Wat willen we bereiken en hoe gaan we dat bereiken?
Doelen
1. Onze dienstverlening is professioneel, nabij en eigentijds.
2. Inwoners leven in een veilige en gezonde omgeving.
3. Ieder kind heeft de mogelijkheid om zijn talenten te ontwikkelen en veilig en gezond op te groeien.
4. Inwoners hebben eenvoudig toegang tot integrale en betaalbare zorg en ondersteuning,
afgestemd op hun vraag.
5. Inwoners zijn zo veel mogelijk economisch zelfstandig.
6. In de gemeente zijn goed bereikbare maatschappelijke voorzieningen, die nu en in de
toekomst aansluiten bij de behoeften van inwoners.
Prestaties
In de taakvelden vindt u een toelichting op de prestaties die we in 2018 willen leveren.
Wat zijn belangrijke ontwikkelingen?
Ontwikkelingen
Digitalisering dienstverlening
We digitaliseren de gemeentelijke dienstverlening zoveel mogelijk. Dat is makkelijk en efficiënt voor zowel inwoners als de gemeente. Vooral bij relatief eenvoudige standaardproducten, zoals die van bijvoorbeeld burgerzaken, is een volledig digitale afhandeling aantrekkelijk. Wel blijft persoonlijk contact altijd mogelijk, aan de balie of bij mensen thuis.
Kerngericht werken en zorg dichtbij
We willen aansluiten bij de kwesties die spelen in een bepaalde kern. We willen inspelen op de lokale behoefte. Dat noemen we maatwerk.
Ook kijken we nadrukkelijk naar oplossingen binnen onze gemeentegrenzen. Als kleine gemeente hebben we maar een beperkt zorgaanbod dichtbij. Toch zou het mooi zijn als het voor inwoners niet vanzelfsprekend is om onze gemeente te verlaten voor een passend zorg- en ondersteuningsaanbod.
Burense visie op het kind
In januari 2018 neemt de raad een besluit over de “Burense visie op het kind”. Die visie is een leidraad voor het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor de scholen in Buren. Daarnaast geeft de visie richting bij andere onderwerpen die bij kinderen en opgroeien horen. Speeltuinen, sport en cultuur, leesstimulering, en kinderen die ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld. In 2018 willen we meer samenhang aanbrengen tussen die verschillende taakvelden.
Aandacht voor dementie
De levensverwachting van onze inwoners stijgt en het aantal mensen met ouderdomsziekten neemt toe. Zo verwacht het RIVM dat in 2040 dementie de belangrijkste doodsoorzaak is in Nederland. Daarnaast is het landelijk beleid dat ouderen langer en het liefst zelfstandig, thuis blijven wonen. Het is verstandig om ons nu als gemeente op die twee ontwikkelingen voor te bereiden. We willen een dementie-vriendelijke gemeente worden. Dat wil zeggen dat we de kennis over dementie vergroten en ontmoetingen organiseren tussen mensen met en zonder dementie.
Professionalisering inkoop zorg
Inmiddels hebben we al een paar jaar ervaring met de inkoop van zorg in regionaal verband. Op basis van die ervaring willen we het regionaal inkopen van zorg professionaliseren. Er is specialistische kennis voor nodig om goede afspraken te maken met zorgleveranciers. En ook om fraude aan te pakken of zorgaanbieders te stimuleren, zodat zij de beste resultaten behalen. Vanaf 2018 brengen we het regionaal programmabureau onder bij de Regio Rivierenland. Zo zorgen we voor continuïteit en de opbouw van kennis.
Professionaliseren gebiedsteam Stib
Stib is voortdurend in ontwikkeling want we leren van onze ervaringen. En Stib beweegt mee met ontwikkelingen in de (lokale) samenleving. Daarnaast ervaren we dat de problematiek van inwoners complexer wordt. Dat betekent dat medewerkers een grotere en bredere deskundigheid nodig hebben. Verdere ontwikkeling van de professionaliteit van medewerkers is daarom de komende jaren een rode draad.
Daarnaast blijven thema's zoals Ontwikkeling van Preventie, Vernieuwing van de Zorg en Versterking Eigen Kracht actueel.
Wat gaat dat kosten?
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier de totale uitgaven en inkomsten van het programma in een meerjarig perspectief. Ook kunt u de uitgaven en inkomsten van de taakvelden openen. Verder vindt u een overzicht van de reserves die aan dit programma zijn gekoppeld en de incidentele uitgaven en inkomsten die we bij dit programma voorzien.
Tabel 1: de inkomsten / uitgaven van het programma
€ x 1.000
Werkelijk 2016 | Begroot 2017 | Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 19.851 | 20.789 | 21.161 | 21.056 | 20.833 | 20.843 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inkomsten | -5.287 | -4.731 | -4.827 | -4.688 | -4.612 | -4.612 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo programma | 14.564 | 16.058 | 16.334 | 16.368 | 16.222 | 16.231 |
Tabel 2: de incidentele inkomsten en uitgaven van het programma
Wat zijn de incidentele inkomsten en uitgaven van programma Inwonerszaken (x € 1.000,-)
Begroot 2018 | Begroot 2019 | Begroot 2020 | Begroot 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | Struc- | Inciden- | |
Verkiezingen | 34 | 75 | 34 | |||||
Inhuur WMO/Jeugd | 34 | |||||||
Gym vervoer: | 35 | |||||||
Saldo uitgaven programma | 21.058 | 103 | 20.981 | 75 | 20.833 | 0 | 20.809 | 34 |
Niet van toepassing | ||||||||
Saldo inkomsten programma | - 4.827 | 0 | - 4.688 | 0 | - 4.612 | 0 | - 4.612 | 0 |
Tabel 3: de reserves die horen bij het programma
Wat zijn de reserves van programma Inwonerszaken (x € 1.000,-)
Stand reserves per 31/12 | Werkelijk | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot | Begroot |
---|---|---|---|---|---|---|
Maatschappelijke investeringen | 110 | 110 | 110 | 110 | 110 | 110 |
Deelfonds sociaal domein | 3.068 | 2.852 | 2.743 | 2.645 | 2.623 | 2.623 |
Hieronder vindt u het financieel overzicht voor dit programma. U vindt hier de totale uitgaven en inkomsten van het programma in een meerjarig perspectief. Ook kunt u de uitgaven en inkomsten van de taakvelden openen. Verder vindt u een overzicht van de reserves die aan dit programma zijn gekoppeld en de incidentele uitgaven en inkomsten die we bij dit programma voorzien. |
Saldo programma Inwonerszaken (x € 1.000,-) | |
Uitgaven programma Inwonerszaken (x € 1.000,-) | |
Inkomsten programma Inwonerszaken (x € 1.000,-) | |
Taakvelden
Selecteer een score om de taakvelden te filteren
Taakvelden
Informatie invloed-ambitie-matrix
De begroting van Buren bestaat uit 3 programma's en bijna 50 taakvelden. De gemeenteraad wilde aan kunnen geven bij welke taakvelden zij 'vinger aan de pols' wilde houden. Zo kan de raad beter sturen op taakvelden waar hij dat belangrijk vindt.
