OverzichtOverzicht nieuw beleid 2018-2021OverzichtProgrammaTaakveldOnderwerpBedragInvest-teringAfschr.termijnLasten2018inc./str.Lasten2019Lasten2020Lasten2021 WettelijkBedrijfsvoeringBestuurInformatieveiligheid en privacy44.00044.00044.00044.000RuimteOpenbaar groen en (openlucht) recreatieToekomstig beheer van essenbomen1.500.0006068.60054.90041.20027.400RuimteRuimtelijke ordeningOmgevingswet65.00065.00065.000RuimteVerkeer en vervoerRehabilitatie wegenPMPMPMPM Totaal wettelijk177.600163.900150.20071.400 NoodzakelijkBedrijfsvoeringOverheadVersterken P&O89.00089.000RuimteMilieubeheerBeleidsmedewerker milieu85.00085.00085.00085.000RuimteOnderwijshuisvestingBrede school Maurik65.00065.00065.00065.000RuimteOpenbaar groen en (openlucht) recreatieBomenbeleidPMPMPMPM Noodzakelijk239.000239.000150.000150.000 WenselijkBedrijfsvoeringOverheadBeter in control (verbeteren P&C functie)65.00065.000BedrijfsvoeringOverheadIntensiveren inkoopadvies / licenties32.50032.50012.50012.500BedrijfsvoeringOverheadStrategisch communicatiebeleidPMPMPMPMRuimteEconomische promotieStad Buren 625 jaar stadsrechten35.000RuimteEconomische promotieVisie recreatie en toerisme stad Buren25.000RuimteMilieubeheerEnergieloket14.00020.000RuimteWonen en bouwenVisie wonen en zorg10.000RuimteSportaccommodatiesVerzelfstandiging buitensportaccommodaties17.25034.75034.25034.000 Wenselijk198.750152.25046.75046.500Informatieveiligheid en privacyOverzicht nieuw beleid 2018-2021Informatieveiligheid en privacyNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpInformatieveiligheid en PrivacyAfdelingBedrijfsvoeringProgrammaBedrijfsvoeringBudgethouderB. MulderTaakveldBestuurPortefeuillehouderJ.A. de BoerSoort nieuw beleidWettelijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de AVG, Algemene Verordening Gegevensbescherming.Het beschermen van persoonsgegevens van onze inwoners, instellingen en andere betrokkenen.In de afgelopen jaren is de samenleving steeds verder gedigitaliseerd. Er is een enorme toename in dataverkeer en de technologie ontwikkelt zich steeds sneller. Als gevolg hiervan is er een toename in het verzamelen en delen van gegevens, in de risico’s van cybercrime en in de vraag van de gewone burger wat er met zijn of haar persoonsgegevens wordt gedaan. De nieuwe Verordening speelt hier op in.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):1. Werken aan bewustwording bij alle medewerkers met een werkgroep/team van privacy-medewerkers;2. Een Functionaris Gegevensbescherming (hierna: FG) aanstellen (is wettelijk verplicht), bij voorkeur met de regiogemeenten of meerdere gemeenten samen;3. De rol van privacy-officer invullen (binnen de bestaande formatie);4. De verplichte regelgeving uitvoeren, daaronder vallen ook de overzichten van gegevensverwerkingen;5. Overige maatregelen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming uitvoeren.6. Bijdragen aan digitale veiligheid als onderdeel van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA) verantwoording (zie verdere toelichting bij de bedrijfsvoeringsparagraaf). Dit geeft zo meer uitvoering aan de versterking van informatieveiligheid waarvoor ook uw motie bij de Kadernota aandacht vraagtToelichting (Waarom?):De Algemene Verordening Gegevensbescherming is een Europese wet die per 15 mei 2018 de Wet bescherming persoonsgegevens vervangt.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:De Algemene Verordening Gegevensbescherming is een wettelijke verplichting, we kunnen daarom niet kiezen de wet niet uit te voeren. Een alternatief is er niet.Specificatie raming (Prijs x aantal):Structurele kosten voor een deeltijd FG. FG is een senior functie, verwachting is schaal 11 (er zijn er bovendien erg weinig van). Minimale inzet is 18 uur per week. De overige kosten zijn interne uren. Voor informatieveiligheid en privacy zijn extra uren nodig voor vooral het sociaal domein, omdat daar de meeste bijzondere persoonsgegevens verwerkt worden. Ook voor interne trainingen in 2018. Daarnaast is het verplicht een ISMS-Systeem (Information Security Management System) te hebben.Financiële aspectenExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 44.000PM€ 44.000PM€ 44.000PM€ 44.000PMToekomstig beheer van essenbomenOverzicht nieuw beleid 2018-2021Toekomstig beheer van essenbomenNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpToekomstig beheer van essenbomenAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldOpenbaar groen en (openlucht) recreatiePortefeuillehouderH.N. de RondeSoort nieuw beleidWettelijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Voorwaarde voor veiligheid scheppen door te voldoen aan onze zorgplicht door nieuwe onderhoudsmaatregelen te treffen voor de essenbomen en andere bomen te herplanten.