Wat willen we bereiken en hoe gaan we dat bereiken?
Doelen
De taakvelden binnen dit programma richten zich op het ondersteunen en laten functioneren van het bestuur en de gemeentelijke organisatie. In dit programma werken we aan de volgende doelen:
- De uitvoering van de vastgestelde strategische kaders op het gebied van informatievoorziening (I&A-plan), personeel (strategisch HR-beleid), juridische zaken (inclusief inkoop), financiën (begroting en tweemaandelijkse rapportages) en communicatie (strategisch communicatiebeleid).
- De volgende HR-instrumenten worden opgepakt in 2018:
- Implementatie van Strategische personeelsplanning;
- Doorontwikkeling van managementrapportages, kwalitatieve analyses;
- Implementatie van het vernieuwde proces inhuur derden;
- Optimaliseren van het inwerkprogramma nieuwe medewerkers;
- Project digitale personeelsdossiers;
- Opzet talent programma;
- Begeleiding leidinggevenden bij de kwalitatieve uitvoering van de gesprekscyclus.
- Ondersteuning van de organisatieontwikkeling.
- Het doorontwikkelen van de gemeentelijke taken, mede door onze systemen en procedures efficiënt in te richten. Daarbij focussen we in 2018 vooral op de processen met strategische waarde voor de gemeente. LEAN-systematiek maakt daarvan onderdeel uit.
- Het verder versterken de gemeente Buren als digitale overheid en daarbij inspelen op de behoefte van de klant. Daarbij gaat het om digitale dienstverlening, verdere ontwikkeling van de nieuwe website, en vervolgstappen zetten in digitaal werken.
- De verdere verkenning naar samenwerking in de regio op onderdelen zoals: de Omgevingswet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf mei 2018 van kracht is.
In dit programma nemen we ook de inkomsten en uitgangspunten voor de OZB en overige belastingen op.
Programmadoelen Financiën en belastingen
Voor Financiën hanteren we de komende jaren de volgende doelen en daaruit volgende subdoelen.
1. Een evenwichtige financiële positie
1.1: Sluitende meerjarenbegroting
1.2: Afdoende niveau van reserves en voorzieningen
1.3 Beheersbare schuld
Deze specifieke doelen werken we uit in verschillende taakvelden. Doel 1.1 loopt door de hele begroting heen en vindt zijn weerslag in het taakveld 'Resultaat van de rekening van baten en lasten'. De paragraaf Weerstandsvermogen bevat de maatstaven voor onder meer de hoogte van het weerstandsvermogen in relatie tot de vrij besteedbare middelen (doel 1.2). Per programma worden ook de beschikbare reserves en voorzieningen weergeven. Hier vindt u ook informatie over de verschillende indicatoren die inzicht geven in de financiële positie van de gemeente Buren. In de paragraaf Financiering is informatie opgenomen over de schuld van de gemeente en in hoeverre deze voldoet aan gestelde normen (1.3).
2. Acceptabele lokale heffingen
2.1. Kostendekkende rechten, heffingen en leges
2.2 Acceptabele woonlasten
Op deze twee onderdelen komen we terug in de paragraaf Lokale heffingen, het taakveld Wonen, het taakveld Riolering en de 3 taakvelden over de gemeentelijke belastingen.
3. Beheersbare risico's
3.1 Inventariseren & kwantificeren risico's
3.2 Benodigde beheersmaatregelen
3.3 Voldoende weerstandsvermogen
De politiek-bestuurlijke risico's vindt u, waar relevant voor de begroting, onder de programma's bij de programmateksten en bij de taakvelden. De afwegingen over het weerstandsvermogen en de hoogte daarvan, vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen.
Prestaties
In de taakvelden vindt u een specifieke toelichting op de prestaties die we in 2018 willen leveren.
Wat zijn belangrijke ontwikkelingen?
Ontwikkelingen
In 2018 staan de volgende ontwikkelingen centraal:
- Rol van de gemeenteraad en het college in de fysieke leefomgeving van onze inwoners.
- Komst van de nieuwe Omgevingswet.