Daarvoor ontwikkelden wij de invloed-ambitie-matrix. Daarin geeft de organisatie aan hoeveel (wettelijke) speelruimte de gemeente binnen dit taakveld heeft. De gemeenteraad geeft aan hoeveel ambitie zij heeft op elk taakveld; en dus, hoeveel informatie zij over dat taakveld wenst te ontvangen.
De positie van een taakveld in de matrix bepaalt dus de hoeveelheid (sturings)informatie die de raad krijgt voorgeschoteld. Wanneer een taakveld hoog scoort op zowel ambitie als invloed krijgt de raad meer informatie, dan bij een taakveld dat laag scoort op zowel ambitie, als invloed.
Taakvelden
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- Inwoners zijn meer betrokken bij preventie, informele hulp en ondersteuning.
- Het welzijnswerk is gericht op het halen van een beter maatschappelijk rendement.
- De maatschappelijke accommodaties passen bij de behoeften van de inwoners en zijn toekomstbestendig.
- We laten het collectief vervoer (de basismobiliteit) uitvoeren.
- De kinderdagverblijven in onze gemeente zijn veilig en gezond.
Prestaties
- We ontwikkelen een aanpak waarbij we inwoners als partners aanspreken. Op basis van wat inwoners willen en kunnen, ontwikkelen we vormen van informele hulp en ondersteuning.
- We geven een heldere opdracht voor het welzijnswerk, waarbij we sturen op maatschappelijke effecten.
- We passen de functiecirkel verder toe om te bepalen of de accommodaties passen bij de behoeften van een gebied. De uitkomst vertalen we in een voorstel aan de raad.
- We bieden mensen die minder mobiel zijn een passende vorm van vervoer. Dit is een basisvoorziening die we de komende jaren beter afstemmen op de behoeften van onze inwoners.
- We geven de GGD opdracht om de inspecties uit te voeren. Alle kinderdagverblijven, gastouders en peuterspeelzalen krijgen regelmatig een inspectie.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Gaandeweg gebruikt de gemeente een andere aanpak om doelen te realiseren. We betrekken inwoners meer en op een andere manier. Daarnaast willen we onze uitvoerende partners op een andere manier opdrachten geven, zodat ze tot andere resultaten komen. Voorheen waren de opdrachten die we gaven vooral gericht op het uitvoeringsniveau. We willen meer opdrachten geven die gericht zijn op het niveau van prestaties en maatschappelijke effecten. Inhoudelijk zijn er geen belangrijke wijzigingen op dit taakveld.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
In een landelijke gemeente kan vervoer voor mensen die minder mobiel zijn een probleem vormen. Bijvoorbeeld omdat voorzieningen verspreid zijn over het gebied. We zien kansen voor verbetering in de combinatie van verschillende vervoersvormen.
Relatie met thema Eigen Kracht
- Meer samenhang in de ondersteuning van mantelzorg.
- Inzet van kennis en kunde van onze inwoners om tot goede oplossingen te komen.
- Preventie in informele netwerken waarbij inwoners elkaar ondersteunen.
Relatie met het thema Ontgroening en Vergrijzing
- Samenkracht en burgerparticipatie zorgen dat het fijn wonen is in onze gemeente voor jong en oud.
- Hedendaagse ontmoetingsplekken en mobiliteit voor minder mobiele inwoners.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier voor indicatoren op het gebied van maatschappelijke participatie.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Samenkracht en burgerparticipatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1.584
1.242
1.310
1.310
1.310
1.310
Inkomsten
-96
-106
-70
-70
-70
-70
Saldo taakveld
1.488
1.136
1.240
1.240
1.240
1.240
Saldo taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Samenkracht en burgerparticipatie (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Wijkteams
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- Stib is een laagdrempelige, professionele en efficiënte organisatie.
- Stib is een begrip. Inwoners weten wat Stib is en doet.
- Er is een hechte samenwerking tussen organisaties binnen Stib en in de kring daar omheen.
- Stib werkt kerngericht en stemt activiteiten af op de specifieke vraag van een dorp of deelgebied.
Prestaties
1. Ontwikkeling Stib
- We investeren in scholing en training van medewerkers, gericht op deskundigheid en persoonlijke competenties.
- We zorgen dat we de rol van casusregisseur goed vervullen.
- We stimuleren dat Stib lef en eigenaarschap toont in de afhandeling van de vraag van de inwoner.
- We zorgen dat de functie van onafhankelijke cliëntondersteuning goed is ingevuld.
2. Stib is een begrip
- Medewerkers van Stib zijn ook buiten het gemeentehuis (meer) zichtbaar. We zoeken naar nieuwe manieren om daaraan invulling te geven. In 2018 gaan we in tenminste één kern een nieuwe aanpak toepassen.
- We besteden meer aandacht aan communicatie over Stib en zorgen dat er begin 2018 een communicatieplan is.
3. Samenwerking
- We intensiveren de samenwerking binnen Stib en met organisaties in de kring daaromheen, zoals huisartsen, leerkrachten en vrijwilligersorganisaties.
- Stib stimuleert in het netwerk dat "de vraag reist en niet de klant". Hulpverleners verwijzen niet naar elkaar door, maar stemmen met elkaar het aanbod aan de inwoner af.
4. Maatwerk per kern
- We willen informatie die er al is, zo veel mogelijk op kern- of gebiedsniveau combineren en inzichtelijk maken.
- Op basis van de informatie per kern of gebied, gaan we prioriteiten stellen en gerichter werken.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
De complexiteit van de problematiek van inwoners neemt toe, net als de behoefte aan vernieuwing van de zorg. Dat vraagt om verdere ontwikkeling van de professionaliteit van Stib. Dit is in de komende periode een centraal thema.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Een risico zit in de uitdrukkelijke wens om door te ontwikkelen. Die wens wordt breed gedragen, maar het is belangrijk om oog te hebben voor de juiste balans. Medewerkers van Stib hebben de juiste ondersteuning nodig om te kunnen voldoen aan alle wensen en verwachtingen.
