Inleiding, ontwikkelingen en risico'sBedrijfsvoeringInleiding, ontwikkelingen en risico's1. Inleiding Deze paragraaf geeft inzicht in de ontwikkeling van de organisatie. We schetsen de lijnen waarlangs de organisatie zich het komende jaar verder gaat ontwikkelen. Belangrijke input hiervoor vormen het huidige coalitieprogramma en het plan van aanpak van de secretaris.In maart 2018 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats waarna een nieuwe raad en een nieuw college aantreden met een nieuw raads- of coalitieakkoord. Dat geeft nieuwe (beleids-)doelen die uitgewerkt gaan worden in onder andere de begroting 2019.Belangrijke nieuwe ontwikkelingen voor deze bedrijfsvoeringspargraaf zijn de aandacht voor informatieveiligheid en de rol van (big) data. We geven daarmee invulling aan de raadsbrede motie bij de kadernota over informatieveiligheid en aan de aanbevelingen van de rekenkamer in het rapport over informatieveiligheid. In het verlengde hiervan zullen we bij de rekening 2018 ook nadrukkelijk ingaan op de resultaten van onze inspanningen. Want veiligheid kun je je voornemen, belangrijker is nog of het "veilig" is geweest. En dat heeft een relatie met de landelijke Eenduidige Normatiek Single Information Audit (zie paragraaf 3.2).We onderzoeken de mogelijkheden voor beleidsontwikkeling op basis van (big) data en dan met name de beschikbare sociale en geografische gegevens. Een heel andere nieuwe ontwikkeling is decentrale dienstverlening, bijvoorbeeld bij de mensen thuis. En tot slot is de Omgevingswet ook een belangrijke ontwikkeling. Deze is landelijk uitgesteld met een tot twee jaar vanwege problemen met de ontwikkeling van digitale gegevensuitwisseling. Maar de voorbereiding hierop gaat intern wel door, want uitstel is geen afstel.Het besluit van uw raad van 7 maart 2017 over de bestuurlijke richting voor Buren is belangrijk voor de gemeentelijke organisatie. Daarin sprak de raad namelijk uit dat Buren zich de komende jaren als een zelfstandige gemeente blijft ontwikkelen. Uw raad gaf ook aan om samenwerking te zoeken binnen onze regio als dat voordeel oplevert wat betreft kwetsbaarheid, kosten of kwaliteit. Over de bedrijfsvoering werd daarbij aangegeven dat geïnvesteerd moet worden in de bedrijfsvoering zodat “het huis op orde” komt. Naast de geschetste nieuwe ontwikkelingen, is dit de rode draad voor 2018 in deze bedrijfsvoeringsparagraaf.Tot slot, het oppakken van de ontwikkelingen en projecten vraagt om toewijding en inzet. Om dat te borgen wordt deze bedrijfsvoeringsparagraaf net als vorig jaar in het concernplan en de onderliggende teamplannen verder uitgewerkt.Innoveren van onze dienstverleningBedrijfsvoeringInnoveren van onze dienstverlening2. Innoveren van onze dienstverleningBuren werkt aan het digitaliseren van de dienstverlening. Zo is op 3 juli 2017 de nieuwe website live gegaan waarmee onze inwoners op een klantvriendelijke manier online zaken kunnen doen met de gemeente. Uiteraard blijven we de website verder ontwikkelen en verbeteren, onder andere wat betreft de actualiteit van de informatie. Buren werkt op deze manier mee aan het landelijke programma digitale overheid.Ook intern moeten processen aangepast worden. Daarvoor wordt begin 2018 de tweede fase van ons zaakvolgsysteem opgeleverd. De inrichting daarvan gebeurt volgens landelijke standaarden zodat we kunnen aansluiten bij Mijn Overheid voor statusinformatie. Om hiervan gebruik te kunnen maken, moeten ook onze interne primaire processen digitaal verlopen.Begin 