- Verkiezing van een nieuwe raad, een nieuw college met nieuw programma.
- Communicatie met en naar onze inwoners.
- Dienstverlening naar de klant (verdergaande digitalisering).
- Toezichtarrangement verlengd lokaal bestuur.
- Waarborgen van privacy (BIG, ENSIA, AVG, Wet Datalekken).
- Passende werkomgeving (structuur en cultuur van de organisatie, organisatieontwikkeling).
Binnen deze ontwikkelingen groeit Bedrijfsvoering verder als volwaardige partner die professionele ondersteuning biedt en toegevoegde waarde levert. Leidinggevenden en medewerkers ontwikkelen zich om dit te kunnen realiseren. De instrumenten uit het Strategisch Personeelsbeleid worden hiervoor ingezet. Personeelsadviseurs begeleiden hierbij.
In de diverse taakvelden, zoals Overhead, Bestuur en Burgerzaken worden deze ontwikkelingen verder toegelicht.
Wat gaat dat kosten?
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier de totale uitgaven en inkomsten van het programma in een meerjarig perspectief. Ook kunt u de uitgaven en inkomsten van de taakvelden openen. Verder vindt u een overzicht van de reserves die aan dit programma zijn gekoppeld en de incidentele uitgaven en inkomsten die we bij dit programma voorzien.
Tabel 1: de inkomsten / uitgaven van het programma
€ x 1.000
Werkelijk 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 30.503 | 12.808 | 10.699 | 10.709 | 10.767 | 10.817 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inkomsten | -56.830 | -41.357 | -39.298 | -38.942 | -38.756 | -38.715 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo programma | -26.327 | -28.549 | -28.599 | -28.232 | -27.989 | -27.898 |
Tabel 2: de incidentele inkomsten en uitgaven van het programma
Wat zijn de incidentele inkomsten en uitgaven van programma Bedrijfsvoering (x € 1.000,-)
Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | |
ODR Communicatie | 29 | 29 | 29 | 29 | ||||
ODR ICT | 373 | 373 | 373 | 373 | ||||
Informatie- & automatise- | 19 | 42 | 38 | 36 | ||||
Burgerpeiling | 16 | 16 | ||||||
Agressietraining | 9 | 9 | ||||||
Wachtgelden wethouders | 64 | 27 | ||||||
Nieuw beleid: versterken | 89 | 89 | ||||||
Nieuw beleid: beter in control ² | 65 | 65 | ||||||
Saldo uitgaven programma | 10.018 | 655 | 10.005 | 634 | 9.948 | 456 | 9.891 | 447 |
Bijdrage ODR | - 29 | - 29 | - 29 | - 29 | ||||
Bijdrage ODR ICT | - 383 | - 383 | - 383 | - 383 | ||||
Onttrekking voorziening | - 64 | - 27 | ||||||
Saldo inkomsten programma | - 37.856 | - 476 | - 38.036 | - 439 | - 38.070 | - 412 | - 38.096 | - 412 |
Storting algemene | 240 | 460 | ||||||
Storting reserve | 20 | 20 | 20 | 20 | ||||
Onttrekking reserve ringsplan 2017 - 2021 ¹ | - 19 | - 42 | - 38 | - 36 | ||||
Onttrekking algemene reserve ² | - 77 | - 77 | ||||||
Onttrekking reserve | - 77 | - 77 | ||||||
Onttrekking reserve | - 100 | |||||||
Mutatie reserve | - 253 | - 176 | 222 | 444 |
Tabel 3: de reserves die horen bij het programma
Wat zijn de reserves van programma Bedrijfsvoering (x € 1.000,-)
Stand reserves per 31/12 | Werkelijk | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 1.078 | 1.421 | 896 | 755 | 952 | 1.412 |
Algemene reserve (geblokkeerde | 3.660 | 3.010 | 3.010 | 3.010 | 3.010 | 3.010 |
Egalisatie algemene uitkering | 200 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkeling (regisserende) gemeente Buren | 174 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatie- & automatiseringsplan | 0 | 135 | 117 | 75 | 36 | 0 |
Overlopende posten | 810 | 666 | 666 | 686 | 706 | 726 |
Gemeentehuis ¹ | 252 | 221 | 191 | 160 | 144 | 128 |
¹ Betreft een reserve ter dekking van afschrijvingslasten. De omvang van de reserve is gelijk aan alle
toekomstige afschrijvingen.
