Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Buren
Begroting 2018
    • Algemene beschouwingen
    • Financiële beschouwingen
    • Wat is een thema?
    • Ontgroening en Vergrijzing
    • Versterking Eigen Kracht
    • Duurzaamheid
    • Inwonerszaken
    • Ruimte
    • Bedrijfsvoering
  • Taakvelden
    • Lokale Heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Verbonden partijen
    • Grondbeleid
    • Overzicht van baten en lasten in de begroting
    • Overzicht nieuw beleid 2018-2021
    • Overzicht vervangingsinvesteringen 2018-2021
    • Overzicht reserves en voorzieningen
    • Financiële analyse
    • Balans 2018-2021
    • Emu saldo
    • Algemene uitkering
    • Subsidiestaat 2018-2021
    • Specificatie overhead
    • Overzicht economische categorieën 2018-2021
    • Uitgangspunten begroting 2018
  • Home
  • Paragrafen
  • Lokale Heffingen

Lokale Heffingen

  • Lokale Heffingen

    Inleiding, ontwikkelingen en risico's

    Inleiding
    In deze paragraaf geven we inzicht in de ontwikkeling van onroerende zaakbelasting (OZB), riool- en afvalstoffenheffing, precario-, honden- en toeristenbelasting en leges. Ook geven we inzicht in de opbouw van de kostendekkende tarieven.

    Het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) schrijft vanaf 2017 voor dat de paragraaf lokale heffingen informatie bevat over de opbouw van de verschillende tarieven. In de alinea Leges en kostentoerekening vindt u hierover meer informatie, met name over de toerekening van de overhead.   De werkwijze die de raad hierin prefereert, nemen we op in de financiële verordening.

    Ontwikkelingen
    Het tarief van de precariobelasting mag vanaf 2016 niet verder worden verhoogd. Bij de andere belastingen en leges is geen sprake van ontwikkelingen.   

    Risico's
    Het belangrijkste risico binnen de lokale heffingen is het op termijn afschaffen van de precariobelasting. We verwachten echter dat het Rijk hiervoor een alternatief mogelijk maakt.

  • Lokale Heffingen

    Uitleg belastingen en rechten

    Uitleg gemeentelijke belastingen en rechten
    Volgens de Gemeentewet kan de gemeente belastingen en rechten heffen. Er bestaat een verschil tussen belastingen en rechten. Bij een belasting mag de gemeente het tarief en de opbrengst zelf bepalen. De onroerende zaakbelasting (OZB) is in Buren de belangrijkste lokale belasting. Daarnaast heeft Buren toeristenbelasting, hondenbelasting, rioolheffing en via de AVRI de afvalstoffenheffing.

    De gemeente heft ook precariobelasting op kabels en leidingen die in gemeentegrond liggen. Deze belasting wordt door de netbeheerder betaald. Burgers krijgen hier geen aanslag voor van de gemeente.

    Bij de zogenaamde rechten is de gemeente niet helemaal vrij in het bepalen van het tarief. Het tarief van een recht mag maximaal kostendekkend zijn. Tegenover de betaling van rechten staan rechtstreekse diensten. Er mag dus niet bewust winst op worden gemaakt. De kostendekking wordt beoordeeld op basis van de begrote inkomsten en uitgaven. Wij kennen begrafenisrechten en de leges voor bijvoorbeeld paspoorten, rijbewijzen en vergunningen.

  • Lokale Heffingen

    Inkomsten belastingen en rechten

    Inkomsten belastingen en rechten

  • Lokale Heffingen

    Tarievenbeleid

    Tarievenbeleid
    Bij de honden- en toeristenbelasting worden de tarieven jaarlijks aangepast op basis van inflatiecorrectie. De tarieven van de rioolheffing worden conform het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) vastgesteld. Het tarief voor jaarlijks onderhoudsrecht 2018 begraafplaatsen wordt net als ieder jaar geïndexeerd met € 2,50. Op dit moment  werkt de gemeente aan een nieuw beheerplan begraafplaatsen.
    De gemeenteraad bepaalt ieder jaar (vooraf) hoe hoog de totale OZB-opbrengst moet zijn.