Relatie met het thema Eigen Kracht
- Het nadrukkelijk inzetten op preventie heeft een relatie met het aanspreken van de eigen kracht van inwoners.
- Voor Stib zelf betekent Eigen Kracht ook: bewustwording (dingen zien en begrijpen) en benutten (lokale kansen zien en invullen).
- Stib werkt met duidelijke kaders zoals de verordeningen die de toewijzing van zorg regelen. Kaders moeten dienstbaar zijn aan het resultaat, namelijk goede zorg voor onze inwoners. Écht maatwerk leveren kan wel eens botsen met de regels. Als het nodig is zoeken we in individuele gevallen die grens op.
Relatie met het thema Ontgroening en Vergrijzing
- Zorg is een element van het thema Ontgroening en Vergrijzing. Hier ligt een duidelijke relatie met Stib.
- Eenzaamheid staat in de top-5 van problemen die Stib in de praktijk tegenkomt. In sommige gevallen heeft dat met vergrijzing te maken.
- De ambitie om goed aan te willen sluiten bij het levenspad van inwoners (van jong tot oud) past goed bij de werkwijze van Stib.
Kengetallen en indicatoren
Klik hier voor cijfers over zorggebruik.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Wijkteams
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
908
992
1.023
990
990
988
Inkomsten
4
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
913
992
1.023
990
990
988
Saldo taakveld Wijkteams (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Wijkteams (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Wijkteams (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Sportbeleid en activering
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- Elk kind is in beweging (er is aanbod en ondersteuning).
- Elk kind heeft de mogelijkheid om lid te worden van een sportvereniging.
- De fysieke omgeving nodigt uit om actief te zijn.
Prestaties
- We zetten een sportcoach in om kinderen in beweging te krijgen. We maken waar mogelijk gebruik van lokale sportverenigingen.
- We nemen deel aan een Jeugdsportfonds, zodat kinderen van ouders met een laag inkomen ook lid kunnen worden van een sportvereniging. In 2018 gaan we de bekendheid met het jeugdsportfonds vergroten.
- Als we de fysieke omgeving aanpassen, denken we ook na over de mogelijkheid om die omgeving aantrekkelijk te maken om in te bewegen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We leggen meer nadruk op de fysieke omgeving als middel om inwoners te verleiden om in beweging te komen.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Sommige accommodaties zijn gedateerd en/of niet goed onderhouden. Dat beperkt het gebruik en ook de samenwerking (tussen sportverenigingen onderling en tussen verenigingen en onderwijs).
Relatie met het thema Eigen Kracht
Sporten is goed voor lichaam en geest. Iemand die fit is, heeft meer regie over zijn eigen leven en kan problemen beter het hoofd bieden. Sportclubs ontwikkelen zich in de richting van een open club. Een sportclub is dan meer dan alleen een plek om te sporten en heeft ook een maatschappelijke rol.Kengetallen en indicatoren
- Gebruik van de accommodaties (aantal jeugdleden).
- Gebruik van het Jeugdsportfonds.
- De jaarlijkse monitor van de GGD.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Voor dit taakveld zijn dat: percentage en aantallen niet-sporters:
- Klik hier voor meer cijfers over sport in de gemeente Buren.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Sportbeleid en activering
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
29
4
0
0
0
0
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
29
4
0
0
0
0
Saldo taakveld Sportbeleid en activering (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Sportbeleid en activering (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Sportbeleid en activering (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- Inwoners met beperkingen kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen.
- Inwoners met beperkingen zijn zo lang mogelijk mobiel en in staat sociale contacten te onderhouden.
Prestaties
- Inwoners met beperkingen kunnen zo lang mogelijk zelfstandig wonen
- We bieden kwalitatief goede voorzieningen en diensten aan op maat voor inwoners die dit nodig hebben.
- We investeren in voorlichting over het thema “zo lang mogelijk zelfstandig en veilig blijven wonen en het aanpassen van woningen” (bewustwording)
- We onderzoeken of huishoudelijke hulp als algemene voorziening aangeboden kan worden en als aanvullende maatwerkvoorziening.
- Inwoners met beperkingen zijn zo lang mogelijk mobiel en in staat sociale contacten te
onderhouden
- Naast rolstoelen, bieden we ook scootmobielen aan via een uitleenpunt.
- We leveren indien nodig voorzieningen om inwoners te ondersteunen in hun mobiliteit.
- We werken aan vervoersdiensten voor inwoners die geen gebruik kunnen maken van eigen of openbaar vervoer.
We meten de resultaten van deze prestaties met ervaringsonderzoeken onder cliënten.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
De doelen bij de Wmo zijn meerjarig, dus is er ten opzichte van 2017 nauwelijks iets veranderd. Nieuw is dat we meer investeren in het aanbod van algemeen toegankelijke collectieve voorzieningen (naast maatwerk per persoon).
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er is een verbinding met het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie als het gaat om de ontwikkelingen rondom de basismobiliteit. De keuzes die hierin worden gemaakt hebben effect op het verstrekkingenbeleid voor vervoersvoorzieningen.Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
- het aantal cliënten met een maatwerkarrangement WMO: geen gegevens beschikbaar.
- Op waarstaatjegemeente.nl vindt u meer cijfers over maatschappelijke ondersteuning en zorg.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
278
588
610
610
610
610
Inkomsten
-5
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
273
588
610
610
610
610
Saldo taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Maatwerkvoorzieningen (WMO) (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18-
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- Kinderen kunnen zich goed ontwikkelen in een veilige omgeving.
Veiligheid is één van de primaire levensbehoeften. In onze visie staat veilig, gezond en kansrijk opgroeien centraal. - Ondersteuning is zo licht en zo dichtbij als mogelijk.
- De samenwerking tussen jeugdorganisaties is versterkt en verbreed.
- De eigen kracht van inwoners is versterkt.
- Waar nodig is het zorgaanbod vernieuwd en/of verbeterd.
Prestaties
1. Kinderen kunnen zich goed ontwikkelen in een veilige omgeving.
- Stib biedt kinderen ondersteuning op maat.
- Alle medewerkers van Stib zijn vaardig op het gebied van signaleren en handelen bij vermoedens van kindermishandeling. Ze gebruiken de Verwijsindex en handelen volgens de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en volgens het veiligheidsprotocol van Veilig Thuis.