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier de totale uitgaven en inkomsten van het programma in een meerjarig perspectief. Ook kunt u de uitgaven en inkomsten van de taakvelden openen. Verder vindt u een overzicht van de reserves die aan dit programma zijn gekoppeld en de incidentele uitgaven en inkomsten die we bij dit programma voorzien. |
Saldo programma Bedrijfsvoering (x € 1.000,-) | |
Uitgaven programma Bedrijfsvoering (x € 1.000,-) | |
Inkomsten programma Bedrijfsvoering (x € 1.000,-) | |
Taakvelden
Selecteer een score om de taakvelden te filteren
Taakvelden
Informatie invloed-ambitie-matrix
De begroting van Buren bestaat uit 3 programma's en bijna 50 taakvelden. De gemeenteraad wilde aan kunnen geven bij welke taakvelden zij 'vinger aan de pols' wilde houden. Zo kan de raad beter sturen op taakvelden waar hij dat belangrijk vindt.
Daarvoor ontwikkelden wij de invloed-ambitie-matrix. Daarin geeft de organisatie aan hoeveel (wettelijke) speelruimte de gemeente binnen dit taakveld heeft. De gemeenteraad geeft aan hoeveel ambitie zij heeft op elk taakveld; en dus, hoeveel informatie zij over dat taakveld wenst te ontvangen.
De positie van een taakveld in de matrix bepaalt dus de hoeveelheid (sturings)informatie die de raad krijgt voorgeschoteld. Wanneer een taakveld hoog scoort op zowel ambitie als invloed krijgt de raad meer informatie, dan bij een taakveld dat laag scoort op zowel ambitie, als invloed.
Taakvelden
Taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Dit taakveld heeft tot doel de inkomsten uit de algemene uitkering en de overige uitkeringen uit het Gemeentefonds in beeld te houden.
Prestaties
Het college informeert de raad in 2018 op drie momenten over de ontwikkelingen van de Algemene Uitkering. Dat gebeurt bij de Kadernota (effecten Meicirculaire), bij de Septembercirculaire en, als er effecten zijn, ook bij de Decembercirculaire.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We verwerken de informatie over de algemene uitkering op dezelfde manier als voorgaande jaren.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De ontwikkelingen in het Gemeentefonds volgen grofweg de ontwikkelingen van de Rijksbegroting. Dat heeft invloed op de mate waarin wij als gemeente vooruit kunnen kijken. Daarom kiest het college ervoor de raad een derde keer te informeren.
Achtergrondinformatie
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
- Klik hier voor cijfers over de algemene uitkering gemeentefonds.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
0
5
2
2
2
2
Inkomsten
-28.827
-28.089
-30.486
-30.667
-30.693
-30.721
Saldo taakveld
-28.827
-28.085
-30.483
-30.665
-30.690
-30.719
Saldo taakveld Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Alg.uitk. en ov. uitk. gemeentefonds (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Overhead
Portefeuillehouder J.A. de Boer / S.T. Klein- De Jong
Doelen
In 2018 streven we binnen het taakveld Ondersteuning Organisatie de volgende doelen na.
1. Digitaal en flexibel werken
In 2018 voldoet de gemeente Buren aan de uitgangspunten van het programma digitale overheid. Dit houdt in dat burgers en bedrijven meer zaken digitaal kunnen afhandelen met de gemeente in 2018. Digitaal werken is leidend voor hoe we processen in de organisatie inrichten.2. Financieel beleid
Het financieel beleid blijft gericht op het versterken van de structurele kwaliteit van de begroting en rapportages. In 2018 worden de tweemaandelijkse rapportages verder ontwikkeld. Dit geldt ook voor risicomanagement.3. Inkoop
In 2018 werken we met het inkoopsysteem CTM. Dit systeem biedt overzicht en geeft meer mogelijkheden voor actuele sturing en controle op het inkoopproces. Ook is dit onderwerp in beeld bij de Rekenkamercommissie.4. Juridisch
Bedrijfsvoering krijgt een sterkere positie bij de advisering over bestuursvoorstellen. Dit betekent onder andere dat er vooraf én achteraf een kwaliteitstoets plaatsvindt. Deze procesafspraken worden goed gemonitord en waar nodig bijgesteld.