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Alle essenbomen jaarlijks monitoren.Essenbomen jaarlijks snoeien en slechte bomen verwijderen.Nieuwe soorten herplanten.Toelichting (Waarom?):Wettelijk zorgplicht (eigenaarsverantwoordelijkheid)Essentakziekte verspreidt zich snel hierdoor lopen we een risico met betrekking tot de veiligheid van onze inwoners. Door vallende takken lopen we risico op ongevallen met inwoners en schadeclaims. Bovendien geeft de verzekeraar aan dat deze schade niet onder de dekking valt als de gemeente onvoldoende actie onderneemt. Er zijn dus extra maatregelen nodig om verdere aantasting en schadeclaims te voorkomen.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Niets doen en schade incasseren.Verwijderen en niet herplanten.Specificatie raming (Prijs x aantal):Gedurende 5 jaar is een krediet nodig van € 300.000 voor rooien en herinrichting.De kapitaallasten, voortvloeiend uit het krediet en de geraamde kosten voor extra beheer, op te nemen in de concept meerjarenbegroting 2018 - 2022.Financiële aspectenInvesteringsbedrag2018201920202021Afschr. termijnKrediet:Kapitaallasten€ 300.000€ 1.250€ 300.000€ 8.250€ 300.000€ 15.250€ 300.000€ 22.25060Exploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 68.600€ 54.900€ 41.200€ 27.400OmgevingswetOverzicht nieuw beleid 2018-2021OmgevingswetNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpOmgevingswetAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldRuimtelijke ordeningPortefeuillehouderH.N. de RondeSoort nieuw beleidWettelijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Tijdig klaar zijn voor implementatie OmgevingswetPrestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Een procesvoorstel, inventarisatie bestaand beleid, afstemming regio en provincie, samenwerking Neder-Betuwe. Het voorbereiden van de 3 te ontwikkelen beleidsvelden: digitalisering, kennis & kunde en cultuur.Toelichting (Waarom?):Wettelijk verplichtWelke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Implementatie omgevingswet is verplicht. Als we het niet samen oppakken missen we de synergie voordelen en stijgen de kosten voor de gemeente Buren.Specificatie raming (Prijs x aantal):Totaal€ 95.000. Cofinanciering door Neder-Betuwe en andere regionale deelnemers is nog niet geregeld. Inschatting bijdrage is 1/3. De kosten betreffen procesbegeleiding / projectleiding, regionale afstemming inclusief toepassing VNG tool.Financiële aspectenExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 95.000€ 30.000€ 95.000€ 30.000€ 95.000€ 30.000Rehabilitatie wegenOverzicht nieuw beleid 2018-2021Rehabilitatie wegenNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpRehabilitatie wegenAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldVerkeer en vervoerPortefeuillehouderH.N. de RondeSoort nieuw beleidWettelijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):We zorgen ervoor dat de bereikbaarheid gewaarborgd is. Daarvoor is het noodzakelijk om de fundering van een aantal wegen te verzwaren.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Vervanging van de fundering van desbetreffende wegen. Welke specifieke wegen het betreft zal door onderzoek worden bepaald.Toelichting (Waarom?):Wegen worden onderhouden op het gemiddeld kwaliteitsniveau Basis. Dit kwaliteitsniveau streeft naar een ‘heel en veilige’ situatie voor wegen binnen de gemeente. Het intensieve gebruik van de wegen door het verkeer (en einde levensduur na 50 jaar) zorgt er voor dat er een ingreep nodig is vanaf 2020. Tot en met 2019 is er een bedrag beschikbaar gesteld van € 1.600.000,- om de benodigde funderingen te vernieuwen. In 2020 moeten we waarschijnlijk ook weer investeren.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Er is geen alternatief. Volgens de Wegenwet is de gemeente verplicht de wegen te onderhouden zodat de bereikbaarheid gewaarborgd is. We wachten echter met het opnemen van een bedrag totdat we zekerheid hebben over het gebruik en beheer van de wegen en nadat we onderzoek hebben gedaan.Specificatie raming (Prijs x aantal):De specificatie van de raming volgt nadat we onderzoek hebben gedaan naar de mogelijkheden.Financiële aspectenInvesteringsbedrag2018201920202021Afschr. termijnKrediet:KapitaallastenPMPMPMPMExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:Versterken P&OOverzicht nieuw beleid 2018-2021Versterken P&ONIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpVersterken P&OAfdelingBedrijfsvoeringProgrammaBedrijfsvoeringBudgethouderB. MulderTaakveldOverheadPortefeuillehouderS.T Klein- De JongSoort nieuw beleidNoodzakelijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Een POC team, in het bijzonder P&O, die in staat is om de noodzakelijke ondersteuning te leveren aan de organisatie om het strategisch HR-beleid te ontwikkelen en in te voeren. De kwaliteit van het P&O team in de reguliere taken, de ondersteuning van de leidinggevende in haar personeelstaken, naar een hoger kwalitatief niveau te brengen.