.826.124,-
    Begroot 2018 t/m 2021    € 1.882.551,- (conform begroting VRGZ)*
    * Bij de zienswijze bij de begroting 2018 van de Veiligheidsregio (VRGZ) gaven wij (en bijna alle andere gemeenten in de regio) aan dat de stijging van de kosten te hoog is en dat we dat niet accepteren. De VRGZ komt naar aanleiding van de negatieve zienswijze op de begroting 2018 met een bezuiniging. We corrigeren de begroting van de VRGZ met € 35.000. .

  • Verbonden partijen

    Regionaal Archief Rivierenland

    Regionaal Archief Rivierenland

    Portefeuillehouder

    J.A. de Boer

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Tiel

    Samenstelling

    Deelnemers: gemeenten Tiel, Geldermalsen, Neerijnen, Neder-Betuwe, Buren, Maasdriel en Zaltbommel.
    Het Waterschap Rivierenland heeft een dienstverleningsovereenkomst gesloten met het RAR

    Jaar van deelname

    1991

    Verplichte deelname

    Overeenkomstig de gemeenschappelijke regeling wel.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Algemeen Bestuur: afgevaardigde gemeente Buren burgemeester J.A. de Boer Msc.
    Dagelijks Bestuur: gekozen vanuit het Algemeen Bestuur

    Ontwikkelingen

    • Uitbreiding depotruimte, door aansluiting van de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel is de geplande uitbreidingsruimte in gebruik. Hierdoor is uitbreiding noodzakelijk.
    • E-depot. Het RAR gaat in 2018 over tot de aanschaf van een e-depot
    • Invulling geven aan Strategisch Informatie Overleg (SIO).
    • Opstellen kennisprofiel toekomstig informatie medewerker.

    De taken

    Taken

    • Het gemeenschappelijk beheer van de archiefbewaarplaatsen in het werkgebied van de naar die archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers. Uitgangspunt daarbij is de gemeenschappelijke bestuurlijke verantwoordelijkheid voor alle naar die archiefbewaarplaats overgebrachte archiefstukken.
    • Het verlenen van diensten aan het publiek en de deelnemers.
    • Het toezicht op het beheer van de niet naar de archiefbewaarplaatsen overgebrachte archiefbescheiden van de deelnemers.

    Doelen

    • De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995)
    • In het RAR beleidsplan 2015-2018 staat Digitaal centraal. Hierbij is zowel aandacht voor het digitaal beschikbaar stellen van al aanwezige informatie als voor het beheer en digitale duurzaamheid.

    Indicatoren

    n.v.t.

    Taakvelden

    Ondersteuning organisatie.

    Financiën

    Vermogenspositie

    01-01-2017: € 415.939,-    01-01-2020: € 232.252,-
    01-01-2018: € 232.252,-      01-01-2021: € 232.252,-
    01-01-2019: € 232.252,-

    Risico's

    Het weerstandsvermogen in 2018 komt op 1,0. Dat is net voldoende gezien het besluit om de ratio van 1,0 als minimum aan te houden. Om te voorkomen dat deze ratio onder de norm zakt is opbouw van de reserve weerstandsvermogen noodzakelijk.

    Vanaf 2014 is er stijgende lijn in ziekteverzuim merkbaar: 3,7% in 2014, 5,9% in 2015 t.o.v. 9,05% in 2016. De verwachting is dat deze trend in 2018 wordt doorbroken naar onder de 5%.

    Gemeentelijke bijdrage

    Werkelijk 2016:  € 251.391,-   Begroot 2019: € 266.642,-
    Begroot 2017 :   € 258.568,-   Begroot 2020: € 270.594,-
    Begroot 2018 :  € 263.268,-   Begroot 2021: € 270.594,-

  • Verbonden partijen

    Werkzaak

    Werkzaak

    Portefeuillehouder

    S.T. Klein - De Jong

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Tiel

    Samenstelling

    De gemeenten: Buren, Culemborg, Geldermalsen, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Tiel West Maas en Waal en Zaltbommel.