2018 vervangt de organisatie de werkstations. De overstap van vaste werkstations naar flexibele oplossingen zoals laptops en dergelijke maakt locatie-onafhankelijk werken (LOW) mogelijk. Het maakt ook locatie-onafhankelijke dienverlening (LOD) en maatwerk mogelijk. LOD gaan we in 2018 verkennen.De vraag die daarbij centraal staat is: Hoe kunnen we onze burgers, instellingen en bedrijven goed en efficiënt op locatie bedienen? Daarbij maken we mogelijk gebruik van diensten als Skype en sociale media. Dit past overigens ook in het eerder genoemde landelijke programma digitale overheid met het motto: massaal digitaal en maatwerk lokaal.Digitale veiligheidBedrijfsvoeringDigitale veiligheid3. Digitale veiligheid Via een motie bij de kadernota heeft uw raad gevraagd het onderwerp informatiebeveiliging op te nemen in de begroting en daarmee in de P&C-cyclus. Daar geven wij met dit onderdeel van onze bedrijfsvoeringsparagraaf gehoor aan. Het sluit daarnaast aan bij de ideeën van de landelijke overheid zoals verwoord in het programma Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). ENSIA helpt gemeenten in één keer verantwoording af te leggen over informatieveiligheid. Wij willen in 2018 graag met u afstemmen hoe wij deze verantwoording inbedden in met name de verantwoording bij rekening. Deze ENSIA-verantwoording sluit ook aan bij de Baseline informatieveiligheid gemeenten (BIG). Deze is op aanbevelingen van de rekenkamer inmiddels opgepakt.- Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG)Bedrijfsvoering- Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG)3.1 Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG)De BIG bestaat uit 303 maatregelen die alle aspecten van gemeentelijke informatieveiligheid omvatten, van netwerkbeveiliging tot gebouwenbeheer. In 2017 hebben we onderzocht welke maatregelen we nog moeten invoeren. Op dat moment lagen we gelijk met het landelijk gemiddelde: 51% van de maatregelen was ingevoerd. Door het oppakken van quick-wins is dat percentage eind 2017 65%. In 2018 ligt de focus van de BIG-maatregelen op de volgende onderdelen:Verbetering van een aantal processen.Bewustwording onder medewerkers over de praktijk van informatiebeveiliging.In het inkoopproces informatieveiligheid borgen bij leveranciers.Het streven is om eind 2018 ten minste 75% van de maatregelen ingevoerd te hebben. We willen dan weer een analyse uitvoeren om op basis daarvan nieuwe verbeterpunten te formuleren. Met deze verbeteraanpak realiseren we stapsgewijs verbeteringen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat elke volgende stap meer inzet en investeringen zal vragen. Het laaghangende fruit is immers al geplukt. - Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA)Bedrijfsvoering- Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA)3.2 Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA)In 2017 heeft de landelijke overheid het programma ENSIA gelanceerd. Dit helpt gemeenten in één keer verantwoording af te leggen aan het college en de raad over informatieveiligheid. ENSIA is gebaseerd op de BIG. De belangrijkste deelgebieden binnen ENSIA zijn:- BRP en PUN (basisregistratie personen en identiteitsbewijzen)- DigiD- BAG (basisregistratie gebouwen)- BGT (basisregistratie grootschalige topografie)- Suwinet (landelijk raadpleegsysteem voor sociale zaken)ENSIA is een online tool met items die de organisatie invult. Die worden vervolgens getoetst door een (externe) IT-accountant in een IT-audit en een Assurance-rapport. Op basis daarvan geven wij als college een Verklaring Informatiebeveiliging af. Wij streven ernaar bij de behandeling van de rekening 2017 aan uw raad verantwoording af te leggen.