Bij risicovolle en/of politiek gevoelige zaken maken we vooraf een afweging of externe juridische expertise noodzakelijk is.5. Informatieplan
In 2017 stelde u het l&A plan 2017-2021 vast. Vanaf 2018 voeren we deze plannen uit. Als onderdeel van de P&C-cyclus rapporteren wij aan de raad over de voortgang van deze plannen. Daarnaast brengen we de financiële consequenties in beeld.6. Personeelsbeleid
In 2017 stelde u het Strategisch Personeelsbeleid vast. De uitvoering van een aantal onderdelen is in 2017 gestart. In 2018 gaan we verder met onder andere managementinformatie en strategische personeelsplanning. De ontwikkeling van de professionele advisering vanuit P&O staat daarbij voorop.7. Communicatie
We willen in verbinding staan en glashelder communiceren met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Het college ontwikkelt hiervoor Strategisch Communicatiebeleid. In 2018 leggen wij dit aan u voor.8. Zaakvolgsysteem
Onderdeel van het I&A-plan 2017-2021 is zaakgericht werken. Hiermee bereidt de organisatie zich voor op het invoeren van een zaakvolgsysteem in 2018.Onderwerpen in bedrijfsvoeringsparagraaf
Een aantal onderwerpen lichten we nadrukkelijker toe in de bedrijfsvoeringsparagraaf. Daarin vindt u meer informatie over:- Innoveren van onze dienstverlening
- Digitale veiligheid
- Digitaliseren
- Organisatieontwikkeling
- Vernieuwing Planning & Rapportages
- Datagedreven beleidsontwikkeling
- Aanbevelingen Rekenkamerrapporten en accountant
- Samenwerking
- Kengetallen
Prestaties
In 2018 leveren we de volgende producten op waarover we via de gebruikelijke wegen informeren of een besluit vragen:
- Informatie over het uitvoeringsplan informele aanpak
- Versterken digitaal werken
- Samen On Line (doorlopende verbetering)
- Informatieplan (projecten uit projectenkalender 2018)
- P&C-cyclus, twee-maandelijkse rapportages, sturing en planning
- Managementinformatie over personeel
- Informatie over de uitvoering van het Strategisch Personeelsbeleid
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Informele aanpak
Met de informele aanpak bereiken we een betere dienstverlening aan onze inwoners en voorkomen we geschillen achteraf. We hebben deze methode met succes al op verschillende terreinen ingezet. We breiden het aantal taakvelden waarin we met de informele aanpak werken verder uit in 2018. Daar organiseren we trainingen voor. De informele aanpak is een methode waarbij vooral het in gesprek zijn met elkaar belangrijk is. Anders dan bij mediation, is er niet altijd sprake van een geschil.Doorontwikkelen P&C-cyclus
In 2018 ontwikkelen we verder zoals met de tweemaandelijkse rapportages. Deze worden uitgebreid met niet-financiële informatie, zoals personeelsrapportages. We streven naar een efficiënt en effectief proces.Dienstverlening ICT
Buren verleent diensten aan andere organisaties. Zo leveren wij ICT-diensten aan de gemeente Lingewaal en de ODR. De ODR wil graag de dienstverleningsovereenkomst met ons verlengen tot 1 april 2022. Vanaf augustus 2017 leveren wij ook op kleine schaal dienstverlening aan de gemeente West Maas en Waal. Wij sluiten niet uit dat deze dienstverlening verder wordt uitgebreid of overgaat in samenwerking op ICT-gebied.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Invoering vennootschapsbelasting (VPB)
In 2017 hebben we op basis van voorlopige cijfers een voorlopige aangifte VPB gedaan over 2016. . Deze aangifte is voornamelijk gedaan om rentekosten (8%) te voorkomen. De juistheid van de voorlopige aangifte is zeer onzeker. Ook omdat de Belastingdienst nog steeds niet duidelijk is in hun uitgangspunten voor een juiste berekening. We hebben tot 1 maart 2018 uitstel gekregen van de belastingdienst voor de definitieve opgave 2016.Over de aangifte VPB 2018 kunnen we op dit moment nog niets zinnigs zeggen.