    Jaar van deelname

    2016

    Verplichte deelname

    Deelname is niet verplicht, maar de gemeenteraad van Buren besloot hiertoe op 28 oktober 2014. Het eerstvolgende moment waarop Buren zou kunnen uittreden is 1 januari 2021.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Werkzaak wordt bestuurd door een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat uit ėėn lid per deelnemende gemeente. Gemeente Buren wordt vertegenwoordigd in het AB door wethouder S.T. Klein de Jong. Elk lid heeft 1 stem. Het DB bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter. Gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het DB.

    Ontwikkelingen

    De Werkzaak is op 1 januari 2016 van start gegaan. Mogelijk wordt de Werkzaak (veel) duurder dan verwacht /voorspeld.

    De taken

    Taken

    De uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) voor de Burense werkzoekenden die op 31-12-2014 een dienstverband hadden bij de gemeenschappelijke regeling LANDER conform de WSW.

    Doelen

    Een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de WSW.

    Indicatoren

    Op dit moment maken ca. 95 inwoners van de gemeente Buren gebruik van de WSW.

    Taakvelden

    Taakveld Begeleide participatie

    Financiën

    Vermogenspositie

    Totaal eigen vermogen:   
    1-1-2016:   5.409.000                   
    1-1-2017: 11.010.000

    Risico's

    Voor de risico's bouwt Werkzaak weerstandsvermogen op.
    Bij de jaarrekening 2016 is ongeveer 30% van het exploitatieoverschot aangewend voor de eerste opbouw van  0,8 mln. weerstandsvermogen. De opbouw van weerstandsvermogen is gemaximeerd tot 3% van de totale begrotingslasten (van circa 80 mln. in 2016), max. +/- 2,4 mln.

    Gemeentelijke bijdrage

    Begroot 2016: 2.507.000                  Begroot 2019:  2.543.000
    Begroot 2017: 2.493.000                  Begroot 2020: 2.414.000
    Begroot 2018: 2.573.000                  Begroot 2021: 2.410.000

    De begroting van de Werkzaak heeft gevolgen voor de begroting van Buren. De kosten van uitvoering WSW door Werkzaak worden bepaalt door de ontwikkeling van de SW-bijdrage die we het Rijk ontvangen, de prestaties van de Werkzaak en de landelijke herverdelingen van het deelfonds Sociaal Domein. In de jaren 2017-2021 is er sprake van de volgende financieringstekorten voor Buren:
    2017: 399.000                                  2020: 473.000           
    2018: 342.000                                  2021: 489.000
    2019: 424.000

  • Verbonden partijen

    Omgevingdienst Rivierland

    Omgevingdienst Rivierland

    Portefeuillehouder

    S.T. Klein-De Jong

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Burgemeester van Lidth de Jeudelaan 3, 4001 VK Tiel

    Samenstelling

    Provincie Gelderland, Gemeenten Buren, Neder-Betuwe, Geldermalsen, Neerijnen, Lingewaal, Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg.

    Jaar van deelname

    2013

    Verplichte deelname

    Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. De omgevingsdienst voert voor ons  vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken en de handhaving van APV taken.

    Bestuur en andere overlegorganen

    De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en vier wethouders. Vanaf medio 2017 neemt Sietske Klein-de Jong zitting in het Dagelijks Bestuur.
    Daarnaast heeft een wethouder/gedeputeerde van elke deelnemer zitting in het Algemeen Bestuur. De deelnemers die alleen milieutaken hebben ingebracht hebben één stem (de gemeenten Tiel en Lingewaal), de overige deelnemers hebben twee stemmen.

    Ontwikkelingen

    Belangrijke ontwikkelingen in het komend jaar zijn:

    • Per 1 januari 2018 gaat de ODR over op outputfinanciering. Hierbij betalen gemeenten voor het aantal producten dat ze afnemen. Dit in tegenstelling tot inputfinanciering, waarbij de gemeente vooraf een vast bedrag overmaakt. 2018 wordt daarmee een belangrijk jaar om te monitoren hoe deze overgang verloopt.  
    • Inspelen op veranderende wetgeving. Met name de komst van de Omgevingswet. Maar ook veranderingen op het gebied van energie en sanering van asbestdaken verdienen de aandacht.
    • Ontwikkeling van het opdrachtgeverschap – onder voorzitterschap van de gemeenten Buren / Neerijnen.
    • De samenvoeging van de gemeenten Neerijnen, Geldermalsen en Lingewaal zal ook gevolgen hebben voor het werk van de ODR.