- Algemene Verordening gegevensgebruikBedrijfsvoering- Algemene Verordening gegevensgebruik3.3 Algemene Verordening GegevensgebruikIn mei 2018 wordt de landelijke Wet bescherming persoonsgegevens vervangen door de Europese Algemene Verordening Gegevensgebruik (AVG). Hierin is onder andere de Wet meldplicht datalekken opgenomen die al per januari 2016 is ingevoerd. Vanaf 2018 is het verplicht om een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. Voor een gemeente met onze omvang is dit geen voltijdfunctie. Daarom gaan we na of deze functie met één of meerdere regiogemeenten gezamenlijk is in te vullen. Het budget hiervoor was al meegenomen in een voorstel nieuw beleid bij de kadernota.Verder is de AVG een aanscherping van bestaande regelgeving voor de privacy. Bij het sociaal domein is in 2017 een voorlichtingsbijeenkomst gehouden over het delen van cliëntgegevens.In 2018 gaan we verder met deze bewustwording en training in de organisatie. De AVG verplicht gemeenten ook hun gegevensverwerkende processen te inventariseren en te publiceren. Daarbij moeten onder andere de wettelijke grondslag en de aard van de persoonsgegevens vermeld worden die in het proces worden verwerkt. De inventarisatie hiervan is in 2017 begonnen en zal eind april 2018 zijn afgerond.- Privacy en datalekkenBedrijfsvoering- Privacy en datalekken3.4 Privacy en datalekkenInmiddels hebben we in onze organisatie de aanpak van privacy- en datalekken ingericht met onder andere een centrale registratie van privacy-incidenten. Elk privacy-incident, zoals bijvoorbeeld een geopende geretourneerde brief van de gemeente, bekijken we met het team van informatieveiligheids-beheerders. Aan de hand van de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) besluiten zij of het datalek meldplichtig is. Als dat zo is, melden we dat aan de AP. Zo nodig worden ook bij niet-meldplichtige incidenten passende maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Bij de rekening gaan we in op het aantal, de aard van incidenten en de eventuele maatregelen.DigitaliserenBedrijfsvoeringDigitaliseren4. Digitaliseren (intern) In 2017 is de basis gelegd voor digitaal werken in onze organisatie. Inmiddels verloopt het bestuurlijk besluitvormingsproces en een aantal processen volledig digitaal inclusief een digitale handtekening. In 2018 werken we aan de afronding van het digitaliseren van onze voornaamste processen.Naast onze digitale werkomgeving moeten we ook het digitaal archiveren op orde hebben. In 2018 richten we de digitale beheeromgeving in en zetten we een kwaliteitssysteem op om zo de digitale duurzaamheid van de informatie te waarborgen. Daarbij sluiten we aan bij het Regionaal Archief Rivierenland (RAR) dat in 2018 start met de inrichting een e-depot. Dit is een voorziening voor het duurzaam digitaal archiveren van stukken.In 2018 komt daarover mogelijk nog een aanvullend voorstel. De fysieke archieven die het RAR beheert voor de deelnemende gemeenten blijven ook bestaan.OrganisatieontwikkelingBedrijfsvoeringOrganisatieontwikkeling5. Organisatieontwikkeling Onze organisatie wil wendbaar, inventief, open en daadkrachtig zijn. De weg hiernaartoe is in 2017 als verbetertraject ingezet en wordt in 2018 vervolgd. Het uitgangspunt daarbij is dat de raad heeft uitgesproken dat Buren zich de komende jaren als een zelfstandige gemeente blijft ontwikkelen. Over de bedrijfsvoering werd daarbij aangegeven dat investering nodig is zodat “het huis op orde” komt. Voor 2018 staan diverse ontwikkelingen gepland.