Wat willen we bereiken en hoe gaan we dat bereiken?
Doelen
- Deelname aan de samenleving
Ons vertrekpunt is wat inwoners willen. Het hoofddoel is om in Buren samen met inwoners, maatschappelijke partners te bouwen aan een samenleving waarin iedereen zijn leven op een prettige manier en naar eigen keuze kan invullen. We denken mee met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
- Bereikbaarheid en mobiliteit
We streven naar een goed functionerende infrastructuur voor wonen, werken, voorzieningen en recreatieruimte. We spannen ons in om de bereikbaarheid te verbeteren en de veiligheid van de verkeersdeelname te vergroten.
- Bedrijvigheid
Met ons economisch beleid willen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid behouden en versterken. Daarbij richten we ons op alle economische sectoren, met extra aandacht voor de fruitteelt, de agribusiness en de vrijetijdseconomie (recreatie en toerisme).
- Stad, dorp en landschap
We hebben 14 woonkernen die verspreid liggen over een enorm buitengebied. Wij streven ernaar dat alle inwoners een plezierig woon- en leefklimaat ervaren. In alle woonkernen proberen we de fysieke omgeving te verbeteren. Liefst samen met lokale bewonersorganisaties.
We versterken de (lokale) identiteit, met aandacht voor het behoud van de karakteristieke kwaliteiten van onze landschappen en de gebouwde omgeving.
- Wonen
Wij streven naar een goede kwaliteit van wonen en leven. We zorgen er voor dat inwoners prettig kunnen wonen in de gemeente Buren. Daarbij spelen we in op de vraag naar woningen en woonklimaat in de gemeente Buren. We willen veilige, gezonde en aantrekkelijke woonomgevingen creëren en in stand houden.
- Klimaat en duurzaamheid
We investeren in duurzame ontwikkeling voor een toekomstbestendig gebruik van de leefomgeving. Duurzame ontwikkeling houdt in dat wij als gemeente ecologische, economische en sociale belangen afwegen waarbij we rekening houden met toekomstige generaties.
- Beheer en onderhoud
Een duurzame leefomgeving betekent dat onze dorpen en het buitengebied schoon, in goede staat en veilig zijn. Wij spannen ons in om het onderhoud van de openbare ruimte en gebouwen te laten voldoen aan vastgestelde kwaliteitseisen. Omdat inwoners daarin ook een rol vervullen, betrekken we dit ook in het Programma voor de Leefomgeving. Bij een duurzame leefomgeving horen ook een gezond watersysteem, het scheiden van afvalstoffen en de reductie van de hoeveelheid afval door voorlichting en hergebruik.
In 2016 heeft u het integraal beleid voor het onderhoud voor de beheerproducten, wegen, verkeer, groen, kunstwerken en openbare verlichting voor vier jaar vastgesteld. Indien er wijzigingen zijn zullen we deze behandelen bij de financiële vertaling van Kadernota 2019.
- Inwoners en bestuur
We willen aansluiten bij de moderne samenleving. De verhouding tussen bestuur en inwoners verandert. Inwoners nemen steeds vaker de verantwoordelijkheid voor elkaar en voor hun omgeving. Wij stimuleren dit en ondersteunen hen hierbij. We willen met onze inwoners meedoen, in plaats van andersom. We laten het los als dat verantwoord is en maken graag gebruik van de kennis en ervaring van onze inwoners. Ook willen we initiatieven van onze inwoners op de juiste waarde schatten en de ruimte geven.
Prestaties
De prestaties, die een bijdrage leveren aan de doelen, worden specifieke toegelicht in de taakvelden.
Wat zijn belangrijke ontwikkelingen?
Ontwikkelingen
Algemeen |
We blijven vernieuwen en brengen de basis op orde. De belangrijkste dossiers worden nauwlettend gevolgd op voortgang en inhoud. Inwoners, raad, college en de gemeentelijke organisatie onderzoeken hoe de samenwerking kan verbeteren.
Omgevingswet
De nieuwe invoeringsdatum van de Omgevingswet is 1 januari 2021. Dat lijkt nog ver weg, maar de gemeente zit niet stil. Er is binnen gemeente Buren een projectgroep die de invoering voorbereid. Op basis van de impactanalyse uit het vierde kwartaal van 2017 is bekend wat de gemeentelijke opgave is. Daarnaast trekken we in de regio zoveel mogelijk gezamenlijk op. Specifiek met gemeente Neder-Betuwe onderzoeken we mogelijkheden tot verdergaande samenwerking voor de Omgevingswet. Tot slot gebruiken we de raads- en maatschappelijke input voor het Programma voor de Leefomgeving voor het opstellen van de Omgevingsvisie.
Wat gaat dat kosten?
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier de totale uitgaven en inkomsten van het programma in een meerjarig perspectief. Ook kunt u de uitgaven en inkomsten van de taakvelden openen. Verder vindt u een overzicht van de reserves die aan dit programma zijn gekoppeld en de incidentele uitgaven en inkomsten die we bij dit programma voorzien.
Tabel 1: de inkomsten / uitgaven van het programma
€ x 1.000
Werkelijk 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 22.794 | 20.139 | 19.607 | 19.214 | 19.171 | 19.431 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inkomsten | -11.031 | -7.647 | -7.343 | -7.350 | -7.404 | -7.764 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo programma | 11.763 | 12.491 | 12.264 | 11.864 | 11.768 | 11.667 |
Tabel 2: de incidentele inkomsten en uitgaven van het programma
Wat zijn de incidentele inkomsten en uitgaven van programma Ruimte (x € 1.000,-)
Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | |
Vastgoednota ¹ | 70 | |||||||
Sloop 't Klokhuis Maurik ¹ | 190 | |||||||
Omgevingswet ¹ ³ | 95 | 95 | 95 | |||||
Verkeersmaatregelen | 70 | |||||||
Verkoopstimulerende | 40 | |||||||
Nieuw beleid: Stad Buren 625 jaar stadsrechten ¹ | 35 | |||||||
Landschapsontwikkeling | 35 | |||||||
Nieuw beleid: Visie recreatie en toerisme ¹ | 25 | |||||||
Programma voor de | 20 | |||||||
Nieuw beleid: Energieloket ¹ | 14 | 20 | ||||||
Nieuw beleid: Visie wonen en zorg ³ | 10 | |||||||
Saldo uitgaven programma | 19.003 | 604 | 19.099 | 115 | 19.076 | 95 | 19.431 | 0 |
Opbrengst verkoop | - 55 | - 55 | - 55 | - 55 | ||||
Bijdrage derden | - 35 | |||||||
Omgevingswet: bijdrage derden ¹ ³ | - 30 | - 30 | -30 | |||||
Saldo inkomsten programma | - 7.223 | - 120 | - 7.265 | - 85 | - 7.319 | - 85 | - 7.709 | - 55 |
Onttrekking algemene reserve ¹ | - 447 | - 63 | - 43 | |||||
Onttrekking reserve overlopende posten ² | - 20 | |||||||
Onttrekking reserve sociaal domein ³ | - 32 | - 22 | - 22 | |||||
Mutatie reserve | - 499 | - 85 | - 65 |
Tabel 3: de reserves die horen bij het programma
Wat zijn de reserves van programma Ruimte (x € 1.000,-)
Stand reserves per 31/12 | Werkelijk | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Omgevingsgerichte uitgaven & | 817 | 817 | 817 | 817 | 817 | 817 |
Beheer oppervlaktewater | 121 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Risico's grondexploitaties | 9.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 |
Beheer en onderhoud Tollewaard | 1.397 | 1.397 | 1.397 | 1.397 | 1.397 | 1.397 |
Heractivering riolering ¹ | 1.284 | 1.160 | 1.043 | 929 | 817 | 703 |
Afbouw verplichtingen sport en dorpshuizen ¹ | 174 | 80 | 60 | 42 | 25 | 8 |
Nieuwbouw school Maurik-Oost | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten IHP 2007-2016 ¹ | 699 | 674 | 650 | 625 | 600 | 576 |
¹ Betreft een reserve ter dekking van afschrijvingslasten. De omvang van de reserve is gelijk aan alle toekomstige afschrijvingen.