- Stib handelt volgens de Burense visie op het kind.
- Stib probeert het aantal beschermingsmaatregelen te beperken, door zo lang dit verantwoord is, met ouders in gesprek te blijven (vrijwillig kader).
- We doen in 2018 ervaring op met de zogenaamde Beschermingstafel. We willen zo min mogelijk beschermingsmaatregelen.
2. Ondersteuning is zo licht en zo dichtbij als mogelijk.
- Stib onderzoekt de behoefte van het gezin. We zorgen dat er voldoende en passende algemene, individuele en collectieve voorzieningen beschikbaar zijn.
- Waar mogelijk biedt Stib zelf kortdurende ondersteuning.
- We bieden groepsactiviteiten en een collectief aanbod, bijvoorbeeld bij de begeleiding van leerlingenvervoer, opvoeding, schuldpreventie en middelengebruik. Hier ligt een relatie met ons gezondheidsbeleid.
3. De samenwerking tussen jeugdorganisaties is versterkt en verbreed.
- We werken aan een betere en bredere samenwerking tussen organisaties. Niet alleen op het gebied van veiligheid maar ook op het gebied van onderwijs, leerplicht, arbeidstoeleiding, vrijwilligerswerk, gezondheidszorg en schuldhulpverlening.
- We organiseren periodiek (anonieme) casusbesprekingen en netwerkbijeenkomsten met een brede kring van betrokken organisaties, zodat we kennis en expertise optimaal benutten en bundelen.
- We benaderen tijdig Veilig Thuis voor advies. We werken volgens de regionale afspraken over de overdracht van meldingen tussen Veilig Thuis en Stib.
4. De eigen kracht van inwoners is versterkt.
- Gezinnen kunnen zelf in een familiegroepsplan aangeven welke ondersteuning zij nodig hebben en hoe zij dit willen organiseren. Als ze hiertoe niet zelf in staat zijn, biedt Stib ondersteuning.
- We bieden inwoners de keus tussen zorg in natura (ZIN) en een persoonsgebonden budget (PGB). We geven goede voorlichting en nemen eventuele belemmeringen (bij bijvoorbeeld een PGB-aanvraag) weg.
5. Waar nodig is het zorgaanbod vernieuwd en/of verbeterd.
- In 2018 doen we ervaring op met een praktijkondersteuner Jeugd in huisartsenpraktijken om de verwijzing naar zorgtrajecten te verbeteren.
- We verbeteren de aansluiting van beleid en activiteiten voor 18- en 18+.
- Succesvolle innovatieprojecten zoals Meeleefgezin, Pittige Jaren en Jongerencoaching zijn geborgd.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We concentreren ons nog meer op samenwerking en verbinding tussen organisaties die actief zijn in het sociaal domein.We willen de ondersteuning aan inwoners beter organiseren. De doorontwikkeling van Stib is daarbij een belangrijk instrument. De focus ligt op samenwerking, preventie en het bieden van maatwerk. Begin 2018 wordt de Burense visie op het kind vastgesteld.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn enkele risico’s en ontwikkelingen te benoemen bij dit taakveld.
- Preventief werken vraagt inzet en andere vaardigheden van personeel. Opleiding en coaching is nodig.
- Huisartsen behouden het recht om bepaalde vormen van jeugdzorg te indiceren. Het is daarom belangrijk dat we goede samenwerkingsafspraken maken.
- We moeten een visie ontwikkelen op de verschillende samenwerkingen in relatie tot privacywetgeving.
Achtergrondinformatie
Het Rijk verplicht gemeenten beleidsindicatoren in de begroting op te nemen. Deze zijn:
- het aantal jongeren met jeugdhulp: 9,3% (517 kinderen) in 2016.
- het aantal kinderen in een uitkeringsgezin: 2,52% (140 kinderen) in 2015.
- Klik hier voor meer cijfers op het gebied van jeugd en jeugdhulpverlening.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Maatwerkdienstverlening 18-
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
3.934
3.716
3.963
3.965
3.963
3.957
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
3.934
3.716
3.963
3.965
3.963
3.957
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (x € 1.000,-)
- Kinderen kunnen zich goed ontwikkelen in een veilige omgeving.
Taakvelden
Taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- Geen jongere gaat zonder diploma van school.
- Het kind staat centraal. Onderwijsconcepten en de huisvesting die daarvoor nodig is, zijn hier dienstbaar aan.
- Kernpartners (gemeente, onderwijs en kinderopvang) kennen hun verantwoordelijkheid bij de ontwikkeling van het kind in de leeftijd van 0 -18 jaar. Zij leveren een gezamenlijke bijdrage aan deze ontwikkeling.
- Kinderen kunnen zo dicht mogelijk bij de eigen woonplaats onderwijs volgen.
Prestaties
- De leerplichtambtenaar werkt samen met het gebiedsteam Stib om te voorkomen dat leerlingen uitvallen op school.
- Nadat de raad de 'Burense visie op het kind' vaststelt, worden de volgende thema's uitgewerkt:
- Samenwerkingsvormen tussen scholen, kinderopvang en organisaties die actief zijn op het gebied van sport en cultuur.
- Een aanbod, bijvoorbeeld op het gebied van sport, cultuur of taal, voor kinderen.
- Een plan voor schoolgebouwen en kindcentra (IHP).
- We sluiten een akkoord met de partners waarin de verschillende rollen staan beschreven. Met de kernpartners blijven wij werken aan de ontwikkeling van de doorgaande leerlijn voor kinderen van 0-18 jaar.
- Als gemeente hebben wij een faciliterende rol bij het realiseren van passend onderwijs. Die rol bestaat met name uit het organiseren van vervoer. We onderzoeken of we combinaties kunnen maken tussen leerlingenvervoer en basismobiliteit. Als dat nodig is, organiseren we ook het vervoer buiten de eigen gemeente. Daarnaast kan de gemeente zorgen voor begeleiding op de bus. Het uitvoeren van deze taak vraagt om zorgvuldige afstemming met de verschillende scholen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
De 'Burense visie op het kind' geeft richting aan de prestaties op dit taakveld. Het is de basis voor de uitwerking van het IHP.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Digitalisering in het onderwijs is een belangrijke ontwikkeling voor scholen.
- Onderwijspartners maken een kwalitatieve verbeterslag. De rapportage van de onderwijsinspectie verbetert.
Relatie met het thema Ontgroening en Vergrijzing
- Er is een duidelijke relatie tussen ontgroening en het vraagstuk van onderwijshuisvesting, met name voor kleine scholen.