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Met een tijdelijke uitbreiding van de formatie beogen we een aantal specifieke onderwerpen uit het strategisch HR-beleid (verder) te ontwikkelen en de kwaliteit van het team P&O te brengen tot het noodzakelijke niveau van professionele partner op personeelsgebied voor de leidinggevenden.Implementatie van Strategische personeelsplanning;Doorontwikkeling van managementrapportages, kwalitatieve analyses;Implementatie van het vernieuwde proces inhuur derden;Optimaliseren van het inwerkprogramma nieuwe medewerkers;Project digitale personeelsdossiers;Opzet talent programma;Begeleiding leidinggevenden bij de kwalitatieve uitvoering van de gesprekscyclus.Ondersteuning van de organisatieontwikkeling.Toelichting (Waarom?):Het huidige team P&O moet toegroeien naar een meer strategische positie in de organisatie. De kwaliteit, kennis en vaardigheden, van de adviseurs wordt opgefrist en vernieuwd om de organisatie zo goed mogelijk te ondersteunen. Dit is noodzakelijk om het strategisch HR-beleid goed uit te kunnen voeren. Om de beoogde ontwikkeling van de organisatie te realiseren is een sterk P&O team een noodzakelijke randvoorwaarde. Het ontwikkelen van dit team vergt tijd en tegelijkertijd dient het team professionele, kwalitatief goede ondersteuning te leveren aan de leidinggevenden.Daarnaast zijn door de nieuwe taken in het sociaal domein, ook nieuwe medewerkers aangetrokken. Onder deze medewerkers is ook een relatief hoog verloop. Deze verhoogde werkdruk voor het team P&O rechtvaardigt in ieder geval een tijdelijk bijdrage uit middelen sociaal domein aan P&O kosten. Tijdelijke uitbreiding van de formatie voor twee jaar is daarom noodzakelijk. Deze termijn is bedoeld om een aantal specifieke onderwerpen van het strategisch HR-beleid te ontwikkelen en implementeren. En daarnaast het niveau van de reguliere ondersteuning van de leidinggevende te verhogen.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Het alternatief is dat de uitvoering van het strategisch HR-beleid te faseren en de kwaliteit van het team P&O op een lager tempo te verbeteren. Het gevolg is dat leidinggevenden en daarmee medewerkers ook trager ontwikkelen naar het noodzakelijk gewenste niveau. Daardoor komt de kwaliteit van dienstverlening in gevaar en loopt de organisatie grotere risico’s.Specificatie raming (Prijs x aantal):Uitgegaan is van een tijdelijke functie P&O adviseur van 36 uur op schaal 11, voor 2 jaar. Dit levert per jaar lasten op van € 89.000. Hiervoor kan eventueel de algemene reserve aangewend worden. Na 2 jaar dient de huidige formatie kwalitatief op het gewenste niveau te zijn om de organisatie op passend niveau te ondersteunen.Exploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 89.000€ 89.000Beleidsmedewerker milieuOverzicht nieuw beleid 2018-2021Beleidsmedewerker milieuNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpBeleidsmedewerker milieuAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldMilieubeheerPortefeuillehouderH.N. de RondeSoort nieuw beleidNoodzakelijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Actuele milieu beleidsaangelegenheden beleggen in een nieuwe functie beleidsmedewerker Milieu.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Aanstelling van een milieubeleidsmedewerker (1fte)Toelichting (Waarom?):Op dit moment hebben we geen milieumedewerker en hebben we geen kaders waar binnen de GR Avri en ODR hun taken moeten uitvoeren. We kunnen geen advies geven aan de AB/DB van Avri en ODR op het gebied van milieu. Op dit moment werken we inefficiëntie doordat we adhoc reageren op situaties met alle risico’s van dien.De gemeente krijgt extra taken op het gebied van milieu en gezondheidsbeleid. We hebben geen milieubeleidsplan als basis voor (milieu) vergunningverlening Er is geen ambtelijke capaciteit beschikbaar om rijksbeleid uit te voeren (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit), provinciaal beleid (bijvoorbeeld Gelders Energie Akkoord). Ook op regionaal niveau participeren we niet op het gebied van milieu. Deze medewerker kan de visie duurzaamheid oppakken. We verwijzen hiermee naar de bij de kadernota 2018 ingediende motie duurzaamheidWelke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Accepteren