We informeren u in de loop van 2018 over de eventuele financiële gevolgen.Bijdrage VNG
De bijdrage aan de VNG is voor 2018 verhoogd met afgerond € 30.000,- Tot en met 2017 werd dit gedeelte van de bijdrage van de VNG ingehouden op de algemene uitkering.
Als compensatie is de algemene uitkering voor 2018 verhoogd met € 30.000.- Deze aanpassing is dus budgettair neutraalAchtergrondinformatie
- Voor dit taakveld zijn de volgende wettelijke indicatoren verplicht:
- Formatie per 1.000 inwoners (eigen berekening): 5,15 FTE
- Bezetting per 1.000 inwoners (eigen berekening): 4,77 Fte
- Apparaatkosten in euro per inwoner (eigen berekening): € 166 (2017)
- Externe inhuur als % van totale loonsom (eigen budget): 2,5% structureel budget
- Overhead als % van de totale lasten (eigen berekening): 16,41 % van de totale lasten
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Overhead
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
7.085
7.943
8.444
8.521
8.298
8.244
Inkomsten
-152
-872
-584
-584
-584
-584
Saldo taakveld
6.933
7.071
7.860
7.937
7.713
7.660
Saldo taakveld Overhead (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Overhead (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Overhead (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Belastingen overig
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Binnen de huidige wet- en regelgeving realiseren we de opbrengsten hondenbelasting en precariobelasting.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Het berekenen van de aanslag hondenbelasting is een jaarlijks proces. In 2018 doen we dat op dezelfde manier als voorheen. Het tarief hondenbelasting wordt ieder jaar verhoogd met het prijsindexcijfer.
Het tarief precariobelasting wordt niet verder verhoogd. De minister heeft besloten dat het tarief niet hoger mag worden dan dat van 2016. Daarnaast is een wetsvoorstel ingediend om de precariobelasting af te schaffen. Gemeenten mogen nog maximaal vijf jaar het lokaal geldende tarief van 1 januari 2016 hanteren. Daarna is geen precarioheffing meer mogelijk op nutsnetwerken. We verwachten echter dat het Rijk hiervoor een alternatief mogelijk maakt.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Motie RM&A/17/00352 roept het college op om de hondenbelasting af te schaffen. Deze motie heeft tot gevolg dat er een dekkingsbehoefte van ca. € 207.000,- ontstaat in de algemene middelen. Een verdere toelichting vindt u in de financiële beschouwingen.