    Tabel: Ontwikkeling tarieven en inkomsten

    2016
    (realisatie)

    2017 (raming)

    2018 (raming)

    % stijging / daling 2018
    t.o.v. 2017

    Tarief OZB woningen (%)

    0,1257

    0,1320

    nog niet bekend

    nog niet bekend

    Totaal WOZ waarde van woningen x 1.000

    2.742.262

    2.835.317

    Inkomsten OZB woningen (€) x 1.000

    3.515

    3.710

    3.773

    Tarief OZB niet-woningen eigendom (%)
    Tarief OZB niet-woningen gebruik (%)

    0,2256
    0,1894

    0,2460
    0,1926

    nog niet bekend

    nog niet bekend

    Totaal WOZ waarde niet-woningen x 1.000

    530.679

    479.370

    Inkomsten OZB niet-woningen (€) x 1.000

    1.615

    1.689

    1.713

    Tarief toeristenbelasting (€)

    1,21

    1,22

    1,23

    +0,8

    Aantal losse overnachtingen

    52.500

    52.500

    52.500

    Aantal vaste standplaatsen
    (niet in gebruik door inwoners van Buren)

    1.200

    1.200

    1.200

    Inkomsten  toeristenbelasting (€) x 1.000

    198

    186

    188

    Tarief hondenbelasting (per hond)

    63,20

    63,75

    64,65

    +0,9

    Tarief hondenbelasting (kennel)

    345,95

    349,05

    353,95

    Aantal geregistreerde honden

    ca. 3.300

    ca. 3.300

    ca. 3.300

    Aantal geregistreerde kennels

    12

    12

    12

    Inkomsten hondenbelasting (€) x 1.000

    208

    207

    207

    Tarief precariobelasting (€)

    5,00

    5,00

    5,00

    0,0

    Aantal strekkende meter kabels/leidingen

    239.649

    239.649

    239.649

    Inkomsten precariobelasting (€) x 1.000

    1.198

    1.198

    1.198

    Tarief rioolheffing woningen (€)

    217,00

    217,00

    217,00

    0,0

    Tarief rioolheffing niet-woningen (€)

    434,00

    434,00

    434,00

    Aantal woningen met rioolaansluiting

    10.070

    10.200

    10.273

    Aantal niet-woningen met rioolaansluiting

    839

    800

    796

    Inkomsten rioolheffing (€) x 1.000

    2.559

    2.560

    2.560

    Tarief onderhoudsrecht graven (€)

    120,50

    123,00

    125,50

    2,0

    Aantal graven met jaarlijks onderhoudsrecht

    704

    658

    658

    Inkomsten onderhoudsrecht graven (€) x 1.000

    83

    82

    82

    Totaal inkomsten
    Belastingen en rechten (€) x 1.000

    9.337

    9.632

    9.710

  • Lokale Heffingen

    Leges en kostentoerekening

    Leges & kostentoerekening
    Opbouw hoogte overhead
    Op basis van de nieuwe BBV-regelgeving,  maken we in de paragraaf lokale heffingen inzichtelijk welk deel van de overhead we toerekenen aan de belangrijkste leges en heffingen. De basis voor de toerekening is het totaal aan directe salarislasten en directe inhuurbudgetten voor alle taakvelden, exclusief de overhead. De overheadtoerekening vindt plaats op basis van de verhouding van directe lasten van dat specifieke taakveld in het totaal aan directe salaris en inhuurlasten.

    Opbouw overhead toerekening

    Salarislasten directe taakvelden

    € 7.255.342

    Inhuurlasten directe taakvelden

    € 694.302

    Grondslag voor overhead toerekening

    € 7.949.644

    Totale overhead

    € 7.859.644

    Dit bedrag correspondeert niet met het taakveld overhead (0.4) in de begroting, omdat er nog een correctie van de toegerekende overhead aan de grondexploitaties plaatsvindt. Het zichtbare saldo op het taakveld 0.4 is daarom € 90.000 lager. Op het taakveld 0.4 is daarom een bedrag van € 7.859.644 zichtbaar.

    Toerekening op basis van aandeel in de totale lasten

    Voor de verschillende leges en heffingen verwijzen wij u naar de tabel hierboven en naar de betreffende verordening.