dat gemeente Buren geen beleid voert en geen bijdrage levert aan beleid afkomstig van andere overheden. Voor de omgevingswet dreigt een gat te vallen voor het deelgebied milieu.Specificatie raming (Prijs x aantal):€ 85.000 Functie beleidsmedewerker, structureel.Financiële aspectenExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 85.000€ 85.000€ 85.000€ 85.000Brede school MaurikOverzicht nieuw beleid 2018-2021Brede school MaurikNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpBrede school MaurikAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldOnderwijshuisvestingPortefeuillehouderS.T Klein- De JongSoort nieuw beleidNoodzakelijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Een gezonde en duurzame gebouwenexploitatie van de Brede School MaurikPrestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):We werken samen met de scholen aan de oprichting van een beheersstichting voor de exploitatie. In deze beheersstichting willen we onder meer het onderhoud onderbrengen. Door een beheersstichting op te richten maken we de onderlinge verdeling van verantwoordelijkheden duidelijker.Toelichting (Waarom?):Bij de bouw van de Brede School zijn er geen concrete afspraken gemaakt over wie wat doet en over hoe we zorgen dat de school op de lange termijn goed onderhouden wordt.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Op het moment dat de raad dit voorstel niet overneemt, blijft de situatie rondom de Brede School zoals deze was. Dat betekent dat er geen duidelijke afspraken zijn over de exploitatie en de bijdrage van de scholen hierin.Specificatie raming (Prijs x aantal):Op basis van de doorgerekende gebouwenexploitatie, is het noodzakelijk om een bedrag van maximaal € 65.000,- beschikbaar te hebben. Dit is onze maximaal benodigde bijdrage aan de beoogde beheersstichting.Financiële aspectenExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 65.000€ 65.000€ 65.000€ 65.000Bomen beleidOverzicht nieuw beleid 2018-2021Bomen beleidNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpBomenbeleidAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldOpenbaar groen en (openlucht) recreatiePortefeuillehouderH.N. de RondeSoort nieuw beleidNoodzakelijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Groenareaal bij einde levensduur vervangen.We hebben door controles geconstateerd dat een groot aantal bomen ziek is en gerooid en vervangen moeten worden.Het in stand houden van het groen -en bomenareaal.Robuust bomenbestand ontwikkelen.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Vervangingsplannen cq uitvoeringsplannen opstellen.Toelichting (Waarom?):In beheerplan groen is niet opgenomen dat bij einde levensduur het groen vervangen wordt. Het wordt nu alleen in stand gehouden.Er is op dit moment geen bomenbeleidsplan.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Niet wettelijk verplicht om het groenareaal te vervangen.Voor het bomenbestand zijn we wettelijk verplicht om de veiligheid te waarborgen.Specificatie raming (Prijs x aantal): PMFinanciële aspectenInvesteringsbedrag2018201920202021Afschr. termijnKrediet:KapitaallastenPMPMPMPMExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:PMPMPMPMBeter in control (verbeteren P&C functie)Overzicht nieuw beleid 2018-2021Beter in control (verbeteren P&C functie)NIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpBeter in control(verbeteren P&C functie)AfdelingBedrijfsvoeringProgrammaBedrijfsvoeringBudgethouderB. MulderTaakveldOverheadPortefeuillehouderS.T Klein- De JongSoort nieuw beleidWenselijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Een organisatie die financieel beter in control is en haar risico’s en P&Cprocessen optimaal beheerst met periodieke financiële en realisatie rapportages en verantwoordingen.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Met een tijdelijke uitbreiding van de formatie beogen we een aantal specifieke eisen aan de verdere verbetering van de P&Cfunctie in onze organisatie verder in te vullen. Concreet betekent dit:Implementatie van de leidende principes van proces- en risicomanagement;Versterking van de financiële P&Cfunctie binnen de organisatie door inrichting van een verplichtingenadministratie (beter inzicht in budgetten gedurende het jaar);Investeren in het kort-cyclisch verbeteren van de P&C-documenten (begroting, rapportages, jaarstukken). Toelichting (Waarom?):Wij willen als organisatie zowel beleidsmatig als financieel in control zijn als onderdeel om de “de basis op orde” te krijgen. Daarin staan we niet allen want de laatste jaren zien wij ook eentoenemende aandacht van raad, toezichthouder en accountant voor de beheersing van