- De functie van schoolgebouwen kan breder worden, waardoor de maatschappelijke functie van het gebouw groter wordt. De Brede School Maurik gaat zich bij wijze van pilot zodanig ontwikkelen.
- Goed onderwijs is ook een manier om onze gemeente aantrekkelijk te maken als vestigingsplaats voor gezinnen met jonge kinderen.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht gemeenten om beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
- het percentage achterstandsleerlingen (4-12 jaar): 8,67% in 2012.
- het percentage vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie: 1% in 2014
- het aantal leerlingen dat verzuimt van school: 20,47 per 1.000 leerlingen in 2016.
- het aantal leerplichtigen dat niet op een school staat ingeschreven: 3,29 per 1.000 leerlingen in 2016.
- Klik hier voor meer cijfers op het gebied van onderwijs.
- U vindt hier wat de gemeente nu al voor dit taakveld doet.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
781
818
849
832
850
850
Inkomsten
-41
-81
-81
-81
-81
-81
Saldo taakveld
740
738
768
751
769
769
Saldo taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Burgerzaken
Portefeuillehouder J.A. de Boer
Doelen
- Voor burgers en ondernemers zijn meer gemeentelijke producten en diensten via de digitale weg beschikbaar.
- De dienstverlening op locatie (aan huis) is uitgebreid.
- Een goed verloop van de gemeenteraadsverkiezing in maart 2018.
Prestaties
- Digitale dienstverlening
- We zorgen dat burgers en ondernemers zaken als aangifte geboorte, overlijden, huwelijk, verhuizing, verklaringen naamgebruik en geheimhouding, diverse uittreksels, vergunningen en ontheffingen digitaal kunnen afhandelen bij de gemeente.
- We onderzoeken of we WhatsApp kunnen invoeren als nieuw dienstverleningskanaal.
- Dienstverlening op locatie
- We bezorgen reisdocumenten thuis tegen een kostendekkend tarief.
- Het ondertekenen van akten bij geboorte doen we in 2018 op locatie (aan huis).
- We bieden actief "huisbezoeken" aan bij immobiliteit.
- Verkiezingen
- In maart 2018 is er een gemeenteraadsverkiezing. We zorgen voor een goede organisatie en verwerking van de uitslagen.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In 2017 is door het Rijk besloten om de landelijke verplichting tot aansluiting op de landelijke BRP in te trekken. De exacte gevolgen van dit besluit zijn nog niet helemaal duidelijk. Dit neemt niet weg dat wij vasthouden aan onze eigen ambities op het gebied van de digitale dienstverlening. Deze ontwikkeling is onderdeel van het taakveld Overhead, project Samen Online (Sol).
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Digitalisering is een belangrijke ontwikkeling en biedt onze inwoners meer keuzevrijheid. Het vraagt wel een investering in apparatuur, nieuwe werkwijzes en communicatie.
Achtergrondinformatie
- U vindt hier wat de gemeente nu voor dit taakveld doet.
- Klik hier voor indicatoren over de gemeentelijke dienstverlening.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Burgerzaken
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
806
889
641
610
505
539
Inkomsten
-506
-469
-462
-323
-247
-247
Saldo taakveld
301
420
179
287
257
291
Saldo taakveld Burgerzaken (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Burgerzaken (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Burgerzaken (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- Inwoners bepalen hoe zij hun (Wmo-) ondersteuning vorm willen geven. Zij bepalen van wie zij ondersteuning ontvangen en of zij dit in de vorm van een PGB willen. Ze hebben keuzevrijheid en houden zelf de regie.
- Inwoners die dat nodig hebben, ontvangen adequate ondersteuning op het terrein van zorg en welzijn.
- Waar mogelijk verschuift zware zorg naar lichtere vormen van zorg.
- Mantelzorgers voelen zich gewaardeerd en ondersteund door de gemeente, zodat zij beter in staat zijn hun taak vol te houden.
Prestaties
1. Keuzevrijheid en eigen regie.- We bieden inwoners een keuzemogelijkheid tussen zorg in natura (ZIN) en een persoonsgebonden budget (PGB). We geven goede voorlichting over de mogelijkheden, bijvoorbeeld via een folder, de website of een keukentafelgesprek. We nemen belemmeringen zoveel mogelijk weg en bieden ondersteuning bij het maken van de juiste keuze.
- We meten de tevredenheid van inwoners in het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek. In 2018 willen we een hogere score op tevredenheid behalen dan in voorgaande jaren.
2. Ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben.
- Inwoners kunnen terecht bij Stib met vragen over ondersteuning in zorg en welzijn. Stib zorgt voor een samenhangende aanpak van de problemen.
- Inwoners met schulden krijgen begeleiding bij het oplossen van de schuldenproblematiek. We proberen nieuwe betalingsachterstanden te voorkomen.
- Begin 2018 actualiseert Stib de top-5 van meest voorkomende problemen en ontwikkelt een daarbij passend preventief aanbod.
- We ontwikkelen een kerngerichte werkwijze. Vorm en inhoud van de ondersteuning zijn daarin afgestemd op de vraag in een bepaald deelgebied.
3. Verschuiving van inzet van zware zorg naar lichtere zorg.
- Waar mogelijk zetten we tijdig in op lichte zorg. Zo voorkomen we dat problemen onbedoeld groter worden en beperken we de zorgkosten.
- We zetten zware zorg in als dat nodig is.
- We verkennen de mogelijkheden van een nieuw aanbod.
4. Waardering voor mantelzorgers.
- We organiseren jaarlijks een dag van de Mantelzorg en geven mantelzorgers complimenten in de vorm van een VVV-bon.
- We verbeteren de laagdrempelige ondersteuning voor mantelzorgers door het Mantelzorg- steunpunt. We proberen ook de groep nieuwe (jonge) mantelzorgers in beeld te krijgen.
- We onderzoeken andere praktische mogelijkheden om mantelzorgers te ondersteunen of te ontlasten. Bijvoorbeeld door hen huishoudelijke hulp aan te bieden.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We concentreren ons op samenwerking en verbinding tussen organisaties die actief zijn in het sociaal domein. We willen een de ondersteuning aan inwoners nóg beter organiseren. De doorontwikkeling van Stib is daarbij een belangrijk instrument. Daarbij ligt de focus op samenwerking, preventie en het bieden van maatwerk. We gaan kerngericht werken, dat wil zeggen dat we inspelen op de specifieke problematiek in (een cluster van) kernen.Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- We hebben de ambitie om meer mantelzorgers te bereiken, maar het risico is dat daardoor de kosten voor het waarderen en ondersteunen van mantelzorg oplopen. Het is belangrijk om het aantal mantelzorgers goed in beeld te krijgen en jaarlijks het budget voor ondersteuning te bepalen.