    De taken

    Taken

    De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven voor ons de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren.

    Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:

    • Het verlenen van omgevingsvergunningen. Dat is de vergunning voor bouwen, milieu en ruimte.
    • Het toezicht houden op de uitvoering van deze vergunningen om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld niet meer of anders wordt gebouwd dan de vergunning toestaat.
    • Zo nodig handhaven. Dat betekent, afdwingen dat de wet gevolgd wordt.
    • Het verlenen van specialistisch advies voor vergunningen en voor bestemmingsplannen.

    Doelen

    • Doel 1. Wabo-taken van de gemeente Buren uitvoeren.

    In het werkprogramma van de ODR in 2017 staan de volgende prioriteiten genoemd:

    • Inventarisatie illegale bouw: wij inventariseren enkele aspecten van illegale bouw in de gemeente en daarna wordt gekeken met welke prioriteit zaken worden opgepakt.
    • Integrale aanpak van handhavingszaken; in de praktijk blijkt het vaak heel nuttig om handhavingszaken op te pakken in samenwerking met politie en brandweer. Het gaat hier met name om zaken op de grens tussen ruimtelijke ordening en openbare orde en veiligheid.

    Deze prioriteiten zullen in het werkprogramma 2018 opnieuw bekeken worden en waar nodig worden aangepast.

    • Doel 2. Met de ODR en mede-opdrachtgevers een gezamenlijk inspelen op de wijzigingen in wet en regelgeving die er aan zitten te komen
    • Doel 3. Toewerken naar het gezamenlijk regionaal aansturen van de ODR (wat de ODR doet, moet in elke gemeente hetzelfde zijn, hoe en wanneer is maatwerk).
    • Doel 4. Op 1 januari 2018 gaat de ODR over op een nieuwe manier van financieren, de outputfinanciering. 2017 stond in het teken van voorbereiden op de outputfinanciering. 2018 zal de nadruk komen te liggen op monitoring en evaluatie.
    • Doel 5. Toewerken naar harmonisatie leges.

    Indicatoren

    Wij zijn tevreden als de ODR aan het einde van 2018 de opgelegde taken heeft uitgevoerd. Daarnaast verwachten wij in 2018 betere terugkoppeling van de prestaties die de ODR levert middels een maandelijkse factuur.
    De ODR is in samenwerking met de opdrachtgevers bezig met verbetering van de kwaliteit en trekt daar 5% van haar budget voor uit. Belangrijke resultaten worden gedeeld met het college.

    Taakvelden

    De werkzaamheden van de ODR vallen onder het taakveld Bouwen en wonen.

    Financiën

    Vermogenspositie

    01-01-2017: € 761.000,-
    01-01-2018: € 745.000,- (prognose)

    Risico's

    Het Algemeen Bestuur heeft in haar vergadering van 14 december 2015 besloten dat de ODR minimaal een waardering categorie C - voldoende - moeten nastreven.

    In de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting 2018 ODR staat beschreven dat het weerstandsvermogen voor 2018 in categorie E (onvoldoende) valt. In 2018 wordt de outputsturing ingevoerd dit leidt tot een nieuw risico in de risicoparagraaf.

    Het Algemeen Bestuur besloot op 26 juni 2017 om een gedeelte van het resultaat 2016 toe te voegen aan het weerstandsvermogen. Aan categorie C wordt nu alsnog voldaan.

    Gemeentelijke bijdrage

    Werkelijk 2016: € 2.080.132,-   Begroot 2019 t/m 2021: PM
    Begroot 2017: € 2.088.575,-     i.v.m. outputfinanciering
    Begroot 2018: € 2.146.159,-     

  • Verbonden partijen

    GGD Gelderland-Zuid

    GGD Gelderland-Zuid

    Portefeuillehouder

    A.K. Benschop - Van Eldik

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Nijmegen

    Samenstelling

    Gemeenten uit de regio's Rivierenland en Rijk van Nijmegen

    Jaar van deelname

    2013 (na fusie van twee GGD-en; Rivierenland en regio Nijmegen)

    Verplichte deelname

    Deelname is verplicht op basis van de Wet publieke gezondheid.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur. Onze wethouder Volksgezondheid zit in het AB. De stemverhouding is 1 stem per 20.000 inwoners. Buren heeft twee stemmen van de 36.