processen en risico’s.. De gemeenteraad stelde daar ook duidelijke kaders voor, zeker waar het gaat om het risicomanagement. Wij willen deze kaders verder uitwerken in een ‘(financial) control framework’, dat raakt aan de processen en aan de bredere control vraag (‘bereiken we met de inzet van onze middelen wat we willen bereiken’?). Omdat te realiseren is een tijdelijke uitbreiding van de formatie noodzakelijk.De termijn van 2 jaar is bedoeld om de kaders uit de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing te implementeren, een functionerende verplichtingenadministratie in te richten en daarbij aan te sluiten op de P&C-cyclus en om procesmanagement verder vorm te geven. Dit draagt uiteindelijk bij aan het beter in control zijn van de gemeente Buren op financieel, procesmatig en inhoudelijk gebied.Een ander onderdeel voor deze tijdelijke functie is de doorontwikkeling van de tussenrapportages tot een adequate tool met sturingsinformatie over de realisatie van doelen, budget en planning. Een prioriteit hierbij zijn de periodieke financiële en realisatie rapportages en verantwoordingen sociaal domein. Dit met als doel een beter zicht op en beheersing van de ontwikkeling van de diverse budgetten binnen het sociaal domein in relatie tot de gerealiseerde aantallen. Daarom ook een bijdrage uit de reserve sociaaldomein.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Het alternatief is faseren. Zeker het verder invoeren van proces en risicomanagement, het invoeren van de verplichtingenadministratie en het verbeteren van de P&C-cyclus, vraagt een grote tijdsinvestering. Als dit vanuit de reguliere uren georganiseerd moet worden, kost dit simpelweg jaren extra.Specificatie raming (Prijs x aantal):Uitgegaan is van een tijdelijke functie van 28 uur op schaal 10a, voor 2 jaar. Dit levert per jaar lasten op van € 65.000. Hiervoor kan eventueel de algemene reserve aangewend worden. Na 2 jaar kan bekeken worden in hoeverre de benodigde uitbreiding structureel moet worden bestendigd of dat aan de doelen van het nieuw beleidsvoorstel is voldaan.Exploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 65.000€ 65.000Intensiveren inkoopadvies / licentiesOverzicht nieuw beleid 2018-2021Intensiveren inkoopadvies / licentiesNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpIntensiveren inkoopadvies/licentiesAfdelingBedrijfsvoeringProgrammaBedrijfsvoeringBudgethouderB. MulderTaakveldOverheadPortefeuillehouderJ.A. de BoerSoort nieuw beleidWenselijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Voldoen aan de wettelijke eisen (Aanbestedingswet en Europese richtlijnen).Een professionele inkoopfunctie.Processen verbeteren.Het intensiveren van het inkoopadvies (ook op procesniveau) moet er voor zorgen dat deze doelstellingen worden bereikt.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Extra uren inkopen van een inkoopadviseur bij het Regionaal Inkoopbureau. De inkoopadviseur draagt zorgt voor:Het verder inrichten van een inkoopsysteem.Het borgen van gemaakte afspraken over procedures en processen inzake inkoop.Het optimaliseren van de inkoopfunctie voor onze organisatie.Toelichting (Waarom?):Beter kunnen sturen/managen op onze doelstellingen van het inkoopbeleid, te weten duurzaamheid. lokale ondernemers en social return.Een professionele inkoper zorgt voor een structurele aanpak van inkoop en borgt daarbij een optimale prijs en kwaliteitsverhouding voor de gemeente.Het verzorgen van rapportages ten behoeve van management en bestuur.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Huidige situatie behouden. En daarmee een suboptimale prestatie op inkoop accepteren.De uren bij een andere partij inkopen (duurder).Specificatie raming (Prijs x aantal):Het nieuw beleid kent een structurele en een incidentele component.Incidentele component: voor 2 jaar nemen we voor € 20.000,- op jaarbasis af aan extra uren van het Regionaal Inkoopbureau.Structurele component: licenties voor het inkoopsysteem (€ 12.500,-).Exploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 32.500€ 32.500€ 12.500€ 12.500CommunicatieOverzicht nieuw beleid 2018-2021CommunicatieNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpStrategisch communicatiebeleidAfdelingBedrijfsvoeringProgrammaBedrijfsvoeringBudgethouderB. MulderTaakveldOverheadPortefeuillehouderJ.A. de BoerSoort nieuw beleidWenselijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Met strategisch communicatiebeleid bereiken we dat we gericht verbinding leggen met de inwoners en helder maken hoe we met elkaar de rollen en relatie vormgeven. In deze veranderende samenleving is communicatie cruciaal. Het college ontwikkelt daarom strategisch communicatiebeleid en wil dat door uw raad vast laten stellen. Met dit beleid geeft u richting over hoe we als gemeente bekend willen staan en wat er voor nodig is om dat te bereiken.