- Missie en visieBedrijfsvoering- Missie en visie5.1 Missie en visieIn 2017 heeft de organisatie een missie en visie geformuleerd, die ook in 2018 centraal staat:Wij dienen de gemeenschap van Buren.De organisatie geeft aan “dienen” een positieve invulling met:- Waardig en zelfbewust- Betrouwbaar en professioneel- Vriendelijk en openAls visie geeft de organisatie aan dat ze werkt aan de kwaliteit van het “dienen”: Wij bouwen aan vertrouwen!Met als dit als vertrekpunt, ziet de organisatie voor het ontwikkelen en onderhouden van vertrouwen vier belangrijke elementen:- Zeggen wat je doet!- Doen wat je zegt!- Deskundig zijn!- Betrokkenheid tonen!Ons managementteam pakt dit in 2018 met de teamleiders op om zo de cultuur en daarmee de houding en het gedrag van onze medewerkers te ontwikkelen.- Managementfilosofie en structuurBedrijfsvoering- Managementfilosofie en structuur5.2 Managementfilosofie en structuur (sturing, taken, verantwoordelijkheden)In 2017 is het centrale principe van integraal management door het MT en de teamleiders geactualiseerd. Dit wordt in 2018 uitgewerkt in de managementsturing, processen, structuur en mandaten. Enerzijds is sprake van centrale regie en anderzijds worden verantwoordelijkheden laag in de organisatie belegd. De teamleiders hebben daarbij de integrale verantwoordelijkheid voor de realisatie van diensten en producten van hun team. Zij zijn ook verantwoordelijk voor integrale afstemming met andere teams of betrokkenen. Dat geldt zowel intern als extern. Tot slot zijn zij verantwoordelijk voor de benodigde middelen zoals medewerkers en geld.Met deze integrale verantwoordelijkheid van teamleiders worden de rollen, taken en verantwoordelijkheden gestroomlijnd. Hiermee gaan we een reorganisatietraject in waarbij de huidige rol van teamleider als meewerkend voorman verdwijnt. Er komen minder teams doordat de span of control van een aantal huidige teams geen teamleider nieuwe stijl rechtvaardigt. De versterkte teamleidersrol stelt ook andere eisen aan de aansturing.Wij werken toe naar een structuur met een twee hoofdige directie waarbij de laag van afdelings-hoofden gaat verdwijnen. De huidige organisatiestructuur met secretaris/directeur, drie afdelingen en teams ontwikkelt zich naar een platte organisatie met teams en een directie. Het traject wordt uiteraard afgestemd met OR/GO omdat er formele reorganisatiestappen gezet moeten worden zoals functiewegingen en het actualiseren van het organisatiebesluit. - Drie resterende aandachtspuntenBedrijfsvoering- Drie resterende aandachtspunten5.3 Drie resterende aandachtspuntenDe voorgaande ontwikkelingen komen voort uit de in 2016 door de secretaris in haar plan van aanpak geconstateerde verbeterpunten zoals: duidelijkheid geven over de taken en verantwoordelijkheden van teamleiders en werken aan meer integraliteit.Inmiddels zijn nagenoeg alle onderdelen uit het plan van aanpak opgepakt en een aantal is al afgerond. Er zijn nog drie de aandachtspunten die in 2018 opgepakt worden:- EigenaarschapIn 2018 versterken we het eigenaarschap in de organisatie. Verantwoordelijkheid nemen voor de beantwoording van de klantvraag staat voorop. Daarbij zijn medewerkers van het begin tot het eind verantwoordelijk voor het proces en de benodigde afstemming.Daarom is het zaak het eigenaarschap in onze organisatie te ontwikkelen, gekoppeld aan het vakgebied van de medewerker. In hoeverre voelt een medewerker zich verantwoordelijk voor een zaak, project of vraag? Hoe vult hij of zij dat in? Eigenaarschap is voorwaardelijk voor de volgende twee onderdelen: opdrachtgeverschap en projectmatig werken.