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier de totale uitgaven en inkomsten van het programma in een meerjarig perspectief. Ook kunt u de uitgaven en inkomsten van de taakvelden openen. Verder vindt u een overzicht van de reserves die aan dit programma zijn gekoppeld en de incidentele uitgaven en inkomsten die we bij dit programma voorzien. |
Saldo programma Ruimte (x € 1.000,-) | |
Uitgaven programma Ruimte (x € 1.000,-) | |
Inkomsten programma Ruimte (x € 1.000,-) | |
Taakvelden
Selecteer een score om de taakvelden te filteren
Taakvelden
Informatie invloed-ambitie-matrix
De begroting van Buren bestaat uit 3 programma's en bijna 50 taakvelden. De gemeenteraad wilde aan kunnen geven bij welke taakvelden zij 'vinger aan de pols' wilde houden. Zo kan de raad beter sturen op taakvelden waar hij dat belangrijk vindt.
Daarvoor ontwikkelden wij de invloed-ambitie-matrix. Daarin geeft de organisatie aan hoeveel (wettelijke) speelruimte de gemeente binnen dit taakveld heeft. De gemeenteraad geeft aan hoeveel ambitie zij heeft op elk taakveld; en dus, hoeveel informatie zij over dat taakveld wenst te ontvangen.
De positie van een taakveld in de matrix bepaalt dus de hoeveelheid (sturings)informatie die de raad krijgt voorgeschoteld. Wanneer een taakveld hoog scoort op zowel ambitie als invloed krijgt de raad meer informatie, dan bij een taakveld dat laag scoort op zowel ambitie, als invloed.
Taakvelden
Taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven)
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
We streven naar kwalitatieve woningbouw die aansluit op de behoefte. We willen een aantrekkelijke woonomgeving, diversiteit in het woningaanbod en duurzaam en levensloopbestendig bouwen.
Prestaties
- In 2018 voeren we een deel van het plan Teisterbant uit wat neerkomt op ongeveer 40 woningen.
- Het plan Hooghendijck is in 2016 verkocht aan een ontwikkelaar. De gronduitgifte vindt gefaseerd plaats tot en met 2022. De overeenkomst wordt uitgevoerd.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Geen wijzigingen
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De woningbouw voor plan Teisterbant is voorzien op gemeentelijke gronden. De visie op de planontwikkeling betrof een groter gebied. De 40 woningen zijn opgenomen in de woningbouwprogrammering. Eerder onderzoek gaf echter aan dat de behoefte aan woningbouw voor de eigen bewoners beperkt is.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier voor cijfers over nieuwbouw.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Grondexploitaties (niet bedrijven)
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
2.020
428
211
212
212
213
Inkomsten
-2.008
-252
-56
-57
-57
-58
Saldo taakveld
12
175
155
155
155
155
Saldo taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven) (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven) (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Grondexploitaties (niet bedrijven) (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Onderwijshuisvesting
Portefeuillehouder S.T. Klein- De Jong
Doelen
De gemeente zorgt dat er voldoende en passende gebouwen zoals scholen en accommodaties voor binnensport zijn. Daarbij sluiten we aan bij de onderwijsvisie van de gemeente, schoolbesturen en andere kernpartners.
De gemeente ziet een uitgelezen kans om duurzaam gedrag bij kinderen te stimuleren.Prestaties
- Ontwikkelen Integraal Huisvesting Plan (onderwijs)
In een IHP wordt de vervanging en verbetering van schoolgebouwen en binnensportaccommodaties voor de lange termijn geregeld. We houden rekening met het huisvesten van kernpartners. Een financiële planning en systematiek zijn onderdeel van het IHP. Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolbesturen en de gemeente.
- Verduurzaming
We hebben de ambitie om school- en sportgebouwen te verduurzamen. De scholen zijn voor de kinderen dan een voorbeeld van hoe de gemeente Buren met duurzaamheid om wil gaan. We stellen samen met de schoolbesturen en de raad een reële duurzaamheidsambitie op. In 2018 voeren we hiervoor een haalbaarheidsonderzoek uit. Dit onderzoek betalen we uit bestaande middelen. De resultaten verwerken we in het IHP, met als doel dat de verduurzamings-maatregelen worden gekoppeld aan voorziene bouwkundige ingrepen in de schoolgebouwen. De duurzaamheidsambitie leggen wij in 2018 voor aan de raad.
Het duurzaamheidsonderzoek combineren we met het duurzaamheidsonderzoek voor de gemeentelijke gebouwen. Hierdoor besparen we € 20.000,-. Het onderzoek betalen we uit bestaande middelen.
- Beheer Brede School
Het beheer van de Brede School Maurik dragen we over aan de beheerstichting. Voor het gedeelte van de brede school waarvoor de gemeente verantwoordelijk blijft, nemen we het onderhoud op in het MJOP.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Het IHP krijgt een financieel instrumentarium en we bepalen de duurzaamheidsambitie voor de onderwijs- en sportaccommodaties.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Integraal Huisvestingsplan (IHP)
Een nieuw IHP geeft inzicht in de investeringsbehoefte en de beschikbare financiële middelen voor de lange termijn. Een groot deel van de onderwijsgebouwen is gedateerd. heeft een minder goed binnenklimaat en hoge energiekosten. Onderwijsontwikkelingen zoals Passend Onderwijs en Integrale Kind Centra stellen andere eisen aan gebouwen. Binnen de huidige begroting is geen rekening gehouden met vervanging van schoolgebouwen. Ook de binnensportaccommodaties in de gemeente Buren zijn verouderd. Er is een sterke samenhang met onderwijsgebouwen.Het vervangen van binnensportaccommodaties wordt opgenomen in het IHP onder het taakveld onderwijshuisvesting. De vervangingsinvesteringen zijn nog niet opgenomen in de meerjarenbegroting.