- Een van de vormen van ondersteuning is hulp bij het huishouden. Vanwege gerechtelijke uitspraken moet de gemeente Buren nieuw beleid formuleren. Dit proces loopt. Op dit moment zijn de financiële consequenties hiervan nog niet te overzien.
Achtergrondinformatie
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
- Klik hier om naar indicatoren te gaan voor maatschappelijke ondersteuning en zorg.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Maatwerkdienstverlening 18+
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
1.764
2.820
2.995
2.997
2.995
2.989
Inkomsten
-343
-347
-347
-347
-347
-347
Saldo taakveld
1.421
2.473
2.648
2.650
2.648
2.642
Saldo taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18-
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- Jeugdigen groeien veilig op.
- Een jeugdige die misstappen beging, heeft de mogelijkheid om weer een positieve bijdrage aan de samenleving leveren.
- Gezinnen ontvangen de juiste zorg en ondersteuning, ook in acute situaties.
Prestaties
1. Jeugdigen groeien veilig op.- We financieren de GGD voor de uitvoering van Veilig Thuis.
- We actualiseren gemaakte (boven)regionale afspraken over jeugdbescherming.
- We actualiseren (boven)regionale afspraken over spoedeisende zorg die voldoet aan de eisen van de Jeugdwet.
- Op het moment dat het gebiedsteam Stib het niet lukt om in gesprek te komen of blijven met de ouders over het bieden van veiligheid, benadert Stib tijdig Jeugdbescherming Gelderland voor het inzetten van een passend traject (drang).
- We zorgen voor een goede afstemming tussen Stib, Veilig Thuis en Jeugdbescherming.
2. Een jeugdige die een misstap beging, krijgt de mogelijkheid om weer een positieve bijdrage aan de
samenleving leveren.- De gemeente laat de jeugdreclassering uitvoeren door een gecertificeerde instelling.
- Stib helpt jeugd die uitstroomt uit de jeugdreclassering om een goede invulling aan hun leven te geven en weer een plek te vinden in de samenleving;
3. Gezinnen ontvangen de juiste zorg en ondersteuning, ook in acute situaties.
- Als de situatie daarom vraagt is er een plek beschikbaar waar een kind of jongere terechtkan.
- In het geval van acute zorg vindt overdracht plaats van Veilig Thuis of Jeugdbescherming aan Stib en zorgt Stib voor de vervolgacties.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Stib krijgt steeds meer grip op de samenwerking binnen de keten Zorg en Veiligheid. Het afgelopen jaar heeft Stib hierin goede stappen gezet. Komend jaar willen we de bestaande samenwerking intensiveren.
Stib werkt samen met de Beschermingstafel Rivierenland. Dit is een overleg waar ouders de laatste kans krijgen om vrijwillig mee te werken aan het borgen van de veiligheid binnen het gezin. Aan tafel zitten de ouders, de betrokken hulpverleners en de Raad voor de Kinderbescherming.
Eind 2017 evalueren wij de Beschermingstafel Rivierenland. Verbeteringen voeren we door in 2018.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Veilig Thuis en de gemeente stelden de bestuurlijke afspraken vast. In 2018 werken we volgens deze afspraken. De afspraken beschrijven de keten Zorg en Veiligheid, de taken van de verschillende partijen in deze keten en wie wanneer waarvoor verantwoordelijk is.Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Deze zijn:
- het aantal jongeren met jeugdreclassering: 0,3% van de jongeren (10 jongeren) tussen 12-23 jaar.
- het aantal jongeren met jeugdbescherming: 0,8% (48 kinderen) in 2016, was 1% (60 kinderen) in 2015.
- het aantal jongeren met een delict voor de rechter: 1% van de jongeren (33 jongeren) in de leeftijd van 12 tot 22 jaar (2015).
- Klik hier voor meer cijfers over jeugd en jeugdhulpverlening.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Geëscaleerde zorg 18-
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
281
415
439
439
439
439
Inkomsten
-61
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
220
415
439
439
439
439
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18- (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Geëscaleerde zorg 18- (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Geëscaleerde zorg 18- (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Inkomensregelingen
Portefeuillehouder S.T. Klein- De Jong
Doelen
Inwoners die zijn aangewezen op de Participatiewet, zijn zo snel mogelijk weer economisch zelfstandig. Inwoners die (tijdelijk) niet genoeg inkomen hebben, ondersteunen we met een uitkering.
Prestaties
- We verstrekken een uitkering aan inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn om in hun eigen bestaan te voorzien.
- Aan de beginnende of gevestigde zelfstandige geven we onder bepaalde voorwaarden bijstand voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal.
- Inwoners en hun kinderen, die afhankelijk zijn van een laag inkomen kunnen extra geld krijgen voor bijzondere en noodzakelijke kosten.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We voeren onze taken uit volgens de wet en we blijven dat in 2018 doen zoals we dat in voorgaande jaren hebben gedaan.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
We verwachten dat het aantal uitkeringen stijgt. Oorzaken hiervan zijn:
- Jongeren met een beperkt arbeidsvermogen worden niet meer toegelaten tot de Wet arbeidsongeschikten jonggehandicapten (Wajong). In plaats daarvan doen zij nu een beroep op de Participatiewet
- De Wet sociale werkvoorziening (WSW) is niet meer toegankelijk voor nieuwe instroom. Deze groep kan in plaats daarvan aanspraak maken op de Participatiewet.
- We moesten de laatste jaren veel meer statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) huisvesten dan daarvoor. Inmiddels bestaat ruim een derde van ons "klantenbestand" uit statushouders die in de gemeente Buren zijn komen wonen. Zij zijn pas bemiddelbaar naar duurzaam werk als zij hun inburgeringstraject hebben afgerond.
Het Rijksbudget voor 2018 is nog niet bekend. Wij verwachten dat dit meebeweegt met de stijging van het aantal uitkeringen.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Meer informatie hierover vindt u hier.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Inkomensregelingen
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
4.874
4.894
4.793
4.795
4.793
4.787
Inkomsten
-3.851
-3.708
-3.867
-3.867
-3.867
-3.867
Saldo taakveld
1.023
1.186
926
928
926
921
Saldo taakveld Inkomensregelingen (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Inkomensregelingen (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Inkomensregelingen (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Volksgezondheid
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- De ervaren gezondheid van inwoners is minstens gelijk aan die van voorgaande jaren.