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Het college stelt het beleid op en wil het in de raad van september aan u voorleggen.Toelichting (Waarom?):Er is op dit moment geen strategisch communicatiebeleid. Het college vindt dat een cruciaal gemis. Immers, de rol van de overheid verandert. Daarbij verandert ook onze rol (raad, college, organisatie) en wijze waarop communicatie daarin ondersteunt. Het strategisch communicatiebeleid geeft daarbij richting.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Het strategisch communicatiebeleid wordt in de raad van september aan u voorgelegd.Specificatie raming (Prijs x aantal):PM, afhankelijk van het beleidsvoorstel en de uitwerking daarvan.Exploitatie2018201920202021Lasten:Baten:PMPMPMPMStad Buren 625 jaar stadsrechtenOverzicht nieuw beleid 2018-2021Stad Buren 625 jaar stadsrechtenNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpStad Buren 625 jaar stadsrechtenAfdelingInwonerszakenProgrammaRuimteBudgethouderE.M. GeerdinkTaakveldEconomische promotiePortefeuillehouderJ.A. de BoerSoort nieuw beleidWenselijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):In 2020 heeft stad Buren 625 jaar stadsrechten. In stad Buren zijn er inwoners enthousiast en bereid om dit jubileum op passende wijze te vieren. Het jubileumjaar dient als kapstok voor diverse activiteiten. Hier willen we als gemeente een bijdrage aan leveren want het is een mooie gelegenheid om het cultuurhistorische karakter te benutten voor toeristische doeleinden. Het college maakt hiervoor prestatieafspraken met inwoners die verenigd worden in een stichting of vereniging.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Het college verkent met betrokken inwoners de oprichting van een vereniging of stichting voor de viering van het jubileum. De stichting of vereniging geven we (financiële) ondersteuning voor het organiseren van diverse activiteiten rond het jubileumjaar. Hiervoor maken we met hen prestatieafspraken. Daarin kunnen we onder meer opnemen dat het jubileumjaar een groter bereik heeft binnen de gemeente dan alleen de stad Buren, en dat het programma meerdere terreinen bestrijkt zoals cultuur, sport, economie en leefbaarheid. Hierbij sluiten we waar mogelijk aan bij bestaande initiatieven. Daarnaast kan de gemeente ambtelijke ondersteuning bieden.Toelichting (Waarom?):Een jubileumjaar is goed voor de uitstraling van stad Buren, voor de onderlinge binding binnen en buiten de stad Buren en kan een stimulans zijn voor de lokale economie. Op deze manier brengen we de cultuurhistorie van stad Buren nadrukkelijk in beeld. De activiteiten zijn niet enkel voor toeristen, maar juist ook voor inwoners. Tijdens het jubileumjaar kunnen we als gemeente gastheer zijn voor diverse bestuurlijke evenementen. Om op tijd te zijn voor organisatie van activiteiten, stellen we voor om al vanaf 2018 budget beschikbaar te stellen en de voorbereidingen te starten.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:De raad kan besluiten geen (financiële) bijdrage te leveren aan het jubileum. Dit zal er waarschijnlijk voor zorgen dat initiatieven voor viering van het jubileum niet van de grond kunnen komen. Naast het directe nut van de gemeentelijke bijdrage voor bekostiging van activiteiten, kan een gemeentelijke bijdrage de noodzakelijke cofinanciering zijn voor fondsen.Specificatie raming : De kosten worden met name gemaakt in 2018. Mogelijk restantbudget kan overgeheveld worden naar de volgende twee jaren. We onderzoeken mogelijkheden voor subsidie provincie.Financiële aspectenExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 35.000Visie recreatie en toerismeOverzicht nieuw beleid 2018-2021Visie recreatie en toerismeNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpVisie Recreatie en Toerisme stad BurenAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldEconomische promotiePortefeuillehouderS.T. Klein- De JongSoort nieuw beleidWenselijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):De stad Buren heeft veel te bieden voor haar inwoners, toeristen en passanten. Voor het sturen op gewenste ontwikkeling willen we een beleidsvisie met uitvoeringsprogramma Recreatie & Toerisme op laten stellen, opdat wij ons toeristisch- recreatief potentieel beter benutten. Zowel landschappelijk als cultuurhistorisch (stad Buren).De visie wordt als volgt opgebouwd:We starten met een omschrijving van het toeristische karakter van de stad Buren. Daarmee hebben we een foto van de huidige situatie met een SWOT analyse. Vervolgens schetsen we de ontwikkelingen en tendensen in de recreatieve sector, gevolgd door de visie en ambitie van zowel de (recreatie) ondernemers als van de gemeente. Dat levert een foto op van de gewenste situatie in 2025. Aan de visie willen we een programma van maatregelen koppelen, voorzien van een kostenraming per maatregel.