Ontgroening
De demografische ontwikkeling is een belangrijk gegeven in de gemeente Buren en een uitgangspunt voor het IHP.Kengetallen en indicatoren
Er zijn 4 scholen recent nieuw gebouwd of gemoderniseerd, de overige 10 scholen al langer in gebruik. Er zijn 10 verouderde binnensportaccommodaties. De 3 gemoderniseerd gebouwen voldoen aan de huidige eisen van het onderwijs. In het IHP leggen we vast welke scholen en sportgebouwen vervangen, verbeterd of afgestoten worden.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
- Klik hier voor cijfers over het aantal scholen, de afstand tot scholen en de tevredenheid daarover.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Onderwijshuisvesting
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1.502
1.119
1.012
1.030
1.024
999
Inkomsten
-87
-77
-91
-95
-98
-98
Saldo taakveld
1.415
1.042
922
935
927
901
Saldo taakveld Onderwijshuisvesting (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Onderwijshuisvesting (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Onderwijshuisvesting (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Wonen en bouwen
Portefeuillehouder H.N. de Ronde / S.T. Klein- De Jong
Doelen
We zorgen ervoor dat inwoners prettig kunnen wonen in de gemeente Buren. Daarbij spelen we in op de vraag naar woningen en het woonklimaat in de gemeente Buren. We willen veilige, gezonde en aantrekkelijke woonomgevingen creëren en in stand houden.
Prestaties
- In 2018 ronden we de "visie wonen en zorg" af. In deze visie brengen we in beeld welke kansen er op het gebied van wonen en zorg zijn. Via deze visie stelt de raad richtinggevende kaders vast om al dan niet mee te werken aan initiatieven van zorgaanbieders. Deze kaders worden afgestemd met de regio en het regionale beleid.
- De kwantitatieve verdeling van de woningbouw over onze verschillende kernen is gebaseerd op het in 2017 vastgestelde beleid "bouwen voor behoefte". Er is nog een capaciteit van ca 180 woningen die niet is toebedeeld aan plannen. Deze capaciteit zetten we in als er sprake is van behoefte en ruimtelijke en financiële meerwaarde. In 2018 brengen we de locaties die voldoen aan deze criteria in beeld.
- Elk jaar spreken we met de ODR af welke taken zij voor ons uitvoeren. Dit doen we in een werkprogramma. Tot en met 2017 werd de ODR betaald op basis van inputfinanciering. We betaalden toen een vast bedrag voor de diensten van de ODR. In 2018 maken we voor het eerst afspraken op basis van outputfinanciering. Dat wil zeggen dat we betalen voor de geleverde diensten (voor een deel is dit een vast pakket en voor een deel een flexibel pakket). In 2018 gaan we de afspraken over outputfinanciering monitoren en evalueren.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Geen wijzigingen
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Beperkte invloed op de woningvoorraad
Het grootste deel van de woningvoorraad in de gemeente Buren is particulier eigendom. De bestaande woningvoorraad beweegt daardoor slechts beperkt mee met de veranderende vraag. In de toekomst zijn er mogelijk onvoldoende woningen die geschikt zijn voor onze oudere bevolking. We zijn voor een deel van onze werkzaamheden afhankelijk van de afspraken die we daarover (kunnen) maken met de regio en de provincie. Zo mogen we slechts beperkt nieuwe woningen toevoegen.Risico's van de ODR
- Het is onmogelijk met beschikbare middelen en menskracht alles op het gebied van bouwen en milieu te handhaven. Dit brengt risico's met zich mee. In het handhavingsbeleid brachten we de grootste risico's in kaart. Daarop laten we de ODR handhaven.
- De verrekening op basis van outputfinanciering is in 2018 nieuw. In 2018 gaan we deze systematiek monitoren en waar nodig bijstellen.
- De outputfinanciering beoogt efficiencywinst. Er is echter sprake van een overgangsmodel waarbij de budgetten nog grotendeels vastliggen. We blijven overigens ook mede-eigenaar van de ODR en dragen in die hoedanigheid ook verantwoordelijkheid voor een financieel gezond bedrijf.
Kengetallen en indicatoren
Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- de gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden: € 786 in 2017.
- de gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden: € 735 in 2017.
- de demografische druk: 72% in 2017
- het aantal nieuw gebouwde woningen: 12,7 per 1000 woningen in 2014.
Achtergrondinformatie
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
- Klik hier voor informatie over wonen.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Wonen en bouwen
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
2.349
2.266
2.332
2.321
2.321
2.321
Inkomsten
-1.200
-1.037
-1.037
-1.037
-1.037
-1.037
Saldo taakveld
1.150
1.229
1.296
1.284
1.284
1.284
Saldo taakveld Wonen en bouwen (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Wonen en bouwen (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Wonen en bouwen (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Economische ontwikkeling
Portefeuillehouder S.T. Klein- De Jong
Doelen
De gemeente stelt zich ten doel de lokale economie en werkgelegenheid in de gemeente te ontwikkelen. Om het vestigingsklimaat te versterken moeten we de centrumvoorzieningen verbeteren.
Prestaties
- De Regionale Programmering Bedrijventerreinen (RPB) gaan we in regioverband in 2018 herijken. Dit heeft een directe relatie met het bedrijventerrein Doejenburg II. We hebben 6 hectaren in de verkoop en 6 hectaren is 'on hold' gezet.
- Voor bedrijventerrein Doejenburg II verwachten we de oorspronkelijke doelstelling voor uitgifte van 0,6 ha per jaar ruimschoots te halen. Daarvoor nemen we (meer dan voorheen) verkoop-stimulerende maatregelen.
- In samenspraak met het Ondernemers Platvorm Buren (OPB) zijn we in 2017 begonnen met het opstellen van de lokale economische agenda. Dit wordt in 2018 voltooid met als tussenstation het nieuwe college programma.
- In samenwerking met de andere gemeenten in de regio Rivierenland ronden we in 2018 de (regionale) besluitvorming af over de aanleg van breedband / snelle internetverbindingen.
- We geven invulling aan het regionale beleid voor de drie speerpunten Economie & Logistiek, Agribusiness en Recreatie & Toerisme. We besluiten of Buren zich met vijf andere regiogemeenten aansluit bij het Regionale acquisitiepunt voor bedrijven. En we realiseren een nieuwe recreatieve fietsroute in de gemeenten Buren, Neder Betuwe en Over Betuwe langs de laanboom telers.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Geen wijzigingen
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Vaststelling Regionale Programmering Bedrijventerreinen 2018 (RPB) noodzaakt om gemiddeld 1,5 hectare per jaar aan bedrijfskavels op Doejenburg II uit te geven. Bij de herijking van het RPB biedt dat ons kansen voor ontwikkeling van de overige 6 hectare op dit bedrijventerrein die nu 'on-hold' zijn gezet.