    Ontwikkelingen

    Het doorontwikkelen van Veilig Thuis (met name de samenwerking met Stib). Daarnaast wordt Veilig Thuis halverwege 2018 volledig toegevoegd aan de GGD en daarmee onderdeel van de GR. Verder anticipeert de GGD op de komst van de Omgevingswet (waarvan de ingangsdatum recent is verzet naar 2019/2020).

    De taken

    Taken

    De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van iedereen, met speciale aandacht voor risicogroepen. Dit doet ze door risico's voor de gezondheid te voorkomen en de gezondheid van alle inwoners te bevorderen.

    Doelen

    1. Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl;
    2. We zorgen ervoor dat zo veel mogelijk kinderen worden ingeënt;
    3. Wij krijgen informatie hoe het met de gezondheid van onze inwoners is gesteld;
    4. Kinderen kunnen zich op een gezonde manier ontwikkelen;
    5. Ouderen blijven zo lang mogelijk gezond ;
    6. We voorkomen infectieziekten zo veel mogelijk ;
    7. We inspecteren de kinderdagverblijven volgens de wettelijke normen;

    Indicatoren

    1. De GGD informeert inwoners over een gezonde leefstijl;
    2. De GGD voert de inentingen uit;
    3. We verzamelen en analyseren gegevens over de gezondheid van onze inwoners. In 2018 rapporteert de GGD het onderzoek onder de bevolkingsgroep kinderen 0-12 jaar;
    4. Voor dit doel willen wij:
    1. De GGD volgt en signaleert voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze kinderen;
    2. De GGD geeft voorlichting, advies, instructie en begeleiding aan kinderen en hun ouders;
    1. Voor dit doel willen wij:
    1. De GGD volgt en signaleert voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze ouderen;
    2. De GGD geeft voorlichting, advies en begeleiding aan ouderen;
    1. Voor dit doel willen wij:
    1. We hebben afspraken met de GGD, huisartsen en RIVM over rollen en taken als er uitbraak van een infectieziekte dreigt;
    2. De gemeente heeft vooral een rol in de communicatie naar haar inwoners;
    1. We geven de GGD opdracht om de inspecties uit te voeren. Alle kinderdagverblijven, gastouders en peuterspeelzalen krijgen regelmatig een inspectie;

    Taakvelden

    Volksgezondheid

    Financiën

    Vermogenspositie

    Het weerstandsvermogen is lager dan afgesproken in het AB in de Notitie Risicomanagement en Weerstandsvermogen. Eind boekjaar 2016 bedroeg het weerstandsvermogen € 912.000,-. De norm is in 2014 vastgesteld op € 1.157.000,-.

    Risico's

    Weerstandsvermogen is lager dan afgesproken en daarnaast is Veilig Thuis nog volop in ontwikkeling, dat kan leiden tot hogere kosten. De verwachting is dat Veilig Thuis per 1-7-2018 volledig onderdeel wordt van de GR. In 2018 wordt de ICT-infrastructuur aanbesteed. Dit kan leiden tot incidentele hogere kosten.

    Het complete overzicht van de risico-inventarisatie en de voorgestelde of genomen beheersmaatregelen wordt één keer per vier jaar besproken met het Algemeen Bestuur. De volgende keer is in 2018.

    Gemeentelijke bijdrage

    Werkelijk 2016: 784.369

    Begroot 2017: 792.690                  Begroot 2020: 830.000           
    Begroot 2018: 832.021                   Begroot 2021: 830.000

    Begroot 2019: 830.000                   Begroot 2022: 830.000
    N.B: incl. wijzigingen Veilig Thuis en harmonisering van uniforme taken (nadeelgemeente)

  • Verbonden partijen

    Avri

    Avri

    Portefeuillehouder

    H.N. de Ronde

    De organisatie

    Juridische vorm

    Gemeenschappelijke regeling

    Vestigingsplaats

    Geldermalsen

    Samenstelling

    Het samenwerkingsverband wordt gevormd door de gemeenten: Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Geldermalsen, Maasdriel, Neerijnen, Lingewaal, West Maas en Waal, Neder-Betuwe en Buren.