- OpdrachtgeverschapAls gemeentelijke organisatie besteden we een groot deel van ons budget via opdrachtverstrekking of regievoering. Het gaat dan om inkoop & aanbesteding, verbonden partijen of subsidierelaties. Het ontwikkelen van het opdrachtgeverschap gaat dan ook een stap verder dan eigenaarschap. Het gaat namelijk om het formuleren van een pakket van eisen, een opdracht, het monitoren van de uitvoering en tot slot de oplevering. Dat daarbij een zakelijke benadering en onderhandelingsvaardigheid gevraagd worden, is voor onze gemeentelijke organisatie niet vanzelfsprekend. In 2018 willen we op dat vlak ontwikkelen.- Projectmatig werkenEen andere invalshoek van eigenaarschap is projectmatig werken. Dat geeft inzicht in de stappen en fasering van werkzaamheden en daarmee in het realiseren van doelen of resultaten veelal in teams. Door de afdeling Ruimte wordt projectmatig werken verkend. In 2017 zijn de eerste stappen gezet voor deze ontwikkeling. Het streven is dit traject in 2018 breed in de organisatie uit te rollen.Vernieuwing Plannng & RapportagesBedrijfsvoeringVernieuwing Plannng & Rapportages6. Vernieuwing Planning & RapportagesNa de vernieuwde begroting 2017 is, als volgende fase van de innovatie van de planning en control cyclus, in 2017 gewerkt aan de 2MaandsRapportages (2MR). Met deze rapportages willen wij uw raad en ook onszelf adequaat informeren over de realisatie van budgetten, planning en doelen. De eerste versie van de 2MR is begin oktober aan de kwaliteitscommissie voorgelegd. Dit is een groeimodel dat in 2018 wordt doorontwikkeld.Inmiddels zijn wij ook gestart met het ontwikkelen van de rekening 2017. Aangezien dit als verantwoordingsdocument de spiegel van de begroting is, zal deze qua opzet en vorm op dezelfde leest geschoeid worden als de begroting 2017, aangevuld met verantwoordingsinformatie. Als de rekening 2017 gerealiseerd is, hebben we de P&C-cyclus in circa 4 jaar geïnnoveerd. Dan kan de nieuwe raad in 2018 gebruikmaken van een geheel vernieuwd P&C-instrumentarium. Daarbij zal de begroting 2019 inhoudelijk de beleidswensen en de doelen van de nieuwe raad weerspiegelen als vertaalslag van het raads- of coalitieplan 2018 – 2022. Vanzelfsprekend wordt de nieuwe raad intensief betrokken om inhoud te geven aan thema’s, programma’s en taakvelden.Datagedreven beleidsontwikkelingBedrijfsvoeringDatagedreven beleidsontwikkeling7 Datagedreven beleidsontwikkeling We oriënteren ons op datagedreven beleidsontwikkeling. Er zijn verschillende redenen om datagedreven te sturen:• Als gemeente innovatief meegaan in een wereld die verandert.• Er zijn steeds meer gegevens beschikbaar waar we als gemeente gebruik van kunnen maken. • Er zijn diverse initiatieven van gemeenten die gebruikmaken van (big) data zoals sociale kaarten en datagedreven handhaving.Al met al wordt de taak waar gemeenten voor staan steeds complexer. Zo ontkomt een hedendaagse gemeente die kwaliteit wil leveren, niet aan de vraag wat de rol is van (big) data.Buren staat aan het begin van het werken met datagedreven beleid. In 2018 stellen we onszelf de vraag:- Wat willen we ermee?- Wat is de impact van datagedreven sturing?- Wat moeten we doen en laten als we datagedreven willen sturen?