Kengetallen en indicatoren
De volgende indicatoren zijn wettelijk verplicht en gerelateerd aan het taakveld economische ontwikkeling:
- Functiemenging (%) : 44,7% (2016)
- Bruto Gemeentelijk Product (verhoudingscijfer) : 103 (2013)
- Vestigingen (van bedrijven, per 1.000 inwoners 15-64) : 169,9 (2016)
Overige streef- en kengetallen:
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Economische ontwikkeling
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
316
152
164
164
164
164
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
316
152
164
164
164
164
Saldo taakveld Economische ontwikkeling (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Economische ontwikkeling (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Economische ontwikkeling (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Verkeer en vervoer
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
- We voeren onderhoud op het gebied van Verkeer en vervoer uit op basis van (kaders in) vastgestelde uitvoeringsplannen. We houden nadrukkelijk rekening met invloeden van buitenaf die om directe bijstellingen vragen. Bijvoorbeeld door weersinvloeden of schade door aanrijdingen of vernielingen.
- De gemeente heeft een schone en veilige openbare ruimte die in goede staat is. We zorgen voor duurzaam beheer.
- De inwoners en gebruikers van de openbare ruimte zijn de oren en ogen van hun directe leefomgeving. Zij ervaren het vaak als eerste als zaken niet in orde of onveilig zijn. Wij vinden het belangrijk dat inwoners de gemeente gemakkelijk kunnen bereiken om deze zaken te melden. En dat deze zaken zo snel mogelijk worden aangepakt. Daarnaast willen wij inwoners en organisaties actief betrekken bij het onderhoud van het groen. We werken hiervoor nauw samen met o.a. de signaleringsgroepen.
We dragen hiermee bij aan de doelen van programma Ruimte:
2. Bereikbaarheid en mobiliteit- Verbeteren bereikbaarheid
- Veilig en duurzaam verkeer
4. Stad, dorp en landschap
- Verbeteren fysieke leefbaarheid
6. Klimaat en duurzaamheid
7. Beheer en onderhoud- Structureel onderhoud leefomgeving
- Samen met inwoners de leefomgeving verbeteren
Prestaties
Opstellen Verkeersstromenplan
We willen een brede visie op wegen vastleggen. In 2017 hebben we de logische verkeersstromen in onze gemeente onderzocht. In 2018 geven we uitvoering aan de uitkomsten van het onderzoek zodat we de verkeersstromen kunnen optimaliseren en de structurele investering in ons wegennet beter kunnen sturen. We betrekken hierbij de signaleringsgroepen en inwoners.
Rehabilitatie wegen
We herstellen in 2018 de volgende wegen waarvan de fundering kapot is. We noemen dat rehabilitatie van wegen. Het gaat om:- Zoelense Zandweg
- Marsdijk
Infrastructurele projecten
- Reconstructie (verkeersremmende maatregelen) van de Rijnstraat in Ingen. Voor deze reconstructie is een onttrekking uit de algemene reserve geraamd. U besloot namelijk hiervoor in 2003 een bedrag te reserveren.
- Nieuwbouw SWB Middenweg Lienden; afkoppelen hemelwater, vervanging riolering en herinrichting weg.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We stellen een visie op wegen (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan) op. De kosten dekken we uit bestaande middelen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Kunstwerken
In het buitengebied zijn veel wegen met smalle bermen met aangrenzende sloten. We merken dat er steeds meer oevers instorten. In 2018 zijn meer beschoeiingen nodig om instorting te voorkomen.Openbare verlichting
Bij de vervanging van armaturen gaan we LED-verlichting terugplaatsen. Ook in nieuwbouw en vervangingsplannen plaatsen we LED-verlichting.Kengetallen en indicatoren
De volgende kengetallen zijn wettelijk verplicht:- Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (%): 9% (2015)
- Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%): 8% (2015)
De overige indicatoren geven ook een goed beeld van het taakveld Verkeer en Vervoer:
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Verkeer en vervoer
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
4.720
4.668
4.793
4.762
4.763
4.763
Inkomsten
-178
-115
-81
-81
-81
-81
Saldo taakveld
4.542
4.554
4.712
4.681
4.682
4.682
Saldo taakveld Verkeer en vervoer (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Verkeer en vervoer (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Verkeer en vervoer (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Sportaccommodaties
Portefeuillehouder S.T. Klein- De Jong
Doelen
Door het mogelijk maken van sportactiviteiten leveren sportaccommodaties een bijdrage aan gezondheid. Daarnaast zijn de accommodaties een belangrijke ontmoetingsplaats voor inwoners. De gemeente zorgt dat er voldoende en goed onderhouden sportaccommodaties zijn waar inwoners met elkaar kunnen sporten en de gemeente doet dit zo efficiënt mogelijk.
Prestaties
- De sportaccommodaties vervullen een steeds sterkere rol als ontmoetingsplaats. Koppeling aan andere activiteiten, zoals kunst & cultuur, biedt daarbij optimalisatiekansen voor (sport)verenigingen. We hebben de ambitie de sportaccommodaties de komende jaren te ontwikkelen tot vitale sportparken. Dat vereist ook een andere rol van de sportverenigingen. In 2018 willen we de raad hierover om een standpunt vragen.
- In 2018 willen we met de voetbalverenigingen komen tot besluitvorming over het oprichten van een sportkoepel. Een koepel die verantwoordelijk is voor het beheer, onderhoud en vervanging van alle buitensportsportaccommodaties. Daarnaast moet een beslissing worden genomen over de financiering van het beheer en onderhoud. Uitgangspunt van de gemeente is dat het gehele beheer en onderhoud door de sportkoepel wordt uitgevoerd en dat de gemeente een nog vast te stellen aandeel in de kosten jaarlijks beschikbaar stelt. Het onderhandelingsresultaat leggen we aan de raad ter besluitvorming voor.
- In 2018 vervangen wij het kunstgrasveld in Beusichem. Vervolgens draagt de gemeente ook dit veld over aan de sportkoepel.
- Het kunstgrasveld in Lienden is in 2017 vervangen. De financiële afhandeling vindt in 2018 plaats.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Beheer buitensportaccommodaties wordt uitgevoerd door de verenigingen. We hebben de ambitie vitale sportparken te realiseren.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Relatie met het thema Vergrijzing & ontgroening
Vergrijzing en veranderingen in tijdsbesteding van jongeren hebben invloed op het aantal leden bij sportverenigingen. Dit is een aandachtspunt bij investeringen. We gaan terughoudend om met investeringen bij buitensportaccommodaties en stellen daarbij eisen aan een sterke koppeling met andere beleidsvelden.Kengetallen en indicatoren
We hebben in Buren 14 buitensportaccommodaties.
Achtergrondinformatie
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Sportaccommodaties
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
211
349
139
155
154
154
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
211
349
139
155
154
154
Saldo taakveld Sportaccommodaties (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Sportaccommodaties (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Sportaccommodaties (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Portefeuillehouder H.N. de Ronde / A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- We voeren het onderhoud uit binnen de gestelde kaders en vastgelegd in uitvoeringsplannen. We bieden inwoners en bedrijven de kans om hun leefomgeving naar een hoger onderhoudsniveau te tillen, dit kan leiden tot bijstellingen. Wij staan hier positief en welwillend tegenover.
- We hebben kwalitatief goede speelruimte voor de kinderen in de gemeente Buren. Dit levert een bijdrage aan de leefbaarheid van de kernen en de gezondheid van kinderen.