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Opstellen visie met uitvoeringsprogramma met participatie (recreatie) ondernemers.Toelichting (Waarom?):Sturing geven aan gewenste ontwikkelingen en afstemmen van maatregelen door gemeente op initiatieven van (recreatie) ondernemers. Er ligt een directe relatie met het project stad Buren 625 jaar stadsrechten.Deze visie is een vervolg op de Koepelvisie van 2012.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Het alternatief is dat de gemeente geen rol voor zichzelf ziet en de ontwikkelingen overlaat aan initiatieven van (recreatie) ondernemers.Specificatie raming :€ 25.000 opstellen visie. Voor realisatie van het uitvoeringsprogramma is vanaf 2019 budget nodig.Financiële aspectenExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 25.000EnergieloketOverzicht nieuw beleid 2018-2021EnergieloketNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpEnergieloketAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldMilieubeheerPortefeuillehouderH.N. de RondeSoort nieuw beleidWenselijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Er is een bestuurlijke toezegging voor de deelname aan het Gelders Energie Akkoord.Deelname aan regionaal energieloket. Continuering en professionalisering van gerichte voorlichting over energiebesparing aan eigenaar-bewoners door energieloket Het Nieuwe Wonen Rivierenland, gebruik makend van cofinanciering door provincie Gelderland in het kader van het Gelders Energieakkoord. Het Gelders Energie Akkoord wordt gedragen door een brede coalitie van stakeholders in de regio: overheden, bedrijfsleven, woningcorporaties, onderwijsinstellingen en inwoners, al dan niet georganiseerd in bijvoorbeeld collectieven zoals lokale energie coöperaties.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Voldoen aan de afspraken die we gemaakt hebben in het Gelders Energie Akkoord door bij te dragen aan het energieloket ‘Het Nieuwe Wonen Rivierenland’.Toelichting (Waarom?):De gemeente Buren wil haar bijdrage leveren aan energiebesparing, duurzame opwek van energie en verduurzaming van de woningvoorraad. Daarom heeft de gemeente het Gelders Energie Akkoord mede ondertekend. In het kader van dit akkoord wordt ervan uitgegaan dat uiterlijk in 2019 in elke regio een netwerk bestaat van energieloketten met een digitale en fysieke toegang, en een actieve wijk- en doelgroepgerichte aanpak voor het verduurzamen van woningen. Door hieraan deel te nemen, kunnen we gebruik maken van de cofinanciering van de provincie.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Als de gemeente kiest voor het minimale scenario zal het energieloket alleen het digitale en telefonische energieloket kunnen verzorgen. Verzorging van een fysiek loket binnen de gemeente zal dan extra kosten met zich meebrengen. Deze zijn niet in beeld gebracht.Specificatie raming (Prijs x aantal):De provincie stelt middelen beschikbaar voor de continuering van energieloketten in de provincie, onder voorwaarde van gemeentelijke cofinanciering (in 2018: 66% en in 2019: 75% van de totale kosten). De totale kosten van het energieloket (€ 238.305) wordt door de provincie en gemeenten samen gefinancierd volgens bovenstaande percentages.Als we uit gaan van indicatieve maximale bedragen met provinciale cofinanciering moeten we in 2018 € 14.000 bijdragen en in 2019 € 20.000. Hiermee kunnen we in de regio een volledig actief energieloket hebben.Financiële aspectenExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 14.000€ 20.000Visie wonen en zorgOverzicht nieuw beleid 2018-2021Visie wonen en zorgNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpVisie wonen en zorgAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldWonen en bouwenPortefeuillehouderS.T. Klein- De Jong / A.K. Benschop- Van EldikSoort nieuw beleidWenselijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):In 2017 stelden we een gemeentelijke visie op wonen en zorg op. Deze visie op hoofdlijnen willen we in 2018 (en verder) afstemmen met onze maatschappelijke partners en daar waar nodig verder verfijnen. Mogelijk is daarvoor aanvullend onderzoek of specialistische kennis nodig.