    Jaar van deelname

    2015

    Verplichte deelname

    Nee

    Bestuur en andere overlegorganen

    Het bestuur van de Avri bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Het Algemeen Bestuur bestaat uit tien leden. De gemeenteraden wijzen één lid aan per gemeente. Dat kan een raadslid, de voorzitter van de raad of een wethouder zijn. De gemeente Buren wordt op dit moment vertegenwoordigd door wethouder de Ronde. Ieder lid heeft één stem. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit drie leden. De gemeente Buren is niet vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur.

    Ontwikkelingen

    • Verandering in denken en doen: van afval naar grondstof: In 2018 zal het variabele deel van de afvalstoffenheffing (betalen per keer dat men restafval aanbiedt) zwaarder gewogen in de totale heffing.
    • Van een pure inzamelaar naar een integraal werkende gebiedsregisseur.
    • Ontwikkelen naar een bedrijfsmatig werkende overheidsorganisatie
    • Transitie naar een ‘social enterprise’ ofwel een organisatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft

    De taken

    Taken

    De reguliere taak van de Avri is het verwijderen van huishoudelijk afval. Dit doen ze voor al de 10 gemeenten. Een plus taak is het onderhouden van de openbare ruimte. Dit voert Avri uit voor 4 van de 10 gemeenten. De Avri onderhoudt sinds 1 maart 2012 de openbare ruimte van de gemeente Buren. Deze zijn vastgelegd in een DienstVerleningsOvereenkomst (DVO). De DVO wordt jaarlijks, op ambtelijk niveau, geëvalueerd en aangescherpt.

    Doelen

    1. Verlagen van de hoeveelheid restafval per persoon
    2. Transparant en flexibel ingerichte kostentoerekening met een juiste financiële vertaling van de feitelijk geleverde dienstverlening.
    3. Juiste stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management.
    4. Openbare ruimte onderhouden op het afgesproken kwaliteitsniveau, vastgelegd in de DVO.
    5. Het verhogen van de efficiency en het verkleinen van de risico’s

    Indicatoren

    1. 75 kg restafval per persoon per jaar in 2020
    2. Inzicht in de kostentoerekening en uitgevoerde werkzaamheden.
    3. Het tijdig en correct opleveren van stuur- en verantwoordingsinformatie aan bestuur en management rapportages.
    4. Inspecties per kwartaal.

    5.   Verlaging van de kostentoerekening naar de verschillende producten.

    Taakvelden

    Wegen, openbaar groen, Openbare verlichting, riolering, milieu.

    Financiën

    Vermogenspositie

    Eigen vermogen:
    01-01-2017: € 865.000,- 
    01-01-2018: € 848.000,- (prognose)

    Risico's

    Het AB van GR Regio Rivierenland heeft in juni 2015 het minimale niveau van het beschikbare weerstandsvermogen vastgesteld op factor 1,0. Dit niveau wordt aangeduid als 'voldoende'. Het voorgaande betekent dat de hoogte van de betreffende voorziening minimaal even hoog moet zijn als het niveau van de risico's dat voorzien wordt. Voor Avri betekent dit dat de In de meerjarenbegroting van de Avri komt het weerstandsratio ultimo 2021 uit op 0,9 (niveau: matig)

    Gemeentelijke bijdrage

    Voor het gedeelte afval betalen wij geen bijdrage aan de Avri. De meerjarenbegroting 2018 - 2021 is sluitend. Over de jaarlijkse omzet ontvangen wij via het BTW-CF wel de BTW terug. Dat gaat in 2018 om een bedrag van € 233.000,- Dit is een baat in onze begroting.

    Het budget 2018 voor het beheer van de openbare ruimte is nog niet bekend. Voorlopig houden we de begroting 2017 inclusief een indexatie aan.