We dragen hiermee bij aan de doelen van programma Ruimte:
1. Deelname samenleving- Mogelijkheden deelname en ontmoeting
4. Stad, dorp & landschap
- Verbeteren fysieke leefbaarheid
- Versterken identiteit
5. Wonen
- Verbeteren aantrekkelijkheid woonomgeving
7. Beheer & onderhoud
- Structureel onderhoud leefomgeving
- Schoon en veilig houden leefomgeving, met respect voor milieu
- Samen met inwoners de leefomgeving verbeteren
Prestaties
- In 2018 willen we de aandacht voor het beheer openbaar groen uitbreiden naar een duurzame (her)inrichting. Daarmee beogen we een bijdrage te leveren aan een aantrekkelijkere leefomgeving voor onze inwoners.
- We bieden mogelijkheden voor initiatieven van bewoners(groepen) om het onderhoud van groen van de gemeente over te nemen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We stellen geld beschikbaar voor de tweede fase van de herinrichting en uitbreiding van de speeltuin in Ravenswaaij, zoals we in 2011 afspraken met de Stichting Speelvoorzieningen Ravenswaaij.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Er is een landelijk probleem met de essen, de essentaksterfte. Onze gemeente heeft met circa 30% van het totaal aantal bomen, veel essen. Er is onderzoek gedaan naar de impact van de essentaksterfte op onze gemeente. Uit de jaarlijkse controles was al wel gebleken dat er extra middelen nodig zijn. De resultaten van het onderzoek verwerken we in de kadernota.
- We onderzoeken momenteel de bestrijding van de Japanse duizendknoop. Deze exoot vormt nu nog geen urgent probleem voor de gemeente Buren maar dat kan in de toekomst wel worden. We volgen de regio zodra er een bestrijdingsstrategie bedacht is.
- De huidige subsidie van de provincie Gelderland voor Landschap loopt door tot en met 2018. De projecten en processen die in 2018 lopen zullen (net als voorheen) afhangen van het enthousiasme van betrokken inwoners. Het is belangrijk dit enthousiasme te stimuleren en vast te houden. In 2019 verloopt het huidige landschapsontwikkelingsplan. Gezien ontwikkelingen in onze gemeente, regio en provincie zullen we in 2018 verkennen of het wenselijk is om het landschapsbeleid te actualiseren.
Kengetallen en indicatoren
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Openb. groen en (openlucht) recreatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1.550
1.946
1.786
1.745
1.741
1.732
Inkomsten
-52
-76
-43
-8
-8
-8
Saldo taakveld
1.498
1.871
1.743
1.737
1.733
1.724
Saldo taakveld Openb. groen en (openlucht) recreatie (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Openb. groen en (openlucht) recreatie (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Openb. groen en (openlucht) recreatie (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Beheer overige gebouwen/gronden
Portefeuillehouder S.T. Klein- De Jong
Doelen
In dit taakveld omschrijven we algemene uitgangspunten voor alle accommodaties. Daarnaast heeft dit taakveld betrekking op gebouwen en gronden die de gemeente in bezit heeft en die niet in een ander taakveld zijn ondergebracht. Het bezit van deze gebouwen is voor de gemeente geen taak op zich. De panden in dit taakveld ondersteunen andere beleidsvelden (denk aan dorpshuizen) of zijn bedoeld voor huisvesting van de eigen organisatie zoals het gemeentehuis.
Met deze panden wil de gemeente ontmoetingen mogelijk maken en de leefbaarheid ondersteunen en versterken. Beheer, onderhoud en vervanging van de gemeentelijke panden wordt zo efficiënt mogelijk (oppervlak en financiën) uitgevoerd. De gemeente Buren wil het goede voorbeeld geven op het gebied van duurzaamheid. Accommodaties in eigendom hebben is kapitaalintensief. We streven naar een evenwichtige invloed op de meerjarenbegroting.
Prestaties
Functiecirkel
In 2018 gaan we verder met het beoordelen van de maatschappelijke accommodaties met de functiecirkel. Dit doen we in de clusters Beusichem, Lienden en Buren. Cluster Maurik is in 2017 uitgevoerd. Het leidt tot een functioneel accommodatieplan, dat we in 2018 zullen voorleggen aan de raad. Het accommodatieplan is gericht op een efficiënte en overwogen inzet van de accommodaties.Het toepassen van de functiecirkel staat verder uitgewerkt in taakveld Samenkracht en burgerparticipatie.
- Evenwichtige belasting van de begroting
We streven naar een evenwichtige invloed op de meerjarenbegroting. We willen een voorziening instellen voor noodzakelijke nieuwbouw en verbeteringen van maatschappelijke accommodaties. Daarvoor willen we de exploitatievoordelen en verkoopopbrengsten van overtollig vastgoed inzetten. Het voorstel tot het vormen van deze voorziening leggen we in 2018 voor aan de raad.
- Duurzaamheid
We onderzoeken in 2018 of we het functionele gemeentelijk vastgoed kunnen verduurzamen. Dat betekent: minder energieverbruik en minder CO2-uitstoot. Ook kijken we naar innovatiemogelijkheden. Bijvoorbeeld door het combineren van zonnepanelen met warmwaterboilers en centrale verwarming. We zien daarvoor mogelijkheden bij onze gymzalen. Daarbij leggen we een koppeling met de uitvoering van onderhoudsmaatregelen en met de bezetting van dat vastgoed.
De inzet moet er uiteindelijk toe leiden dat we komen van een MJOP naar een DMJOP: een meerjarenonderhoudsprogramma waar per pand duurzaamheidsmaatregelen zijn geïntegreerd in het MJOP en in de financiering.
Het duurzaamheidsonderzoek combineren we met het duurzaamheidsonderzoek voor schoolgebouwen. Hierdoor besparen we € 20.000,-. Het onderzoek betalen we uit bestaande middelen.
- Verkopen
In 2018 verwachten we te verkopen de niet-functionele gemeentelijke eigendommen, waaronder het dorpshuis De Hoekenburg in Rijswijk, de voormalige school De Kastanjehof in Erichem en een woningbouwkavel in Zoelmond. Het college neemt een besluit over het toekomstig beheer van de volkstuinen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Geen wijzigingen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Buren heeft veel verouderd vastgoed in bezit. Het invoeren van een Integraal Huisvestingplan (IHP) en het verduurzamen van panden zijn van invloed op de meerjarenbegroting. In 2018 maken we inzichtelijk wat de financiële opgave is en welke dekkingsmiddelen beschikbaar zijn.
- Een aantal dorpshuizen heeft een lage bezetting. De gewenste ambitie en de mate van kostendekkendheid leggen we in een voorstel aan de raad voor. De vastgestelde ambitie verwerken we in het accommodatieplan.