- De gezondheidsverschillen tussen laag- en hoogopgeleid zijn niet toegenomen.
- De gezondheidssituatie van onze inwoners op het gebied van overgewicht, roken, middelengebruik en psychische klachten is verbeterd.
- We voldoen aan de Wet publieke gezondheid.
Prestaties
- Onze inwoners krijgen informatie over een gezonde leefstijl en we zorgen ervoor dat zoveel mogelijk kinderen worden ingeënt.
- We willen in 2018 datagedreven sturing gebruiken om risicogroepen op te sporen. Op basis van een gerichte probleemanalyse ontwikkelen we een gerichte aanpak.
3. Stib
3.1 We geven opdrachten aan uitvoerende partijen om op basis van signalen van Stib en/of huisartsen interventies op maat uit te voeren.3.2 We maken gebruik van ervaringsdeskundigen die de gemeente helpen bij een goede aanpak van de problemen.
3.3 We onderzoeken of onze gemeente een dementie-vriendelijke gemeente kan worden.
In een dementievriendelijke gemeente is aandacht voor de situatie van mensen met dementie én hun mantelzorgers. Inwoners en lokale partijen werken samen aan initiatieven die de levenskwaliteit van deze groep kwetsbare mensen vergroot. Bijvoorbeeld door kennis over dementie te vergroten en ontmoetingen te organiseren tussen mensen met en zonder dementie.
3.4 Samen met uitvoerende partijen voeren we de vitaliteitstest onder ouderen uit. Aan de test koppelen we een beweegprogramma. Op basis van de evaluatie over 2017 bepalen we of we deze aanpak nog gaan wijzigen.
4. GGD
4.1 In 2018 onderzoekt en rapporteert de GGD over de gezondheid van kinderen van 0-12 jaar.4.2 De GGD en STMR volgen en signaleren voor onze gemeente de ontwikkelingen in de gezondheid van onze kinderen en ouderen.
4.3 We hebben afspraken met de GGD, huisartsen en RIVM over taken en verantwoordelijkheden als er uitbraak van een infectieziekte dreigt.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
In 2018 voeren we deze taken op dezelfde manier uit als voorgaande jaren.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Uit de jaarlijkse onderzoeken van de GGD blijkt dat de gemiddelde gezondheid van onze inwoners verbetert. Het aantal mensen dat een chronische ziekte heeft, is wel gestegen.
- We verwachten op lange termijn een stijging van het aantal mensen met dementie.
- Uit onderzoek blijkt dat mensen met een lage opleiding minder oud worden, en vaker klachten hebben.
Relatie met het thema Eigen Kracht
- Het doel om ouderen zo lang mogelijk gezond te houden, heeft een relatie met het thema Eigen Kracht.
- De gezonde ontwikkeling van kinderen heeft een relatie met het thema Eigen Kracht.
Relatie met het thema Ontgroening en Vergrijzing
- Het doel om ouderen zo lang mogelijk gezond te houden heeft een relatie met vergrijzing.
- De gezonde ontwikkeling van kinderen heeft een relatie met ontgroening.
- De jaarlijkse bevolkingsmonitor heeft een relatie met beide thema's.
Achtergrondinformatie
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
- U kunt de gezondheidsrapportages van de GGD alvast raadplegen via onderstaande links:
- monitor in de leeftijdscategorieën 19-65 jaar en 65+
- monitor in de leeftijdscategorieën 0-12 jaar
- monitor in de leeftijdscategorieën 12-19 jaar
- Klik hier voor overige informatie over gezondheid in de gemeente Buren.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Volksgezondheid
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
985
1.032
1.082
1.082
1.082
1.082
Inkomsten
0
-20
0
0
0
0
Saldo taakveld
985
1.012
1.082
1.082
1.082
1.082
Saldo taakveld Volksgezondheid (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Volksgezondheid (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Volksgezondheid (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Cultuurpresentatie, -productie & -participatie
Portefeuillehouder J.A. de Boer
Doelen
- Culturele verenigingen zijn sterk en zelfstandig.
- Streven naar dezelfde hoeveelheid kunstwerken in de openbare ruimte.
- Dankzij het Jeugdcultuurfonds kunnen alle kinderen meedoen aan activiteiten op het gebied van kunst en cultuur.
- Het welbevinden van ouderen verbetert door het aanbod van cultuur. De gemeente neemt deel aan Cultuurpact. Onderdeel daarvan is het project "versterken van vitaliteit bij ouderen door middel van cultuurparticipatie".
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Het jeugdcultuurfonds is toegevoegd aan de doelen, evenals het Cultuurpact-project.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Verenigingen hebben over het algemeen minder leden en slagen er met wisselend succes in om jeugdleden aan zich te binden.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Cultuurpresentatie -prod. -participatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
48
20
21
21
21
21
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
48
20
21
21
21
21
Saldo taakveld Cultuurpresentatie -prod. -participatie (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Cultuurpresentatie -prod. -participatie (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Cultuurpresentatie -prod. -participatie (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Arbeidsparticipatie
Portefeuillehouder S.T. Klein- De Jong
Doelen
- Zo veel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking en/of een achterstand op de arbeidsmarkt vinden weer werk.
- Langdurig werkzoekenden ontwikkelen hun vaardigheden. Wij ondersteunen hen daarbij.
- Lokale werkgevers geven invulling aan sociaal ondernemerschap.
- Statushouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning) integreren in de samenleving en verkleinen hun afstand tot de arbeidsmarkt.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We blijven deze taak op dezelfde manier uitvoeren als voorgaande jaren.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Jongeren met een beperkt arbeidsvermogen worden sinds 2015 niet meer toegelaten tot de Wet arbeidsongeschikten jonggehandicapten (Wajong). Ook de Wet sociale werkvoorziening (WSW) is niet meer toegankelijk voor nieuwe instroom. Deze inwoners maken in plaats daarvan nu aanspraak op de Participatiewet. Het kost daarom mogelijk meer geld om inwoners aan het werk te helpen.
Achtergrondinformatie
- Het Rijk verplicht de gemeente beleidsindicatoren op te nemen in de begroting. Meer informatie vindt u hier.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Arbeidsparticipatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
228
372
461
461
461
461
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
228
372
461
461
461
461
Saldo taakveld Arbeidsparticipatie (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Arbeidsparticipatie (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Arbeidsparticipatie (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Media
Portefeuillehouder J.A. de Boer / A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- De laaggeletterdheid is afgenomen doordat we het taalhuis verder hebben ingericht.