  • Verbonden partijen

    BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde

    BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde

    Portefeuillehouder

    S.T. Klein - De Jong

    De organisatie

    Juridische vorm

    Besloten Vennootschap

    Vestigingsplaats

    Kerk Avezaath

    Samenstelling

    Gemeenten Buren, Culemborg, Druten, Maasdriel, Neder-Betuwe Neerijnen, Tiel, West Maas en Waal, Geldermalsen, Giessenlanden, Gorinchem, Leerdam, Lingewaal, Arnhem Lingewaard en Overbetuwe

    Jaar van deelname

    1999

    Verplichte deelname

    Komt voort uit het voormalige Recratieschap Nederrijn, Lek en Waal

    Bestuur en andere overlegorganen

    1. Raad van Commissarissen. Gemeenten zijn in vertegenwoordigd.
    2. Algemeen Bestuur Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal. Vertegenwoordigd door portefeuillehouder recreatie en toerisme. Stemverhouding: elk lid één stem.

    Ontwikkelingen

    Staat vermeld in de Strategische Verkenning 2014 - 2018 en vastgesteld in 2014 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

    De taken

    Taken

    Vanaf 1999 kwamen de deelnemende gemeenten, in hun nieuwe rol van aandeelhouder, meer op afstand te staan. Het onroerend goed werd overgedragen en een afkoopsom werd betaald ten behoeve van toekomstig beheer. De recreatieschappen kozen voor een model van maatschappelijk ondernemen.

    Kernactiviteit: het duurzaam in standhouden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatief- toeristische infrastructuur in het werkgebied van de (Natuur- en) Recreatieschappen Lingegebied, Nederrijn, Lek en Waal en Over-Betuwe ten behoeve van een breed publiek in het Rivierengebied.

    Doelen

    BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde is een onderneming, die is gericht op het behartigen van maatschappelijke taken, zoals omschreven in de kernactiviteit.

    Indicatoren

    De operationele structuur is een product-georiënteerde organisatie.
    Hierbij is er onderscheid tussen twee bedrijfsonderdelen:

    1. Dagrecreatie en terreinbeheer

    Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor het beheer van de recreatiegebieden. Verdeeld over negen recreatiegebieden is in totaal circa 860 hectare land en water in eigendom. Naast technisch beheer en onderhoud is ook exploitatiebeheer een belangrijk onderdeel van de te vervullen taak.
    Planontwikkelingsinitiatieven vinden plaats vanuit dit onderdeel.

    1. Routebureau

    Dit bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor advies, project-management, ontwikkeling, realisatie, beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur en veerverbindingen. In opdracht van overheden, organisaties en bedrijven worden nieuwe routes en veerverbindingen tot stand gebracht. In totaal heeft het Routebureau circa 2.500 km bewegwijzerde eigen routes (fietsroutenetwerk, wandel-, struin-, skeeler- en kanoroutes), een compleet netwerk aan toeristische objectbewegwijzering en tien toeristische veerverbindingen gerealiseerd en in exploitatie.

    Taakvelden

    Alle bestaande en nieuw te ontwikkelen activiteiten zijn ondersteunend aan de kernactiviteit en dienen zich te bewegen binnen de vrijetijdssector.

    Financiën

    Vermogenspositie

    BV Recreatiemaatschappij Uit®waarde heeft geen eigen vermogen.

    Risico's

    Geen.

    Gemeentelijke bijdrage

    Gemeente Buren verstrekt vanaf 2009 geen financiële bijdrage meer.

  • Verbonden partijen

    NV Bank Nederlandse Gemeenten

    NV Bank Nederlandse Gemeenten

    Portefeuillehouder

    H.N. de Ronde

    De organisatie

    Juridische vorm

    Naamloze Vennootschap (NV)

    Vestigingsplaats

    Den Haag

    Samenstelling

    De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een bank die volledig in overheidsbezit is. De helft van de aandelen is van de Staat. De andere 50% is van de gemeenten en provincies.

    Jaar van deelname

    De BNG is opgericht in 1914.

    Verplichte deelname

    De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald.