Kengetallen en indicatoren
We hebben de vastgoedportefeuille inmiddels met 30% financieel gereduceerd conform het raadsbesluit over de Vastgoednota. Verdere reductie is met name afhankelijk van de besluiten over de functiecirkel.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Beheer ov.gebouwen/gronden
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
456
1.084
1.014
752
691
691
Inkomsten
-961
-294
-183
-183
-183
-183
Saldo taakveld
-505
790
831
569
508
507
Saldo taakveld Beheer ov.gebouwen/gronden (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Beheer ov.gebouwen/gronden (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Beheer ov.gebouwen/gronden (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Ruimtelijke Ordening
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
We zorgen er voor dat de ontwikkelingen in de gemeente bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid. We zetten daarbij zoveel mogelijk de burger centraal.
Prestaties
- De invoering van de Omgevingswet in Buren krijgt volgend jaar verder vorm. Met een impactanalyse brengen we de varianten in beeld. Daarbij brengen we de minimale variant en de meest volledige variant in beeld.
- We maken een plan van aanpak met aandacht voor: samenwerking, stakeholdersanalyse, ambitieniveau van de raad. Daarnaast brengen we het besluitvormingsproces in beeld.
- In 2018 starten we het veegplan 2019 om passende nieuwe ontwikkelingen (voornamelijk van particulieren) mogelijk te maken.
- In 2018 starten we met een nota van uitgangspunten voor de algehele herziening van het bestemmingsplan Buitengebied, tenzij door de komst van de Omgevingswet de actualisatieplicht voor bestemmingsplannen komt te vervallen. In dat geval richten we ons op een nota van uitgangspunten voor het opstellen van een omgevingsvisie/omgevingsplan.
- We begeleiden de planologische procedures voor woningbouwplannen Voorstraat (Lienden) en Het Binnen (Lienden).
- We begeleiden de planologische procedure voor het woningbouwproject in de dorpskern Kerk-Avezaath (Plan Gerritse).
- We begeleiden de planologische procedure voor het woningbouwproject Nieuwenhuizen in Rijswijk op basis van de in 2017 vastgestelde uitgangspunten.
- We begeleiden de planologische procedure voor het woningbouwproject Hoekenburg in Rijswijk op basis van de in 2017 vastgestelde uitgangspunten.
- Het actualiseren van de archeologische waardenkaart om inzicht te krijgen in de archeologische waarden in onze gemeente. Actuele gegevens zijn nodig voor het maken van de omgevingsvisie. In de loop van 2018 ontvangt u hiervoor een voorstel.
- In 2018 stellen we een spuitzonebeleid op om de kaders op het gebied van spuitzones voor onze gemeente vast te leggen. Deze kosten dekken we uit bestaande middelen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
- De invoering van de Omgevingswet is vertraagd.
- De initiatiefnemer voor de recreatieve ontwikkeling aan de Blauwkampseplas beraadt zich nog op de planuitwerking.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De financiële gevolgen voor de invoering van de Omgevingswet zijn nog niet duidelijk.
Kengetallen en indicatoren
We krijgen jaarlijks circa 15 particuliere verzoeken tot bestemmingsplanwijziging. Deze verzamelen we in 1 veegplan.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Ruimtelijke Ordening
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
738
638
702
702
702
607
Inkomsten
-253
-148
-155
-155
-155
-125
Saldo taakveld
484
490
547
547
547
482
Saldo taakveld Ruimtelijke Ordening (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Ruimtelijke Ordening (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Ruimtelijke Ordening (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Openbare orde en veiligheid
Portefeuillehouder J.A. de Boer
Doelen
- Vanuit het taakveld Openbare orde en Veiligheid zorgen we in Buren voor een veilige en prettig leefbare samenleving. Het Integraal Veiligheidsplan 2015 - 2018 blijft hiervoor het uitgangspunt. Het beleid op dit taakveld verandert in 2018 niet.
In 2018 willen we:
- Veiligheid en leefbaarheid optimaal inzetten voor de inwoners.
- De ondermijnende criminaliteit aanpakken.
- De verbinding tussen zorg en veiligheid verder ontwikkelingen.
Prestaties
- In 2016 hebben we peilingen gehouden onder inwoners. In 2017 is hebben we per kern of postcode vastgelegd wat inwoners vinden van de veiligheid en leefbaarheid in hun directe omgeving. In 2018 blijven we ons optimaal inzetten voor veiligheid en leefbaarheid.
- Ondermijnende criminaliteit raakt onze gehele gemeente. Het is een verschijnsel dat de laatste jaren in Nederland veelvuldig voorkomt. Ook bestuurders komen helaas vaker met ondermijning in aanraking. In 2018 willen we meer aandacht besteden aan de verschillende vormen van ondermijning. Dat kunnen we niet alleen. We werken samen met RIEC, OM, politie en nadrukkelijk ook met andere gemeenten. De ondermijning beperkt zich namelijk niet tot gemeentegrenzen.
- We onderzoeken mogelijkheden om meer kennis met de zorg- en veiligheidspartners te delen, binnen de kaders van privacywetgeving. Bijvoorbeeld tussen Stib en de politie.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In 2018 ligt de nadruk op het samenwerken met andere gemeenten en partners.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Het privacyvraagstuk speelt een rol bij het delen van informatie tussen instanties en partners.
- De aanpak van ondermijning heeft tijd nodig.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeenten beleidsindicatoren op te nemen. Voor dit taakveld zijn dat:
- Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren): 135,5 (2016)
- Harde kern jongeren (aantal per 10.000 inwoners): 0,0 (2014)
- Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners): 0,2 (2016)
- Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners: 3,2 (2016)
- Diefstallen uit woning: (aantal per 1.000 inwoners): 2,5 (2016)
- Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inwoners): 3,4 (2016)
- Klik hier voor meer cijfers op het gebied van openbare orde en veiligheid.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Openbare orde en veiligheid
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
197
231
241
241
241
241
Inkomsten
-33
-29
-29
-29
-29
-29
Saldo taakveld
163
202
213
213
213
213
Saldo taakveld Openbare orde en veiligheid (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Openbare orde en veiligheid (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Openbare orde en veiligheid (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Economische promotie
Portefeuillehouder S.T. Klein- De Jong
Doelen
- Buren is een aantrekkelijk verblijfsgebied voor toeristen en recreanten. En voor bedrijven is Buren een goede gemeente om zich te vestigen, waardoor er voldoende werkgelegenheid is voor onze inwoners.
- Wij stimuleren duurzaam gedrag van inwoners omdat wij de groene identiteit van de regio onderschrijven.
- Samen met de gemeenten in de regio Rivierenland voeren we het beleid uit met de drie speerpunten: Economie & Logistiek, Agribusiness en Recreatie & Toerisme.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In 2018 hebben we meer aandacht voor duurzaamheid. Dat is een aanvulling op bestaand beleid.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn twee belangrijke ontwikkelingen rondom bestaand beleid:
- In 2018 stellen we samen met de belanghebbenden een visie voor de stad Buren op voor de korte en middellange termijn.