- Welke competenties hebben we hiervoor nodig en hebben we die in huis?Dit soort vragen moeten we beantwoorden want datagedreven beleidsontwikkeling of datagedreven sturen is een complexe aangelegenheid. Het moet als werkwijze aansluiten bij hoe wij als gemeente willen zijn. Een werkgroep gaat dit terrein verkennen. Een eerste praktische verkenning van de mogelijkheden van datagedreven beleidsontwikkeling vindt nu al plaats binnen het sociaal domein.Voortgang rekenkamerrapportenBedrijfsvoeringVoortgang rekenkamerrapporten8 Aanbevelingen Rekenkamerrapporten en accountantWe hebben toegezegd om informatie over de voortgang van de aanbevelingen ook in de begroting op te nemen. Het gaat hierbij om drie rekenkamerrapporten en een openstaande aanbevelingen van de accountant.- Onderzoek P&O beleidBedrijfsvoering- Onderzoek P&O beleid8.1 Onderzoek P&O beleid De belangrijkste aanbeveling van dit onderzoek was om een strategische visie te ontwikkelen voor het personeels- en organisatiebeleid. In 2017 stelde u het Strategisch HR-beleid vast. De ontwikkeling van de professionele advisering vanuit P&O staat daarbij voorop. In 2018 worden een aantal HR-instrumenten ontwikkeld en geïmplementeerd. In de tweemaandsrapportages wordt u geïnformeerd over de HR-kengetallen.- Onderzoek InformatieveiligheidsbeleidBedrijfsvoering- Onderzoek Informatieveiligheidsbeleid8.2 Onderzoek Informatieveiligheidsbeleid De aanbevelingen uit dit rapport hadden voornamelijk betrekking op het bestuurlijk en organisatorisch borgen van de informatieveiligheid. En op het inrichten van een normenkader zoals vermeld in de Baseline Informatiebeveiliging (BIG). De gemeente heeft de zaken op dit gebied wel op orde, maar het ontbreekt aan voldoende structuur. Kennis is niet breed genoeg in de organisatie geborgd. Dat waren belangrijke conclusies in het rapport. De BIG biedt een basis voor verbetering.Inmiddels is de BIG-analyse afgerond en een prioriteitenlijst van maatregelen gemaakt. In 2017 zijn we van start gegaan met de uitvoering. In het najaar van 2017 volgt een voorstel voor de prioriteiten voor 2018 (zie 3.1).- Onderzoek legesBedrijfsvoering- Onderzoek leges8.3 Onderzoek Leges Het advies was om het legesproces beter in de organisatie en in de P&C-cyclus in te bedden. Ook is aandacht gevraagd voor de validatie van de kengetallen uit het ODR-programma.Beiden zijn inmiddels afgerond. De leges krijgen in de begroting extra aandacht en alle betrokken partijen vinden het belangrijk om deze op een gestructureerde manier in kaart te brengen. Verder is ook de kostentoerekening van de indirecte kosten heroverwogen. We willen een goede kostprijs van de geleverde prestaties hanteren. Vanzelfsprekend zijn de adviezen van de commissie Depla daarin meegenomen. Deze aanpassingen zijn inmiddels ook verwerkt in de nieuwe financiële verordening.- Voortgang aanbevelingen Boardletter 2016Bedrijfsvoering- Voortgang aanbevelingen Boardletter 20168.4 Voortgang aanbevelingen Boardletter 2016 Net als voorgaande jaren heeft onze accountant Baker, Tilly, Berk (BTB) bij de interim-controle van 2016 aanbevelingen gedaan. Het betrof twee nog niet afgeronde aanbevelingen uit 2015 en vijf nieuwe aanbevelingen. We bespreken de voortgang periodiek met uw kwaliteitscommissie. Inmiddels zijn zes aanbevelingen afgerond en is er nog één aanbeveling die openstaat.De openstaande aanbeveling heeft betrekking op de verbetering van het proces voor inkoop en aanbesteding. In 2018 gaan we werken met een nieuw inkoopsysteem. Ook is de