    Bestuur en andere overlegorganen

    De aandeelhouders oefenen door de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersvergadering invloed uit. Het aantal aandelen van de BNG bedraagt 55.690.720. We bezitten 23.953 aandelen. Dit is 0,04% van het totaal aan aandelen.

    Ontwikkelingen

    Als gevolg van de relatief lage vraag en toegenomen concurrentie en het huidige monetaire beleid, verwacht BNG Bank dat minder langlopende leningen worden verstrekt in 2017 dan in 2016. Daarnaast stimuleert de BNG met de uitgifte van zogenaamde Socially Responsible Investment obligaties de verduurzaming bij decentrale overheden en woningcorporaties.

    De taken

    Taken

    BNG is onze huisbankier. Als aandeelhouder profiteren we van het dividend van de BNG. Dit is een algemeen dekkingsmiddel.

    Doelen

    De BNG tracht ook komend jaar weer bij te dragen aan de algemene dekkingsmiddelen van de organisatie.

    Indicatoren

    Geen

    Taakvelden

    Treasury

    Financiën

    Vermogenspositie

    De BNG heeft ultimo 2016 een balanstotaal van € 154 miljard euro, waarvan 3.75 miljard euro eigen vermogen is. In 2016 is 25% dividend uitgekeerd over een nettowinst van € 369 miljoen. De nettowinst over de 1e helft 2017 is met 92% gestegen.

    Risico's

    BNG Bank is volgens ratingbureau's een van de meest kredietwaardige en duurzame banken ter wereld.
    De nettowinst van de BNG over 2017 zal naar verwachting uitkomen binnen een bandbreedte van EUR 420 tot EUR 450 miljoen.

    Gemeentelijke bijdrage

    Geen bijdrage. Wel ontvangen we jaarlijks dividend van de BNG. In 2018 verwachten we € 60.000 aan dividend (over boekjaar 2017).

  • Verbonden partijen

    NV Vitens

    NV Vitens

    Portefeuillehouder

    H.N. de Ronde

    De organisatie

    Juridische vorm

    Naamloze Vennootschap (NV)

    Vestigingsplaats

    Utrecht

    Samenstelling

    De aandelen van Vitens zijn voor 100 procent in handen van provincies en gemeenten. Het dagelijkse bestuur van het drinkwaterbedrijf is in handen van de verschillende raden en commissies.

    Jaar van deelname

    Historisch gegroeid vanuit WMG (Waterleiding Maatschappij Gelderland)

    Verplichte deelname

    Nee, maar aandelen zijn moeilijk verhandelbaar.

    Bestuur en andere overlegorganen

    Het aantal aandelen van Vitens bedraagt 5.777.247. De gemeente Buren bezit 24.035 aandelen. Dit is 0,416%.

    Ontwikkelingen

    Vitens investeert ook in 2017 weer in duurzaamheid.

    De taken

    Taken

    Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Ze voorzien de provincies Friesland, Overijssel, Flevoland, Gelderland en Utrecht en een aantal gemeenten in Noord-Holland en Drenthe van betrouwbaar drinkwater.

    Doelen

    Door te investeren in duurzaamheid en innovatie zorgt Vitens ervoor dat ook in de toekomst de continuïteit van betrouwbaar drinkwater in goede handen is. Duurzame waterwinning is belangrijk voor Vitens.

    Indicatoren

    Geen indicatoren.

    Taakvelden

    Treasury

    Financiën

    Vermogenspositie

    01-01-2016: € 471.700.000

    01-01-2017: € 488.300.000

    Het eigen vermogen van Vitens bedraagt ultimo 2016 € 488 miljoen euro. Dat is een stijging van € 17 miljoen ten opzichte van 2015. De solvabiliteit bedraagt 28,1%. Dat is een stijging van 0,6% ten opzichte van 2015.

    Risico's

    Het risico bestaat dat in de komende jaren de dividenduitkering wordt verlaagd omdat dan winsten terug wordt gegeven aan de burger in de vorm van drinkwatertariefverlagingen.

    Gemeentelijke bijdrage

    Er is geen gemeentelijke bijdrage aan Vitens. Als onderdeel van het taakveld treasury verwachten we +/- € 70.000 aan dividenduitkering  in 2018 (over 2017).

Zoeken