- In 2019 / 2020 heeft Buren 625 jaar stadsrechten. In Buren zijn er inwoners enthousiast en bereid om dit jubileum op passende wijze te vieren. De gemeente wil hieraan bijdragen. Vooruitlopend daarop is budget gereserveerd. Het gaat om werkbudget en budget voor activiteiten.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- het aantal bedrijven dat zich in Buren vestigt: 169,9 per 1.000 inwoners
- Klik hier voor meer cijfers over bedrijvigheid en economie.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Economische promotie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
120
88
134
74
74
74
Inkomsten
-198
-187
-188
-188
-188
-188
Saldo taakveld
-78
-99
-54
-114
-114
-114
Saldo taakveld Economische promotie (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Economische promotie (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Economische promotie (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Musea
Portefeuillehouder J.A. de Boer
Doelen
In 2018 blijven we het museum Buren en Oranje ondersteunen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We zetten ons huidige beleid voort. In 2018 stellen we, net als voorgaande jaren, het oude gemeentehuis in Buren ter beschikking van het museum Buren en Oranje en de synagoge.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Geen wijzigingen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Musea
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
14
12
11
11
11
11
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
14
12
11
11
11
11
Saldo taakveld Musea (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Musea (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Musea (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Cultureel erfgoed
Portefeuillehouder J.A. de Boer
Doelen
De gemeentelijke monumenten en hun omgeving dragen bij aan de identiteit van de woonkernen. Ze vertegenwoordigen een economische waarde en zijn een belangrijke stimulans voor toerisme. Wij zetten ons in voor het behoud van de gemeentelijke monumenten. Daarbij laten we ons adviseren door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van het Gelders Genootschap.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
- We maken een cultuurhistorische waardekaart
Hiermee brengen we voor de hele gemeente inzichtelijk welke cultureel waardevolle locaties de gemeente heeft. Indien we de waardekaart niet maken moet er per locatie onderzoek verricht worden. Dit is per saldo duurder.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn geen risico's of belangrijke ontwikkelingen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Cultureel erfgoed
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
295
192
188
188
188
188
Inkomsten
-138
-110
-91
-91
-91
-91
Saldo taakveld
158
82
97
97
97
96
Saldo taakveld Cultureel erfgoed (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Cultureel erfgoed (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Cultureel erfgoed (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Begraafplaatsen
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
- We verzorgen de teraardebestelling met respect voor de laatste wens van de overledene.
- Het onderhouden van de begraafplaatsen doen we volgens het afgesproken kwaliteitsniveau A+.
- Het begraven en het onderhoud van de begraafplaatsen is kostendekkend.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In 2015 deden we een onderzoek naar de verzelfstandiging van begraafplaatsen. Uit dit onderzoek bleek dat er destijds beperkte mogelijkheden waren voor het verzelfstandigen van het onderhoud en beheer. De mogelijkheden voor beheer en onderhoud worden in 2018 met een voorstel aan de raad voorgelegd.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De kosten van de begraafplaatsen zijn hoger dan de inkomsten. De inkomsten dalen doordat inwoners eerder kiezen voor herbegraven. De voorziening wordt hiermee uitgeput. We leggen een voorstel aan de raad voor met meerdere scenario's.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Begraafplaatsen
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
934
498
551
551
549
548
Inkomsten
-967
-538
-585
-585
-583
-583
Saldo taakveld
-33
-39
-34
-34
-34
-34
Saldo taakveld Begraafplaatsen (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Begraafplaatsen (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Begraafplaatsen (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Portefeuillehouder H.N. de Ronde / S.T. Klein- De Jong
Doelen
Met ons economisch beleid willen we de bedrijvigheid en werkgelegenheid behouden en versterken. We richten ons daarbij op alle economische sectoren, met extra aandacht voor de fruitteelt & agribusiness en de vrijetijdseconomie (recreatie en toerisme). Voor de prestaties binnen dit taakveld verwijzen we naar het taakveld Economische ontwikkeling.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
- De verkaveling van de bedrijfskavels Doejenburg II zijn aangepast om beter aan te sluiten op de vraag uit de markt.
- Voor de bedrijfswoningen hebben we een zonering aangebracht om de milieubelemmeringen voor het vestigen van andere bedrijven weg te nemen.
- We werken een verkavelingsplan uit als leidraad voor uitgifte. Voor afstemming leggen we dit via een raadsvoorstel aan u voor.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In 2018 en 2020 wordt de Regionale Programmering Bedrijfsterrein (RPB) opnieuw bezien. De gemeente Buren moet daarbij aantonen dat met name in 2020 de eerste 6 hectaren van bedrijfsterrein Doejenburg II zijn verkocht. De overige 6 ha die "on hold" staan, kunnen daarna worden uitgegeven. In 2018 maken we een eerste tussenbalans op.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
849
318
293
233
215
241
Inkomsten
-105
-224
-153
-133
-114
-141
Saldo taakveld
744
94
140
100
100
100
Saldo taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Afval
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Wij zetten in op een toekomstbestendig gebruik van de leefomgeving en investeren in duurzame ontwikkeling. Veel van ons afval bevat waardevolle grondstoffen en kan hergebruikt worden. Naast plastic, groente-, fruit- en tuinafval en oud papier en karton, gaan we ook glas en textiel recyclen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In 2018 bereidt de Avri de overgang naar omgekeerd inzamelen voor. Het huishoudelijk afval bevat materialen die eenvoudig hergebruikt kunnen worden. Daarom is het nieuwe beleid vanaf 2019 gericht op het gescheiden inzamelen van deze waardevolle grondstoffen.
Het voorgestelde beleid is gericht op het terugdringen van de hoeveelheid restafval per persoon per jaar naar 75 kg in 2020 (in 2015 was dit 140 kg). Dit sluit aan op de landelijke doelstellingen en het Gelders Energieakkoord.
De rijksoverheid heeft met het programma Van Afval Naar Grondstof (VANG) een belangrijke stap gezet richting de circulaire economie. Van gemeenten wordt gevraagd in 2020 nog slechts 100 kg restafval per persoon per jaar te produceren, en wordt verwacht dat er in 2025 nog maar 30 kg restafval overblijft. De 100 kg is een gemiddelde: dichtbebouwde gebieden hebben minder mogelijkheden om de hoeveelheid restafval terug te dringen dan landelijke gemeenten zoals Buren. Vandaar dat onze doelstelling op 75 kg ligt.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Het nieuwe beleid heeft een aantal merkbare gevolgen voor onze inwoners.
- Het serviceniveau zal veranderen. Bijvoorbeeld de frequentie van ophalen, de manier van het aanbieden van afval en de openingstijden van de milieustraat.
- De communicatie richt zich nog sterker op het verminderen en scheiden van afval.
- Er komt een financiële stimulans zoals ‘goed scheiden loont’.
De verschillende instrumenten, de scenario's, keuzes en de financiële haalbaarheid van de beleidsmaatregelen voor de komende vier jaar worden uitgewerkt in het Regionaal Beleidsplan Afval en Grondstoffen.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- de omvang van het huishoudelijk restafval: 121 kg per inwoner in 2015
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Afval
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1.501
1.648
1.730
1.784
1.808
1.808
Inkomsten
-1.704
-1.871
-1.964
-2.022
-2.049
-2.049
Saldo taakveld
-203
-223
-234
-238
-242
-242
Saldo taakveld Afval (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Afval (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Afval (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Crisisbeheersing en Brandweer
Portefeuillehouder J.A. de Boer
Doelen
- De bezetting van functionarissen binnen de regionale crisisbeheersing is gegarandeerd.