Rekenkamer geïnformeerd over de uitkomsten van de quickscan naar de uitvoering van ons inkoop- en aanbestedingsbeleid, zodat zij hiermee rekening kunnen houden bij hun verdere onderzoek.SamenwerkingBedrijfsvoeringSamenwerking9 Samenwerking Uw raad heeft medio maart aangegeven dat Buren verder gaat als zelfstandige gemeente. Maar we staan open voor samenwerking in de regio, zeker als dat meerwaarde biedt voor wat betreft kwetsbaarheid, kosten of kwaliteit.Buren werkt binnen de regio al op veel terreinen samen. Bijvoorbeeld de bij uitvoering van de participatiewet voor Neder-Betuwe of het verzorgen van ICT voor de ODR. Ook op terreinen als de waterketen of verzekeringen werken we samen. Daarnaast voeren we regie op de taken die ODR en AVRI voor ons uitvoeren.In 2017 hebben we diverse mogelijkheden voor verdere samenwerking in de regio verkend. In 2018 geven we daar vervolg aan. Bijvoorbeeld met de omgevingswet en de nieuwe functie in het kader van de “Algemene Verordening Gegevensgebruik (Zie paragraaf 4.3). Daarbij ligt samenwerking met Neder-Betuwe voor de hand. De samenwerking binnen de organisatie Regio Rivierenland gaan we in 2018 voortzetten. Dat doen we met lopende initiatieven zoals Fruitpact en laanboomteelt en het regionaal energieloket. De Regio werkt ook verder aan de speerpunten uit het regionale visiedocument.Voor een aantal onderwerpen geldt dat gemeenten vrij zijn in hun keuze om eraan deel te nemen. Dit zijn voor 2018:Leefbaarheid in RivierenlandMobiliteit in RivierenlandGroene Groei RivierenlandDe (stem)verhouding in het regionaal bestuur verandert door de samenvoeging van Geldermalsen, Lingewaal en Neerijnen. De regio werkt aan verbetering van de (besluitvormings-)processen en formats om de gemeenteraden maximaal te faciliteren en te informeren.Samenwerking is belangrijk om binnen de AVRI passende bestuurlijke invloed te behouden op de dienstverleningsovereenkomst (DVO) voor het onderhoud openbare ruimte. We willen dat deelnemers aan die DVO het volledige zeggenschap krijgen over de uitvoering ervan. Bestuurlijk of financiële verwevenheid met de reguliere activiteiten van de GR zijn onwenselijk. Wij gaan daar in 2018 nadrukkelijk meer aandacht voor vragen.Kengetallen bedrijfsvoeringstakenBedrijfsvoeringKengetallen bedrijfsvoeringstaken10. Kengetallen Sinds de begroting van 2017 zijn met de BBV-aanpassing in totaal 38 verplichte en 12 facultatieve indicatoren opgenomen bij de diverse taakvelden. Dat geldt ook voor deze begroting en voor de 5 verplichte financiële indicatoren. Vanuit de bedrijfsvoering zijn er kengetallen beschikbaar die geen plaats hebben gekregen elders in de begroting, maar wel een beeld geven op onderdelen van de bedrijfsvoering. In het volgende overzicht geven we die kengetallen weer.Kengetallen bedrijfsvoeringsparagraaf 2018NormRek2014Rek.2015Rek.2016Begr.2018FinanciënBelastingaanslag:- geïnd op betaaldag- % oninbaar90%80%80%83%n.v.t.0,50%0,20%0,90%0,70%n.v.t.FinanciënBetalen van facturen binnen de termijn van 30 dagen90%75%88%82%n.v.t.JuridischAant. gegronde bezwarenn.v.t.8%11% 2 %n.v.t.Gemiddelde behandelingsduur12 weken en 6 weken verdaging14,9%16,5%17,5%Binnen normControlGetrouwheid en rechtmatigheid (accountant)Toleranties:1% fouten3% onzekerBinnen normBinnen normBinnen normBinnen normICTBedrijfszekerheid99,6%Binnen normBinnen normBinnen normBinnen normP&OZiekteverzuimGemid. NL-gemeenten 5,3%6,6%3,9%6 %5,5P&OMobiliteit- instroom- uitstroomn.v.t.n.v.t.4,598211316n.v.t.n.v.t.P&Ofte'sn.v.t.125,6132,4 132,9130,9