De aanslag precariobelasting is gebaseerd op het aantal strekkende meters buizen, kabels, draden of leidingen dat in gemeentegrond ligt. Een voorbeeld hiervan is de gasleiding die in gemeentegrond ligt. Deze belasting is een hoge kostenpost voor de netbeheerder. Een risico kan zijn dat de netbeheerder in beroep gaat tegen de hoogte van het tarief. Als de rechter het beroep gegrond verklaart, heeft dit financiële gevolgen. Dit risico is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing onder de post overige risico’s.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Belastingen overig
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
5
47
60
60
60
60
Inkomsten
-1.412
-1.406
-1.406
-1.406
-1.406
-1.406
Saldo taakveld
-1.407
-1.359
-1.346
-1.346
-1.346
-1.346
Saldo taakveld Belastingen overig (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Belastingen overig (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Belastingen overig (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld OZB Woningen
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Binnen de huidige wet- en regelgeving realiseren we de OZB-opbrengst voor woningen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
De aanslagen OZB berekenen we ieder jaar. In 2018 voeren we deze taak op dezelfde manier uit als voorgaande jaren. De gemeenteraad stelt ieder jaar de totale OZB-opbrengst en de OZB-tarieven vast. De totale inkomsten die we uit de OZB voor woningen en niet-woningen ophalen, worden standaard ieder jaar verhoogd met het prijsindexcijfer.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen te vermelden.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn voor de gemeente Buren:
- de gemiddelde WOZ-waarde van woningen: 271.000 euro in 2016
- Klik hier voor meer cijfers over het OZB-tarief van woningen.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
OZB Woningen
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
478
315
310
305
305
305
Inkomsten
-3.545
-3.747
-3.836
-3.847
-3.858
-3.858
Saldo taakveld
-3.067
-3.432
-3.525
-3.542
-3.553
-3.553
Saldo taakveld OZB Woningen (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld OZB Woningen (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld OZB Woningen (x € 1.000,-)
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn voor de gemeente Buren:
Taakvelden
Taakveld OZB niet-woningen
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Binnen de huidige wet- en regelgeving realiseren we de OZB-opbrengst voor niet-woningen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
De aanslagen OZB berekenen we ieder jaar. In 2018 voeren we deze taak op dezelfde manier uit als voorgaande jaren.
De gemeenteraad stelt ieder jaar de totale OZB-opbrengst en de OZB-tarieven voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen vast. De totale inkomsten die we uit de OZB voor woningen en niet-woningen ophalen, wordt standaard ieder jaar verhoogd met het prijsindexcijfer.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen te vermelden.
Achtergrondinformatie
De inkomsten / uitgaven van taakveld
OZB niet-woningen
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
0
31
47
47
47
47
Inkomsten
-1.616
-1.689
-1.713
-1.713
-1.713
-1.713
Saldo taakveld
-1.616
-1.658
-1.666
-1.666
-1.666
-1.666
Saldo taakveld OZB niet-woningen (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld OZB niet-woningen (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld OZB niet-woningen (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Bestuur
Portefeuillehouder J.A. de Boer
Doelen
In 2018 zijn de verkiezingen. Dit betekent dat er een nieuw coalitieprogramma komt na de verkiezingen. Het eerste kwartaal geven we nog uitvoering aan het huidige coalitieakkoord. De nieuwe gemeenteraad kan bij de Kadernota 2019 verder richting geven aan hun programma. De volledige uitwerking vindt plaats in de begroting 2019.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Bij het opstellen van de programmabegroting 2018 gaan we uit van bestaand beleid.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- In 2016 is het project Sterk Bestuur afgerond. De gemeenteraad heeft op 7 maart 2017 de bestuurlijke richting aangegeven voor Buren: de focus op zelfstandigheid maar wel een open blik naar samenwerking waar het moet of beter kan.
- De gemeente is voor een belangrijk deel afhankelijk van de koers die het kabinet vaststelt. De te kiezen richting voor de bestuurlijke organisatie is nog onbekend.
- De invoering van de nieuwe Omgevingswet is daarentegen een vrij zekere ontwikkeling. Deze ontwikkeling vraagt om een eigentijdse manier van besturen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Bestuur
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1.677
1.617
1.661
1.591
1.578
1.565
Inkomsten
-98
-171
-167
-130
-103
-103
Saldo taakveld
1.579
1.447
1.494
1.462
1.475
1.462
Saldo taakveld Bestuur (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Bestuur (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Bestuur (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Treasury
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Het doel van het taakveld Treasury is de financiering van het gemeentebeleid en/of het uitzetten van geldmiddelen die niet direct nodig zijn. We streven naar zo min mogelijk financieringskosten en het beperken van de risico's. Dat doen we ook in 2018 door middel van totaalfinanciering.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
De rente baseren we vanaf 2018 op de daadwerkelijk betaalde rente voor vreemd vermogen. Dat rentepercentage bedraagt met een afronding gemiddeld 1%. Dat betekent dat alleen de werkelijke rentelasten in de begroting zijn opgenomen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Het grootste risico op het gebied van financiering is het renterisico, dat ontstaat als we leningen aantrekken. We voldoen hierbij aan de landelijke renterisiconorm waarover u in de paragraaf financiering meer leest. Ook voldoen we in 2018 aan de kasgeldlimiet. Hierdoor is het renterisico beperkt. We lopen geen liquiditeitsrisico omdat we als gemeente voldoende leningen kunnen aantrekken.