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):In de gemeentelijke visie op wonen en zorg staan op hoofdlijnen onze eigen wensen, ambities en verantwoordelijkheden beschreven. Daarmee ontstaat een eerste inzicht in de huidige en toekomstige ontwikkelingen en opgaven in de gemeente Buren op het gebied van wonen en zorg. Om deze visie ook daadwerkelijk te realiseren, hebben we onze maatschappelijke partners nodig. Zowel voor het invullen van het aanbod zoals we dat voor ogen hebben en de toetsing van de (vraag naar) mogelijkheden, als voor het creëren van de juiste condities (randvoorwaarden) voor voorzieningen die we belangrijk vinden. Belangrijke aandachtspunten zijn onder andere: continuïteit van zorg, voldoende keuzemogelijkheden en een goede spreiding, het bepalen van de juiste aantallen en de draagkracht van de verschillende dorpen. Dat vraagt om een goed overleg met de zittende partijen en aanvullend onderzoek vanaf 2018.Toelichting (Waarom?):De beleidsterreinen wonen en zorg zijn volop in beweging en de wetgeving verandert ook steeds. Er zijn veel partijen betrokken: de gemeente, woningcorporaties, zorgaanbieders, dienstverleners, welzijnsorganisaties en niet te vergeten de inwoners. Dat maakt het complex. Initiatiefnemers van nieuwe woon-zorgprojecten melden zich met regelmaat bij de gemeente. Het gaat bijvoorbeeld om aanvragen voor zorg(boerderijen) en kleinschalige zorg voor mensen met psychogeriatrische problemen. Deze vragen behandelden we tot 2017 op ad hoc basis. In de gemeentelijke visie op wonen en zorg (2017) beschreven we hoe we in de toekomst om willen gaan met dergelijke initiatieven. Ook de ontwikkelingen op het gebied van beschermd Wonen vragen om een verdere uitwerking van de visie van de gemeente op wonen en zorg. Voor die uitwerking is aanvullend onderzoek en specialistische kennis nodig.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Als we de visie wonen en zorg na 2017 niet verder uitwerken, beperken we ons tot de kaders die we in de gemeentelijke visie opstelden. Op dat moment missen we op onderdelen een vertaling van de keuzes in de visie naar de praktijk. Bovendien hebben we dan niet geïnvesteerd in draagvlak bij onze maatschappelijke partners, waardoor we niet kunnen spreken van een gedragen visie.Specificatie raming (Prijs x aantal):€ 10.000 voor verdere uitwerking van de gemeentelijke visie op wonen en zorg, op basis van onderzoek en specialistische deskundigheid.Financiële aspectenExploitatie2018201920202021Lasten:Baten:€ 10.000Verzelfstandiging buitensportaccommodatiesOverzicht nieuw beleid 2018-2021Verzelfstandiging buitensportaccommodatiesNIEUW BELEID 2018 – 2021OnderwerpVerzelfstandiging buitensportaccommodatiesAfdelingRuimteProgrammaRuimteBudgethouderW. BrouwerTaakveldSportaccommodatiesPortefeuillehouderS.T Klein- De JongSoort nieuw beleidWenselijkMotivatie nieuw beleid:Doelstelling (Wat willen wij bereiken?):Door vervanging van de toplaag van twee kunstgrasvelden (in Beusichem en Lienden) zijn de sportaccommodatie geschikt voor toekomstig gebruik. In de toekomst zullen deze parken zich waarschijnlijk ontwikkelen tot Vitale Sportparken, waardoor het gebruik door meer doelgroepen (en leeftijdscategorieën) vergroot wordt.Prestaties (Wat gaan we daarvoor doen?):Vervangen van de toplaag van twee kunstgrasvelden.Toelichting (Waarom?):De twee toplagen van de kunstgrasvelden zijn aan vervanging toe. Het veld van Lienden is in 2017 afgekeurd voor alle competitiewedstrijden. Het veld in Beusichem is in 2018 aan vervanging toe.Welke keuze heeft de raad (Wat is het alternatief)?:Niet investeren. Dan kunnen de beide sportverenigingen in geringe mate gebruik maken van de buitensportaccommodatie.Andere mogelijkheid is het aanleggen van een natuurgrasveld. Deze kan veel minder bespeeld worden, zodat de sportvereniging moet uitwijken of inkrimpen. Kosten minimaal € 120.000,--per veld. Hierbij zijn ook de kosten voor het verwijderen van de onderlaag van het kunstgrasveld inbegrepen.Specificatie raming (Prijs x aantal):Met FC Lienden spraken wij af dat zij 25% van de investering voor hun rekening nemen. FC Lienden doet zelf in 2017 de investering, Het college heeft een intentieverklaring ondertekend dat zij 75% van de investering bijdraagt in het veld van FC Lienden. De bijdrage: € 175.000,- exclusief BTW nemen we als verplichting op in 2017.Met BZS maakten we nog geen afspraken. Wel is aangegeven dat we van BZS een eigen bijdrage verwachten. Dit zal echter geen 25% zijn. De verwachte kosten bedragen € 200.000 inclusief BTW.De kapitaallasten in de tabel hieronder zijn voor beide velden.Financiële aspectenInvesteringsbedrag2018201920202021Afschr. termijnKrediet:Inkomsten:€ 200.00012Exploitatie2018201920202021Lasten:Kapitaallasten:Baten:€ 17.250€ 34.750€ 34.250€ 34.000