- De functionarissen binnen de regionale crisisbeheersing zijn goed opgeleid en geoefend.
- De brandweerzorg (repressief en preventief) blijft op peil dankzij samenwerking binnen de veiligheidsregio.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties. Ook in 2018 willen we Buren een veilige gemeente houden.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- De VRGZ krijgt in 2018 met bezuinigingen te maken die beperkte gevolgen kunnen hebben voor de dienstverlening.
- De VRGZ besluit in 2018 over de inzet van middelen en mensen ten opzichte van de risico's die er binnen de regio zijn. Dit noemen we het brandweer risicozorgplan.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Crisisbeheersing en Brandweer
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1.902
1.906
1.923
1.923
1.923
1.923
Inkomsten
-6
-22
-20
-20
-20
-20
Saldo taakveld
1.896
1.884
1.903
1.903
1.903
1.903
Saldo taakveld Crisisbeheersing en Brandweer (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Crisisbeheersing en Brandweer (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Crisisbeheersing en Brandweer (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Openbaar vervoer
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
We houden het openbaar vervoer zo veel mogelijk in stand. We bieden passend vervoer aan als het openbaar vervoer niet volstaat. We faciliteren de basismobiliteit voor inwoners die niet zelfstandig kunnen reizen. Mensen die op deze manier reizen, maken gebruik van een WMO-pas. Andere inwoners kunnen ook gebruikmaken van de basismobiliteit.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In 2018 onderzoeken we of we het leerlingenvervoer en het vervoer in regioverband in de zorg (dagbehandeling) onder kunnen brengen bij de basismobiliteit.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Op basis van het provinciale rapport 'Betere Bereikbaarheid Gelderland (Uitwerking OV-visie 2020)' kunnen de huidige routes tot 2020 aanpassingen krijgen.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Openbaar vervoer
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
22
13
4
4
4
4
Inkomsten
-47
-17
-17
-17
-17
-17
Saldo taakveld
-24
-3
-13
-13
-13
-13
Saldo taakveld Openbaar vervoer (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Openbaar vervoer (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Openbaar vervoer (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Riolering
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Nederland leeft met water. We krijgen het en we gebruiken het. En dan willen we er weer vanaf. Daar zorgt de gemeente voor met het stedelijk waterbeheer. Stedelijk waterbeheer draagt bij aan de volksgezondheid en leefbaarheid (droge voeten). De gemeente moet afvalwater, regenwater en grondwater doelmatig inzamelen en transporteren. We treffen maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken. We dragen zorg voor de inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater, voor zover burgers en bedrijven zich daar redelijkerwijs niet van kunnen ontdoen. We dragen zorg voor de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt binnen de gemeente.
We dragen bij hiermee aan de onderstaande doelen van het programma Ruimte:
4. Stad, dorp & landschap
- Schoon heel & veilige omgeving
7. Beheer & onderhoud
- Structureel onderhoud leefomgeving
- Schoon en veilig houden van de leefomgeving, met respect voor milieu.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
- De regionale samenwerking binnen het Netwerk Waterketen Regio Rivierenland (NWRr) zet zich intensief in op het onderwerp Rapportages.
- We onderzoeken de robuustheid van ons rioleringsstelsel met het oog op extreme regenval. We informeren u over de resultaten.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Extreme regenval kan leiden tot schade waarvoor de gemeente aansprakelijk is.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Riolering
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
2.977
2.484
2.247
2.247
2.290
2.654
Inkomsten
-3.008
-2.597
-2.597
-2.597
-2.639
-3.004
Saldo taakveld
-31
-113
-350
-350
-350
-350
Saldo taakveld Riolering (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Riolering (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Riolering (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Milieubeheer
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Wij zetten in op een toekomstbestendig gebruik van de leefomgeving en investeren daarom in duurzame ontwikkeling. Dat houdt in dat wij als gemeente ecologische, economische en sociale belangen afwegen, waarbij we rekening houden met toekomstige generaties.
In 2018 gaan we verder met het proces dat in 2017 is gestart: het ontwikkelen van een visie en meerjarenprogramma voor de leefomgeving. Onderdeel daarvan is de uitwerking van het thema Duurzaamheid en de intensivering van de inzet op het thema.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Gemeente Buren was een beleidsarme gemeente op het gebied van duurzaamheid. In 2018 willen we een visie duurzaamheid opstellen met daarop gebaseerd een uitvoeringsprogramma.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Voor uitvoering van de milieutaken is geen ambtelijke capaciteit beschikbaar. Daarvoor wordt een voorstel nieuw beleid opgevoerd. Hiermee willen we onze eigen ambitie onderstrepen. We merken namelijk dat de ambities van partijen om ons heen hoog zijn als het gaat om het thema duurzaamheid. Hier willen we op inspelen.
- Inwoners werken nu vooral met de gemeente samen binnen het thema landschap. Dat willen we verbreden.
- Voor al dan niet meewerken aan windturbines en zonneparken hebben we nu geen beleid. Hiervoor is een afwegingskader nodig. De via nieuw beleid voorgestelde beleidsmedewerker willen we hiervoor inzetten.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- het percentage hernieuwbare elektriciteit: 46% in 2015.
- Klik hier voor meer cijfers over energie en klimaat.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Milieubeheer
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
120
96
130
116
96
96
Inkomsten
-86
-55
-55
-55
-55
-55
Saldo taakveld
33
41
75
61
41
41
Saldo taakveld Milieubeheer (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Milieubeheer (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Milieubeheer (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Parkeren
Portefeuillehouder H.N. de Ronde
Doelen
Parkeren is belangrijk voor de mobiliteit en de bereikbaarheid. Daarmee is parkeren ook in economisch opzicht belangrijk. Voor bewoners is parkeren van invloed op het leefklimaat en welbevinden in de eigen woonomgeving.
Het doel van ons parkeerbeleid is het waarborgen van de balans tussen de bereikbaarheid van de stad en verantwoord gebruik van openbare ruimte. We passen de parkeerkencijfers van publicatie 317 CROW toe om de parkeerbehoefte in beeld te krijgen. Bij ontwikkelingen wordt vervolgens bepaald op welke manier de parkeerbehoefte wordt ingevuld.
Met dit taakveld leveren wij een bijdrage aan de doelen van het programma Ruimte:
2. Bereikbaarheid & mobiliteit- Verbeteren parkeermogelijkheden
5. Wonen
- Verbeteren aantrekkelijke woonomgeving
7. Beheer en onderhoud
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We geven uitvoering aan de resultaten van het onderzoek naar de parkeerdruk in de stad Buren.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Hoge parkeerdruk bij evenementen zorgt voor enige druk op de omgeving.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Parkeren
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1
1
1
1
1
1
Inkomsten
0
-1
0
0
0
0
Saldo taakveld
1
0
1
1
1
1
Saldo taakveld Parkeren (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Parkeren (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Parkeren (x € 1.000,-)
Verbonden partijen
Totale lasten
€ 19.606.770