- Kinderen beleven plezier aan lezen. We onderzoeken samen met scholen of de leesmediacoach weer kan worden ingezet.
- Ouderen kunnen cursussen volgen om te leren omgaan met digitalisering.
- Inzetten op het voortzetten van de lokale omroep.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
We geven uitvoering aan de aangepaste beleidsnota laaggeletterdheid.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
- Digitalisering neemt een steeds belangrijkere plek in het dagelijks leven in. Sommigen hebben daar moeite mee en komen daardoor op achterstand te staan.
- De lokale omroep onderzoekt of er intensive samenwerking of fusie mogelijk is met LekWaalMedia en SRC (de streekomroep Culemborg en Vianen).
Relatie met het thema Versterking Eigen Kracht
Mensen die laaggeletterd zijn, kunnen minder goed meedoen met de samenleving.Relatie met het thema Ontgroening en Vergrijzing
Digitalisering is een onderwerp dat past binnen het thema Ontgroening en Vergrijzing.Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Media
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
112
174
154
154
154
154
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
112
174
154
154
154
154
Saldo taakveld Media (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Media (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Media (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Begeleide participatie
Portefeuillehouder S.T. Klein- De Jong
Doelen
Inwoners met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking kunnen werken.
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
De Werkzaak blijft in 2018 deze taak voor ons uitvoeren. Het beleid voor begeleide participatie blijft hetzelfde.
Risico's en belangrijke ontwikkelingen
De WSW wordt voor de gemeente Buren uitgevoerd door de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkzaak Rivierenland. Het bedrag dat we ramen voor de financiering van de Werkzaak voor de uitvoering van de WSW werd in 2017 verlaagd naar € 399.000,- en gaat in 2018 naar € 342.000,- Deze cijfers komen uit de bestuursrapportage juli van de Werkzaak. We financieren hiermee het WSW-subsidietekort en de bedrijfsvoeringskosten van de Werkzaak. De daling wordt veroorzaakt door de WSW-subsidies die we ontvangen van het Rijk, de prestaties van de Werkzaak en mogelijke landelijke herverdeling in 2017 en volgende jaren van het deelfonds Sociaal Domein.
Achtergrondinformatie
- Sinds 1 januari 2016 is er in Rivierenland een nieuwe organisatie op het gebied van Werk & Inkomen actief: Werkzaak Rivierenland. Negen gemeenten in Rivierenland, LANDER werk & participatie, het Werkgevers Adviespunt Rivierenland (WAPR) en UWV hebben hun krachten in deze nieuwe organisatie gebundeld. Meer informatie over de Werkzaak vindt u hier.
- U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Begeleide participatie
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
3.011
2.576
2.575
2.545
2.416
2.412
Inkomsten
-389
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
2.622
2.576
2.575
2.545
2.416
2.412
Saldo taakveld Begeleide participatie (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Begeleide participatie (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Begeleide participatie (x € 1.000,-)
Taakvelden
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+
Portefeuillehouder A.K. Benschop- Van Eldik
Doelen
- We bereiden ons voor op de overdracht van taken en budgetten op het terrein van Beschermd Wonen / Maatschappelijke Opvang van centrumgemeente Nijmegen naar de individuele gemeenten in Rivierenland (en Rijk Nijmegen) in 2020.
- In 2018 bepalen we - met behulp van het regionale Plan van Aanpak - een lokaal standpunt ten aanzien van de belangrijkste vraagstukken, bijvoorbeeld:
- Op welke doelgroepen richten we ons en wat is daarvoor nodig?
- Welke voorzieningen hebben we lokaal nodig?
- Hoe bereiden we ons voor op de komst van moeilijke, kwetsbare doelgroepen?
- Hoe nemen we onze inwoners mee in de transformatie(gedachte)?
Wijzigingen ten opzichte van huidige doelen en prestaties
Alle individuele gemeenten in Nederland hebben wettelijke verantwoordelijkheden op het gebied van Beschermd Wonen / Maatschappelijke Opvang. Op dit moment zijn budgetten en taken echter nog belegd bij de centrumgemeenten. Voor Rivierenland is dat Nijmegen. In regionaal verband maken we afspraken over de zogenoemde 'transformatieopgave': welke taken willen we overnemen van de centrumgemeente, in welk jaar en hoe geven we daar vorm en inhoud aan?Risico's en belangrijke ontwikkelingen
Er zijn veel kwetsbare mensen die (zo nu en dan) gebruikmaken van een vorm van Maatschappelijke Opvang of Beschermd Wonen. Ook inwoners van de gemeente Buren. Zij wonen of verblijven nu vaak noodgedwongen buiten onze gemeente, omdat de meeste voorzieningen zijn gecentreerd in Nijmegen en Tiel.In de toekomst gaat dat veranderen. Ook kwetsbare mensen blijven in de toekomst zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Eventueel met begeleiding en ondersteuning aan huis. Opvangmogelijkheden zullen er altijd blijven, maar deze krijgen steeds meer een tijdelijk karakter. Zo blijven ook kwetsbare mensen onderdeel van onze maatschappij en leiden zij een zo normaal mogelijk leven.
Het belangrijkste risico is dat zij niet in staat blijken om zich te handhaven in de maatschappij. Met alle mogelijke gevolgen: toenemende problemen, eenzaamheid, vervuiling, overlast et cetera. Om deze transformatie te laten lukken, moeten we veel randvoorwaarden stellen: inwoners voorbereiden, ambulante begeleiding en ondersteuning faciliteren, medewerkers van Stib trainen, goede afspraken maken met politie en woningcorporaties et cetera.
Achtergrondinformatie
U vindt hier wat de gemeente nu al doet voor dit taakveld.
De inkomsten / uitgaven van taakveld
Geëscaleerde zorg 18+
(x € 1.000,-)
Werkelijk
2016Begroot
2017Begroot
2018Begroot
2019Begroot
2020Begroot
2021Uitgaven
227
237
246
246
246
246
Inkomsten
0
0
0
0
0
0
Saldo taakveld
227
237
246
246
246
246
Saldo taakveld Geëscaleerde zorg 18+ (x € 1.000,-)
Uitgaven taakveld Geëscaleerde zorg 18+ (x € 1.000,-)
Inkomsten taakveld Geëscaleerde zorg 18+ (x € 1.000,-)
Verbonden partijen
Totale lasten
€ 21.161.313