    Opbouw rioolheffing

    2018

    Directe uitgaven taakveld

    € 2.410.952

    Directe uitgaven overige taakvelden

                              -  

    Totaal

    € 2.410.952

    Toegerekende overhead (verschil opbrengst rioolrechten - directe uitgaven)

                   € 149.648

    Totale uitgaven

    € 2.560.600

    Totale inkomsten

              € 2.560.600

    Percentage kostendekkendheid

                         100,0

    Opbouw bouwleges

    2018

    Directe uitgaven taakveld

                  € 869.000

    Directe uitgaven overige taakvelden

                              -  

    Totaal

    € 869.000

    Ambtelijke uren gemeente op heffing

                         1.020

    Toegerekende overhead

    € 64.000

    Totale uitgaven

    € 933.000

    Totale inkomsten

                    € 925.000

    Percentage kostendekkendheid

                          99,1

    * De berekening van de leges ODR is exact gelijk aan de opzet van vorig jaar. We zijn momenteel bezig om de kengetallen en onderliggende berekeningen in het kader van de kostendekkendheid te harmoniseren met andere gemeenten. Dat kon niet afgerond worden voor deze begroting, maar nemen we indien mogelijk mee in een totaalvoorstel voor de outputfinanciering.

    Opbouw begraafplaatsen

    2018

    Directe uitgaven taakveld

                    € 317.250

    Directe uitgaven overige taakvelden

                              -  

    Totaal

    € 317.250

    Toegerekende overhead

    € 34.250

    Totale uitgaven

    € 351.500

    Totale inkomsten

                     € 351.500

    Percentage kostendekkendheid

                         100,0

  • Lokale Heffingen

    Belastingdruk

    Belastingdruk
    Vergelijken belastingdruk
    Waarstaatjegemeente - belastingdruk

    Vergelijken belastingcapaciteit
    Financieel Toezicht Gemeenten - belastingcapaciteit

  • Lokale Heffingen

    Kwijtschelding

    Kwijtschelding
    Artikel 26, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 bepaalt dat bij ministeriële regeling regels worden gegeven voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van rijksbelastingen. De invorderingsambtenaar verleent gehele of gedeeltelijke kwijtschelding als de belastingschuldige niet in staat is anders dan met buitengewoon bezwaar de belastingaanslag te betalen. In het algemeen zal van buitengewoon bezwaar sprake zijn als de middelen om een belastingaanslag te betalen ontbreken en ook niet binnen afzienbare tijd worden verwacht.
    De gemeente kent kwijtschelding bij OZB en onder voorwaarden bij lijkbezorgingsrechten.

  • Lokale Heffingen

    Waardering WOZ

    Waardering onroerende zaken (WOZ)
    Volgens de wet WOZ moet de gemeente elk jaar de waarde vaststellen van allerlei soorten onroerende zaken, waaronder alle woningen, niet-woningen en percelen (bouw)grond. Onder niet-woningen verstaan we de kantoor-, winkel-, horeca- en bedrijfspanden.
    Vrijwel alle woningen worden via een rekenmodel getaxeerd, waarbij we rekening houden met onderlinge verschillen in bijvoorbeeld soort woning, grootte van het perceel, inhoud van de woning, bijgebouwen en de ligging.  Op het taxatieverslag van woningen kan een burger zien met welke andere verkochte woningen zijn of haar woning is vergeleken.

  • Lokale Heffingen

    Bezwaar en beroep

    Bezwaar en beroep WOZ

    Naar aanleiding van de aanslagen gemeentelijke belastingen ontvangt de gemeente bezwaarschriften en kwijtscheldingsverzoeken. Als een burger het niet eens is met de uitspraak op het bezwaarschrift dan kan hij beroep aantekenen bij de rechtbank of hoger beroep bij het gerechtshof.

    Tabel: Aantallen bezwaar en beroep

    2016

    2017 (raming)

    2018 (raming)

    Kwijtscheldingsverzoeken

    9

    10

    10

    Bezwaarschriften WOZ

    216

    200

    185

    Beroepsschriften

    5

    5

    5

    Hoger beroepsschrift

    0

    0

    0

Zoeken