Achtergrondinformatie
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Treasury
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
39
-155
-154
-190
-188
-187
Inkomsten
-1.050
-113
-140
-128
-126
-123
Saldo taakveld
-1.011
-269
-294
-318
-314
-310
Saldo taakveld Treasury (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Treasury (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Treasury (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Overige baten en lasten
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
We brengen alle baten en lasten (inkomsten en uitgaven) in beeld die we (nog) niet aan een specifiek taakveld kunnen toerekenen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In het verleden namen we onder deze post het saldo onvoorzien en een basisbedrag voor de storting in de voorziening dubieuze debiteuren op. Dat doen we in 2018 niet meer. We nemen, net als in 2017, nog wel het organisatiebrede budget voor inhuur bij vervanging bij ziekte op in dit taakveld. Ook de beschikbare middelen vanuit het Generatiepact staan bij dit taakveld.
Dat doen we omdat we nog niet precies weten voor welk taakveld we deze middelen in gaan zetten. Maar we moeten de middelen wel ramen. Gedurende het begrotingsjaar verdelen we deze budgetten over de taakvelden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Dit is een taakveld dat we vooral gebruiken als administratieve ondersteuning. Risicovolle ontwikkelingen melden we in de overige taakvelden of in de paragrafen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Overige baten en lasten
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
-66
687
302
302
302
302
Inkomsten
0
-100
0
0
0
0
Saldo taakveld
-66
587
302
302
302
302
Saldo taakveld Overige baten en lasten (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Overige baten en lasten (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Overige baten en lasten (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Mutaties reserves
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Het taakveld mutaties reserves brengt het totaal aan onttrekkingen uit en stortingen in reserves in beeld.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Dit is een formeel noodzakelijk taakveld waarin we veranderingen in onze reserves vastleggen. In de nota Reserves en Voorzieningen 2014-2018 heeft de raad de kaders vastgelegd voor het gebruik van reserves en voorzieningen. In 2018 maken we een nieuwe nota reserves en voorzieningen.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Het geld dat we beschikbaar hebben in de algemene vrije reserve is relatief beperkt. Dat blijft de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid zo. Dat betekent dat er minder incidentele middelen voor beleidsinitiatieven beschikbaar zijn.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Mutaties reserves
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
19.761
2.477
20
20
260
480
Inkomsten
-20.130
-5.170
-966
-467
-274
-207
Saldo taakveld
-369
-2.693
-946
-447
-14
273
Saldo taakveld Mutaties reserves (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Mutaties reserves (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Mutaties reserves (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Resultaat van de rekening baten en lasten
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Dit taakveld brengt het saldo van de begroting en jaarrekening in beeld. Het is het financiële overschot of tekort dat de gemeente behaalt.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In de programmaperiode 2018-2021 hebben een structureel evenwicht van de begroting. In 2018 blijven we dit structurele evenwicht bewaken.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De afgelopen jaren stond de gemeentelijke begroting onder druk. De verwachting is dat het lastig blijft om tot een structureel sluitende begroting te komen. Onze afhankelijkheid van de uitgaven van het Rijk speelt daarbij een grote rol. De mogelijkheid om eigen middelen te genereren, is voor gemeenten relatief beperkt.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Resultaat v.d. rekening baten en lasten
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1.523
-160
7
51
104
-1
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
1.523
-160
7
51
104
-1
Saldo taakveld Resultaat v.d. rekening baten en lasten (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Resultaat v.d. rekening baten en lasten (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Resultaat v.d. rekening baten en lasten (x € 1.000,-)
Verbonden partijen
Totale lasten
€ 10.698.999